גאולת השדה, נישואי בעז ורות והולדת הבן, הגואל, גאולת השדה, חליצה, נחמה לנעמי, מנהגים, יד ההשגחה, קשרים רעיוניים בין פרקים א-ד ועוד
תוכן העניינים
להתרשמות מתכני הפרק
• פירושי מילים פסוקים א-יב;
• המעמד המשפטי בשער העיר – בעז, הגואל והזקנים;
• גאולת השדה
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים וביאורים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ המעמד המשפטי בשער העיר – בעז, הגואל והזקנים
♦ גאולת השדה
♦ חליצה
♦ אישור העיסקה עם הגואל
♦ סיכום ההליך המשפטי
♦ נישואי בעז ורות והולדת הבן
♦ מרגוע ונחמה לנעמי
♦ שושלת היוחסין של דוד המלך
♦ קשרים רעיוניים ולשוניים בין פרקים א-ד
♦ מנהגים ואורח חיים
♦ אמצעים אמנותיים
♦ יד ההשגחה
♦ מוטיב החסד בפרק ד
♦ הדמויות בפרק ד
פירושי מילים וביאורים
לקבלת הפירושים הניחו את סמן העכבר על המילים המסומנות.
א וּבֹעַז עָלָה הַשַּׁעַר וַיֵּשֶׁב שָׁם וְהִנֵּה הַגּוֹאֵל עֹובֵר אֲשֶׁר דִּבֶּר בֹּעַז. וַיֹּאמֶר סוּרָה שְׁבָה פֹּה פְּלֹנִי אַלְמֹנִי וַיָּסַר וַיֵּשֵׁב
ב וַיִּקַּח עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים מִזִּקְנֵי הָעִיר, וַיֹּאמֶר שְׁבוּ פֹה וַיֵּשֵׁבוּ.
ג וַיֹּאמֶר לַגֹּאֵל: חֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר לְאָחִינוּ לֶאֱלִימֶלֶךְ, מָכְרָה נָעֳמִי הַשָּׁבָה מִשְּׂדֵה מוֹאָב.
ד וַאֲנִי אָמַרְתִּי אֶגְלֶה אָזְנְךָ לֵאמֹר קְנֵה נֶגֶד הַיֹּשְׁבִים וְנֶגֶד זִקְנֵי עַמִּי אִם תִּגְאַל גְּאָל, וְאִם לֹא יִגְאַל הַגִּידָה לִּי וְאֵדְעָה כִּי אֵין זוּלָתְךָ לִגְאוֹל וְאָנֹכִי אַחֲרֶיךָ . וַיֹּאמֶר אָנֹכִי אֶגְאָל.
ה וַיֹּאמֶר בֹּעַז בְּיוֹם קְנוֹתְךָ הַשָּׂדֶה מִיַּד נָעֳמִי וּמֵאֵת רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה אֵשֶׁת הַמֵּת קָנִיתָ לְהָקִים שֵׁם הַמֵּת עַל נַחֲלָתוֹ.
ו וַיֹּאמֶר הַגֹּאֵל לֹא אוּכַל לִגְאָל לִי פֶּן אַשְׁחִית אֶת נַחֲלָתִי גְּאַל לְךָ אַתָּה אֶת גְּאֻלָּתִי כִּי לֹא אוּכַל לִגְאוֹל.
ז וְזֹאת לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל עַל הַגְּאֻלָּה וְעַל הַתְּמוּרָה לְקַיֵּם כָּל דָּבָר שָׁלַף אִישׁ נַעֲלוֹ וְנָתַן לְרֵעֵהוּ וְזֹאת הַתְּעוּדָה בְּיִשְׂרָאֵל.
ח וַיֹּאמֶר הַגֹּאֵל לְבֹעַז קְנֵה לָךְ, וַיִּשְׁלֹף נַעֲלוֹ.
המעמד המשפטי בשער העיר – בעז, הגואל והזקנים (פסוקים א-יב)
בעז מיהר לקיים את אשר הבטיח לרות. הוא עלה לשער העיר, מרכז החיים של העיר, שם היו מושבים מיוחדים
למכובדים. במפתיע הופיע שם גם קרוב המשפחה, המכונה הַגּוֹאֵל (הסבר מיד). בעז הזמין אותו לשבת, תוך
שהוא מכנה אותו "פְּלֹנִי אַלְמֹונִי".
האיש אינו מופיע בשמו, אולי כדי לרמז שאינו חשוב. אולי מפני שנשכח שמו ואולי כדי לשמור על פרטיותו.
בעז הושיב איתם עשרה אנשים מזקני העם, ופתח בהליך משפטי, שהם שמשו לו עדים:
"וַיִּקַּח עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים מִזִּקְנֵי הָעִיר וַיֹּאמֶר שְׁבוּ פֹה וַיֵּשֵׁבוּ".
מעמדו הרם של בעז בא לידי ביטוי בכך שיש לו מושב בשער העיר, שהוא בוחר עשרה ממכובדי העיר, והם נענים לו:
שער העיר שער העיר הוא לב העיר, מרכז החיים והפעילות. מלבד עמדות של צבא, היו שם חדרי משרדים, דוכני מכירה, מושבים מיוחדים למכובדי העיר. בשער התקיימו אסיפות, נערך פולחן דתי ומשפטים. |
אנו מצפים שבעז ידבר בעניינה של רות, ובמקום זאת הוא מדבר על כך שנעמי רוצה למכור את חלקת האדמה
השייכת לאלימלך, שהרי אין מי שייעבד את האדמה,אין גברים בבית שידאגו לכך:
"חֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר לְאָחִינוּ, לֶאֱלִימֶלֶךְ, מָכְרָה (רוצה למכור) נָעֳמִי הַשָּׁבָה מִשְּׂדֵה מוֹאָב".
בעז הציע לקרוב המשפחה לקנות את השדה, לעיני העדים הנוכחים, היושבים בשער, והוסיף שאם אינו מוכן לכך,
יקנה אותו בעז:
"קְנֵה נֶגֶד הַיֹּושְׁבִים, וְנֶגֶד זִקְנֵי עַמִּי,
אִם תִּגְאַל גְּאָל, וְאִם לֹא יִגְאַל הַגִּידָה לִּי, וְאֵדְעָה כִּי אֵין זוּלָתְךָ לִגְאוֹל, וְאָנֹכִי אַחֲרֶיךָ".
הגואל הסכים והודיע:
"אָנֹכִי אֶגְאָל".
גאולת השדה
להמשך קריאה