המלאכים בסדום, הצלת לוט והפיכת סדום, תמונה במוזיאון, בנות לוט, מואב ועמון, השוואה בין אברהם ללוט, פירושים וסיכומים.
בראשית פרק יט לכיתות ב
השארת תגובה
המלאכים בסדום, הצלת לוט והפיכת סדום, תמונה במוזיאון, בנות לוט, מואב ועמון, השוואה בין אברהם ללוט, פירושים וסיכומים.
מעבר ⇐ לספר בראשית חטיבה עליונה ובגרות.
המלאכים בסדום, הצלת לוט והפיכת סדום
בהתאמה לתכנית הלימודים בתנ"ך.
קהל יעד: מורים וכל המסייעים בלמידה ובהוראה, כולל הורים.
בכל פרק מפרקי הלימוד תמצאו:
⇐ פירושי מילים והסברים
⇐ סיכומים
⇐ פעילות, משחקים, מטלות ושאלות
⇐ דרכי הוראה מגוונות ומשמעותיות עם היבטים רב תחומיים
⇐ העשרה
שימו לב
⇐ כל תוכני הלימוד בפרק ניתנים להקרנה על מסך.
⇐ הגופנים ניתנים להגדלה בהתאם לצורכי הלומדים.
לסרטוני מצגות, בראשית (סיפורי האבות וסיפורי יוסף) היכנסו ⇐ כאן
בתמונה ציורו של גוסטב דורה, שהתפרסם בציורי התנ"ך שלו.
בהמשך נדבר על הציור ותרומתו ללימוד הפרק.
פרק יט ממשיך את חלקו השני של פרק יח.
שני מלאכים (מלאך = שליח) מתוך השלושה שהגיעו לבשר לאברהם על הולדת יצחק הגיעו בשליחות ה' לסדום להציל את לוט ומשפחתו ולהחריב את סדום ושכנתה עמורה.
פסוק א1
א וַיָּבֹאוּ שְׁנֵי הַמַּלְאָכִים סְדֹמָה בָּעֶרֶב,
וְלוֹט ישֵׁב בְּשַׁעַר סְדֹם.
סיכום
שנים מהמלאכים שהתארחו אצל אברהם הגיעו לסדום, לעת ערב. באותה שעה ישב לוט בשער העיר.
לאן נעלם המלאך השלישי?
חז"ל מסבירים שלכל מלאך ניתנת שליחות אחת:
אחד בא לבשר לאברהם על הולדת יצחק, השני יציל את לוט והשלישי יהפוך את סדום ואת ערי הכיכר.
מדוע חשוב לציין שהמלאכים הגיעו לסדום בָּעֶרֶב?
הערב והלילה היו שעות מסוכנות לעוברי דרך.
באותם הימים נהגו תושבי ערים וכפרים לארח אנשים זרים ללינת לילה. |
מה ניתן ללמוד מהמידע על כך ש"לוֹט ישֵׁב בְּשַׁעַר סְדֹם"?
השער היה מרכז החיים של העיר. בו התנהלו המשפט, השוק, חיי חברה וכלכלה.
בשערי הערים היו מושבים מיוחדים למכובדים.
העובדה שלוט ישב בשער העיר מעידה על מעמדו המכובד.
פסוקים א2 – ג
א2 וַיַּרְא לוֹט וַיָּקָם לִקְרָאתָם וַיִּשְׁתַּחוּ אַפַּיִם אָרְצָה:
ב וַיֹּאמֶר הִנֶּה נָּא אֲדֹנַי סוּרוּ נָא אֶל בֵּית עַבְדְּכֶם וְלִינוּ וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם, וְהִשְׁכַּמְתֶּם וַהֲלַכְתֶּם.
ג וַיִּפְצַר בָּם מְאֹד וַיָּסֻרוּ אֵלָיו וַיָּבֹאוּ אֶל בֵּיתוֹ, וַיַּעַשׂ לָהֶם מִשְׁתֶּה, וּמַצּוֹת אָפָה, וַיֹּאכֵלוּ:
סיכום, תוכן
לוט קם לכבוד האנשים, השתחווה ופניו לקרקע, והזמין אותם לביתו, לרחוץ את רגליהם, ללון ובבוקר ילכו לדרכם.
בתחילה האנשים סירבו, התעקשו ללון ברחוב, אבל לוט ביקש עוד ועוד עד שהסכימו להתארח בביתו.
לוט כיבד אותם בשתייה ואפה לכבודם מצות.
על רחיצת הרגלים, ועל המים כמצרך יקר הירחבנו בפרק יח, כשלמדנו על הכנסת האורחים של אברהם.
על אף שלוט לא הציע לאורחיו אוכל כשהזמינם, הוא הכין עבורם משקה ואפה מצות לכבודם.
כמובן שהמצות אינן קשורות לפסח. ההתרחשויות של יציאת מצרים אירעו מאוחר יותר.
מי התאמץ יותר, אברהם או לוט?
אברהם ראה את אורחיו בשעה החמה ביותר של היום: "וְהוּא ישֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם".
כשראה את האנשים הוא רץ לקראתם: "וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל".
לוט פגש באורחיו "בָּעֶרֶב", שעה קרירה יותר, נעימה יותר. הוא לא רץ, הוא קם מכסאו לקראתם: "וַיָּקָם לִקְרָאתָם".
הסעודה של אברהם הייתה מפוארת יותר. עיינו בפרק יח האירוח בבית אברהם
לוט אפה מצות, שהוא מאפה פשוט יותר מהמאפים שהגיש אברהם.
והגיש שתיה (המילה משתה לפעמים כוללת גם סעודה).
דרישת תושבי סדום להתעלל באורחים
ניסיונו של לוט להגן על אורחיו
הצלת לוט
חילוצו של לוט מידי תושבי סדום
התארגנות לבריחה
הבריחה מסדום
הפיכת סדום
תמונה במוזיאון
בנות לוט והולדת מואב ועמון
השוואת הכנסת האורחים של אברהם לזו של לוט
להמשך קריאה ולרכישת מנוי הקליקו כאן
באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.
ד"ר חיה שרגא בן איון
דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il