סוגה ספרותית, שם הספר, מבנה הספר, מחבר הספר, המזמורים והמקדש, כותרות, עיצוב אמנותי, נושאי המזמורים.
נושא בחירה לבגרות
מותאם לתכנית הלימודים.
סוגה ספרותית – שירה
פרקי הספר הם בעלי אופי שירי שמתבטא באמצעים אמנותיים כמו תקבולות, דימויים, חריזה, מקצב ועוד.
פרקי הספר מכונים 'מזמורים'. על סמך אופיים השירי.
שם הספר
שם הספר נגזר מהמילה 'תהילה'. ובאמת פרקי הספר עוסקים הרבה בשבח האל.
מבנה הספר:
בספר תהילים מאה וחמישים מזמורים; מורכבים מחמישה ספרים. כל ספר נחתם בחתימה.
מעריכים שנכתבו בסדר עוקב, ובשלב מאוחר קובצו תהילים שלפנינו.
ספר ראשון: מזמורים א- מא.
ספר שני: מזמורים מב-עב.
ספר שלישי: מזמורים עג-פט.
ספר רביעי: מזמורים צ-קו.
ספר חמישי: מזמורים קז-קנ.
מי חיבר את ספר תהילים?
המסורת משייכת את כל המזמורים בספר לדוד המלך מסורת זו מתבססת על העובדה
שחלק גדול מהמזמורים פותח בצירוף: "מזמור לדוד", שפירושו, מזמור שדוד כתב,
או מזמור שנכתב לכבודו של דוד.
המחקר שולל את התפיסה הזו והגישה הרווחת מניחה שהספר נתחבר במשך מאות רבות של יצירה (כאלף שנים)
בתקופת הבית הראשון והשני, ואולי עוד לפני כן.
המזמורים והמקדש
השירה המזמורית היוותה חלק בלתי נפרד מעבודת ה' שהתנהלה במקדש. משוררים,
נגנים וזמרים ליוו את הפולחן הדתי. משוררים אלה השתייכו למשפחות משוררים: בני אסף, בני קורח ואחרים.
כותרות
לרוב המזמורים כותרת בראשם, רק עשרים וארבעה מהם נטולי כותרת, והם מכונים 'מזמורים יתומים'.
הכותרת מכילה לעיתים פרטים על המחבר, על כלי הנגינה ועוד.
כותרות רווחות: מזמור לדוד, למנצח, שירי המעלות.
יש כותרות שמציינות אירוע מיוחד שלכבודו נתחבר המזמור. לעיתים כותרות אלה הודבקו למזמור באופן מלאכותי,
ללא שיקוף אמיתי של תוכן המזמור.
סוגי המזמורים והנושאים הרווחים בספר תהילים
חלק מהמזמורים אישיים עוסקים בפרט; אחרים הם מזמורי ציבור שהציבור כולו אמר אותם.
יש מזמורים שעוסקים בענייני קודש, ויש שעוסקים בנושאי חול.
בקשה ותפילה.
- מזמורי הלל
עיקר ההלל מתרכז בבריאה, בטבע ובהשגחה של אלהים על ברואיו; בהלל לירושלים ולתורת ה'. - קינות של היחיד ושל הציבור.
- תלונות של היחיד או הציבור, וביטחונו של המתפלל בישועת ה'.
- מזמורי תודה.
- מזמורי מלך, שעוסקים בתכונותיו הרצויות של המלך האידיאלי ובקשר שלו עם ה'.
- מזמורי חכמה והגות.
סוג המזמורים החכמתיים מבטאים השקפות עולם על נושא הצדק האלהי, על גמולו הטוב של הצדיק ההולך בדרך ה', ועל עונשם של הרשעים.