ירמיהו כו – ירמיהו במשפט הנביאים והכהנים, פירושים, הסברים, סיכום, רקע היסטורי, קטגורים, סנגורים, גזר הדין, אישיותו של ירמיהו. שאלות והכנה לבחינות.
ספר ירמיהו לכיתות ט ולבחינות הבגרות
בהתאמה לפרקי תכנית הלימודים של משרד החינוך
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושים והסברים (חלקית)
– רקע היסטורי קצר
– נושאים למיקוד
– חצר בית ה'
– תוכן הנבואה ומטרתה
– שילֹה
למנויים בלבד
♦ פירושים והסברים
♦ סיכום, תקציר
♦ רקע היסטורי קצר
♦ נושאים למיקוד
– חצר בית ה'
– תוכן הנבואה ומטרתה
– שילֹה
– חזרה בתשובה – למה הכוונה?
♦ משפטו של ירמיהו
– קטגורים, סנגורים
– דברי הנאשם, ירמיהו
– דם נקי
– גזר הדין
♦ אישיותו של ירמיהו.
♦ שאלות והכנה לבחינות
פירושים והסברים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות
א בְּרֵאשִׁית מַמְלְכוּת יְהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה הָיָה הַדָּבָר הַזֶּה מֵאֵת יְהֹוָה לֵאמֹר:
ב כֹּה אָמַר יְהֹוָה עֲמֹד בַּחֲצַר בֵּית יְהֹוָה וְדִבַּרְתָּ עַל כָּל עָרֵי יְהוּדָה הַבָּאִים לְהִשְׁתַּחֲוֹת בֵּית יְהֹוָה אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְדַבֵּר אֲלֵיהֶם אַל תִּגְרַע דָּבָר:
ג אוּלַי יִשְׁמְעוּ וְיָשֻׁבוּ אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה וְנִחַמְתִּי אֶל הָרָעָה אֲשֶׁר אָנֹכִי חֹשֵׁב לַעֲשׂוֹת לָהֶם מִפְּנֵי רֹעַ מַעַלְלֵיהֶם:
ד וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם כֹּה אָמַר יְהֹוָה אִם לֹא תִשְׁמְעוּ אֵלַי לָלֶכֶת בְּתוֹרָתִי אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵיכֶם:
ה לִשְׁמֹעַ עַל דִּבְרֵי עֲבָדַי הַנְּבִאִים אֲשֶׁר אָנֹכִי שֹׁלֵחַ אֲלֵיכֶם וְהַשְׁכֵּם וְשָׁלֹחַ וְלֹא שְׁמַעְתֶּם:
ו וְנָתַתִּי אֶת הַבַּיִת הַזֶּה כְּשִׁלֹה, וְאֶת הָעִיר הַזֹּאת אֶתֵּן לִקְלָלָה לְכֹל גּוֹיֵי הָאָרֶץ:
ז וַיִּשְׁמְעוּ הַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִאִים וְכָל הָעָם אֶת יִרְמְיָהוּ מְדַבֵּר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּבֵית יְהֹוָה:
להמשך קריאה
רקע היסטורי קצר
ירמיהו ניבא בימי יאשיהו מלך יהודה ובימי בניו שירשו את כסאו יהואחז, יהויקים, יהויכין וצדקיהו.
זו הייתה התקופה האחרונה בחייה של ממלכת יהודה, שבסופה נפלה בידי הבבלים.
להרחבה ראו הקדמה קצרה בפרק א
נושאים למיקוד
חצר בית ה'
ירמיהו נשא את דבריו בחצר בית ה', מקום הומה אדם.
הקהל היה מגוון, החל מאנשים מרחבי יהודה שנהרו למקדש להביא קורבנות, להתפלל; וכלה בנכבדי העם, נביאים וכהנים.
איזור המקדש היווה במה מתאימה להפצת דבריו.
תוכן הנבואה ומטרתה
הנבואה נאמרה בלשון תנאי שלילי.
אם לא
אם העם לא יקיים את חוקי ה', ולא יציית לדברי נביאיו:
"אִם לֹא תִשְׁמְעוּ אֵלַי לָלֶכֶת בְּתוֹרָתִי אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵיכֶם לִשְׁמֹעַ עַל דִּבְרֵי עֲבָדַי הַנְּבִאִים…".
אז
ה' יחריב את המקדש והעיר:
"וְנָתַתִּי אֶת הַבַּיִת הַזֶּה כְּשִׁלֹה, וְאֶת הָעִיר הַזֹּאת אֶתֵּן לִקְלָלָה לְכֹל גּוֹיֵי הָאָרֶץ".
ירמיהו קיווה שהעם יקשיב, יחזור בתשובה ואז ה' יבטל את תוכניתו להחריב ולהרוס:
"אוּלַי יִשְׁמְעוּ וְיָשֻׁבוּ אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה וְנִחַמְתִּי (אחזור בי) אֶל הָרָעָה אֲשֶׁר אָנֹכִי חֹשֵׁב לַעֲשׂוֹת לָהֶם מִפְּנֵי רֹעַ מַעַלְלֵיהֶם".
המילה רָעָה בפסוק מופיעה פעמיים; בפעם הראשונה במובן של פשע, חטא, בפעם השנייה היא מסמלת אסון, פורענות.
ה' מזהיר לפני שהוא מעניש
ה' שולח את שליחיו, הנביאים להזהיר, ולאפשר לעם לחזור בתשובה: "לִשְׁמֹעַ עַל דִּבְרֵי עֲבָדַי הַנְּבִאִים אֲשֶׁר אָנֹכִי שֹׁלֵחַ אֲלֵיכֶם וְהַשְׁכֵּם וְשָׁלֹחַ וְלֹא שְׁמַעְתֶּם".
שילה בעיר שילה בנחלת אפרים, היה המרכז הדתי הראשון. הוא נהרס בידי הפלישתים, כעונש לעם. ירמיהו מזכיר שה' הרס את שילה, בגלל חטאי העם, ולא יהסס לעשות כן לירושלים. עוד מדברי ירמיהו על שילה, ראו בפרק ז. |
חזרה בתשובה – למה הכוונה
להמשך קריאה