על מנת להיכנס לארץ כנען המובטחת, צריך העם לצלוח מכשול מים נוסף, נהר הירדן.
משה בקע את ים סוף לפני העם, ועכשיו יהושע יעבירם את הנהר (על מעבר ים סוף ומעבר הירדן נקרא בהמשך).
בפרק נשמע על ההכנות לחציית הירדן, על ארגון העם, הכהנים וארון ה' ועל נס עצירת מי הירדן.
יהושע פרק ג – תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים פסוקים א – ט
– סיכום, תוכן הפרק (חלקי)
למנויים בלבד
סרטון מצגות פרק ג – להנגשת הלימוד |
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ לצפייה בסרטון
♦ ההכנות למעבר הירדן
♦ היערכות ישראל למעבר הירדן
♦ מפת תרשים
– מה קרה למי הירדן?
– היכן התרחש המעבר?
♦ ארון ה' – ארון הברית
♦ נהר הירדן
♦ דברי ה' ליהושע
♦ דברי יהושע לעם
♦ נס מעבר הירדן
♦ מהו נס?
♦ מעבר ים סוף ומעבר הירדן
♦ מנהיגותו של יהושע על פי פרק ג
♦ שעורי בית ודפי עבודה
פירושי מילים והסברים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים הצבועות כחול
א וַיַּשְׁכֵּם יְהוֹשֻׁעַ בַּבֹּוקֶר וַיִּסְעוּ מֵהַשִּׁיטִּים, וַיָּבֹואוּ עַד הַיַּרְדֵּן, הוּא וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיָּלִינוּ שָׁם טֶרֶם יַעֲבֹורוּ.
ב וַיְהִי מִקְצֵה שְׁלֹושֶׁת יָמִים וַיַּעַבְרוּ הַשּׁוֹטְרִים בְּקֶרֶב הַמַּחֲנֶה.
ג וַיְצַוּוּ אֶת הָעָם לֵאמֹר: כִּרְאֹותְכֶם אֵת אֲרוֹן בְּרִית יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִויִּם נֹושְׂאִים אֹותוֹ, וְאַתֶּם תִּסְעוּ מִמְּקוֹמְכֶם
וַהֲלַכְתֶּם אַחֲרָיו.
ד אַךְ רָחוֹק יִהְיֶה בֵּינֵיכֶם וּבֵינָיו כְּאַלְפַּיִם אַמָּה בַּמִּידָּה. אַל תִּקְרְבוּ אֵלָיו לְמַעַן אֲשֶׁר תֵּדְעוּ אֶת הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר תֵּלְכוּ בָהּ,
כִּי לֹא עֲבַרְתֶּם בַּדֶּרֶךְ מִתְּמוֹל שִׁלְשׁוֹם.
ה וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם הִתְקַדָּשׁוּ, כִּי מָחָר יַעֲשֶׂה יְהוָה בְּקִרְבְּכֶם נִפְלָאוֹת.
ו וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הַכֹּוהֲנִים לֵאמֹור: שְׂאוּ אֶת אֲרוֹן הַבְּרִית וְעִבְרוּ לִפְנֵי הָעָם, וַיִּשְׂאוּ אֶת אֲרוֹן הַבְּרִית וַיֵּלְכוּ לִפְנֵי הָעָם.
ז וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ: הַיּוֹם הַזֶּה אָחֵל גַּדֶּלְךָ בְּעֵינֵי כָּל יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יֵדְעוּן, כִּי כַּאֲשֶׁר הָיִיתִי עִם מֹשֶׁה אֶהְיֶה עִמָּךְ.
ח וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת הַכֹּהֲנִים נוֹשְׂאֵי אֲרוֹן-הַבְּרִית לֵאמֹר: "כְּבוֹאֲכֶם עַד קְצֵה מֵי הַיַּרְדֵּן, בַּיַּרְדֵּן תַּעֲמֹודוּ.
ט וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: גּוֹשׁוּ הֵנָּה: וְשִׁמְעוּ אֶת דִּבְרֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.
נושאי הפרק יהושע פרק ג
פתיחה (פסוק א)
"וַיַּשְׁכֵּם יְהוֹשֻׁעַ בַּבֹּקֶר וַיִּסְעוּ מֵהַשִּׁטִּים וַיָּבֹאוּ עַד הַיַּרְדֵּן הוּא וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיָּלִנוּ שָׁם טֶרֶם יַעֲבֹורוּ". מחנה ישראל יצא ממקום
חנייתם בשיטים אל שפת הירדן, שם הם שהו עד לחציית הירדן (ראו מפה בהמשך).
ההכנות למעבר הירדן (פסוקים ב-ו)
בערב היום השלישי לחניית בני ישראל על גדות הירדן המזרחי, עברו שוטרי העם, הממונים על הסדר במחנה,
ונתנו לעם הוראות איך להתכונן למעבר הירדן שיחול למחרת:
בראש המחנה ילכו הכוהנים והלוויים נושאי ארון ה', ומאחוריהם במרחק של אלפים אמה ייצעד העם.
על העם נאסר להתקרב יתר על המידה לארון, בגלל קדושתו.
הארון ומשרתי הקודש יהיו מורי הדרך שלהם.
ארון ה' – ארון הברית ♠ הארון שהולך בראש המחנה, מסמל את ה' ההולך כמפקד, בראש העם. ♠ הארון היה עשוי בדמות תיבה, בכל אחת ♠ לאדם מישראל אסור היה להתקרב, או לגעת בארון. ♠ הארון הונח בקודש הקודשים (באהל מועד, במשכן ומאוחר יותר במקדש), רק פעם בשנה, ביום הכיפורים, הותר לכהן הגדול להיכנס לאיזור מקודש זה. ♠ על הארון נצבו שני כרובים (יצורים בעלי כנפיים), וכנפיהם פרושות, כאילו מגוננות על הארון. ♠ הארון מייצג את ה'. הבאתו לשדות הקרב מסמלת |
יהושע ציווה על העם: "הִתְקַדָּשׁוּ, כִּי מָחָר יַעֲשֶׂה יְהוָה בְּקִרְבְּכֶם נִפְלָאוֹת".
המילה להתקדש, משמעה לפרוש, להיבדל, כלומר העם 'פורש' מהחולין (מחיי היום-יום) ומתנקה.
הרחיצה וניקיון הגוף הופכות את האדם לנקי, טהור ומקודש, וכך יהייה ראוי לחזות בניסים שה' עושה.
גם לפני מעמד הברית בהר סיני נדרש העם להתקדש: "וַיְקַדֵּשׁ אֶת הָעָם וַיְכַבְּסוּ שִׂמְלֹותָם. וַיֹּאמֶר אֶל הָעָם:
הֱיוּ נְכֹונִים לִשְׁלֹושֶׁת יָמִים… (שמות יט פסוקים יד-טו).
כל הכבוד לך דר על כל הידע וההעשרה שאת מעניקה כאן לכולם,
תודה רבה לך תבורכי
מקסים!