עקדת יצחק עם פירושים, סיכומים והעשרה, לחטיבה עליונה ולבגרות, ניסיון, קרבן אדם, מסרים, השוואה עם "לֶךְ לְךָ" הסיפור באמנות.
סיפורי האבות
לחטיבה עליונה ולבגרות
למעבר ⇐ לבראשית סיפורי אברהם פרקים יב – כג לכיתות ב היכנסו כאן
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– מצג/מידע מקדים
– ה' מצווה על אברהם להקריב את יצחק בנו
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ מצג/מידע מקדים
♦ ה' מצווה על אברהם להקריב את יצחק בנו
♦ תגובת אברהם
♦ בדרך אל מקום העקידה
– הפרידה מהנערים
– השיחה בין אברהם ליצחק
♦ עקידת יצחק
♦ ההתגלות השנייה של מלאך ה' לאברהם
♦ אברהם ויצחק – אב ובנו
♦ על הניסיון
– הפרשנות המסורתית בזכות הניסיון
♦ קרבן אדם?
♦ המסר של סיפור העקידה
♦ בין "לֶךְ לְךָ" לסיפור העקדה
♦ אמצעים אמנותיים-לשוניים
♦ תרשים: המבנה הדרמטי של סיפור העקדה
♦ עקידת יצחק באמנות התבוננות – ניתוח ומסרים
– קארוואג'ו
– רמברנדט
פירושי מילים והסברים
לקבלת פירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות
א וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם; וַיֹּאמֶר אֵלָיו: אַבְרָהָם! וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי.
ב וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק, וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה; וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ.
ג וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת חֲמֹרוֹ. וַיִּקַּח אֶת שְׁנֵי נְעָרָיו אִתּוֹ וְאֵת יִצְחָק בְּנוֹ; וַיְבַקַּע עֲצֵי עֹלָה , וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר לוֹ הָאֱלֹהִים.
ד בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת הַמָּקוֹם מֵרָחֹק.
ה וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל נְעָרָיו: שְׁבוּ לָכֶם פֹּה עִם הַחֲמוֹר, וַאֲנִי וְהַנַּעַר נֵלְכָה עַד כֹּה; וְנִשְׁתַּחֲוֶה, וְנָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם.
מצג/מידע מקדים
פסוק א1
פסוקית זו מקשרת את פרקנו לאירועים הקודמים: "וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה".
הביטוי "אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה", הוא נוסחת קישור רווחת בתנ"ך.
המספר מגלה את אוזן השומע/קורא, שהאירוע המתואר בהמשך הוא ניסיון להעריך את מידת אמונתו של אברהם בה':
"וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם".
ה' מצווה על אברהם להקריב את יצחק בנו
פסוקים א2– ב
אלהים בקריאה לאברהם:
"אַבְרָהָם!"
תשובת אברהם:
"הִנֵּנִי".
עוד לפני שאברהם ידע מה טיב בקשתו של ה', הוא השיב בציות מירבי: "הִנֵּנִי".
הציווי האלהי:
"קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק, וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה;
וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ".
הרים ומקומות גבוהים שימשו מקומות פולחן.
הציווי נע בהדרגה מהכללי לפרטי מהקל אל הכבד:
"קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק".
הפרשנים הבחינו בכינויים הרבים, והסבירו שהפירוט נועד להכינו לצוו הקשה, כדי שדעתו לא תיטרף עליו:
רש"י מדגים גישה זו באמצעות מדרש אגדה:
"אֶת בִּנְךָ" – אברהם ענה: שני בנים יש לי.
"אֶת יְחִידְךָ" – אברהם השיב: שניהם יחידים לאמותיהם (ישמעאל יחיד לאמו הגר, ויצחק יחיד לאמו שרה).
"אֲשֶׁר אָהַבְתָּ" – אברהם הגיב: שני בני אהובים עלי.
"אֶת יִצְחָק" – !!!!
אברהם צווה ללכת לחבל ארץ באזור ירושלים: "וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה" (מוריה מזוהה עם ירושלים על פי דברי הימים ב ג,א)
נוראותו של הציווי מתגלה בסופו של הפסוק:
"וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ".
קשה, מזעזע, נכון?
תגובת אברהם
להמשך קריאה