חנוכת בית המקדש ותפילת שלמה, פירושי מילים והסברים, סיכום הפרק, תפקיד המקדש, חשיבות הבאת ארון הברית למקדש, קיום שושלת בית דוד.
הפרק במלואו פתוח למנויים בלבד
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– הבאת ארון הברית למקדש שלמההצבת ארון הברית במקדש
– נוכחות אלהים במקדש
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום הפרק
♦ רעיונות ונושאים למיקוד בפרק
♦ הבאת ארון הברית למקדש שלמה
♦ הצבת ארון הברית במקדש
♦ נוכחות אלהים במקדש
♦ תרשים מבנה המקדש
♦ חשיבות הבאת ארון ה' למקדש שלמה
♦ תפילת שלמה
♦ השתלשלות האירועים שהביאו לבניית המקדש
♦ קיום שושלת בית דוד
♦ תפקיד המקדש ומהותו
♦ סוגי הבקשות
♦ התפקיד האוניברסלי של המקדש – תפילת הנוכרי
♦ תפילת שלמה למען העם
♦ סיום – בקשה ותפילה
♦ חנוכת בית המקדש
♦ חג הסוכות
פירושי מילים והסברים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות
א אָז יַקְהֵל שְׁלֹמֹה אֶת זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת כָּל רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת, נְשִׂיאֵי הָאָבוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה יְרוּשָׁלָם, לְהַעֲלוֹת אֶת אֲרוֹן בְּרִית יְהֹוָה מֵעִיר דָּוִד הִיא צִיּוֹן:
ב וַיִּקָּהֲלוּ אֶל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה כָּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל בְּיֶרַח הָאֵיתָנִים בֶּחָג, הוּא הַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי:
ג וַיָּבֹאוּ כֹּל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיִשְׂאוּ הַכֹּהֲנִים אֶת הָאָרוֹן:
ד וַיַּעֲלוּ אֶת אֲרוֹן יְהֹוָה וְאֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת כָּל כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר בָּאֹהֶל, וַיַּעֲלוּ אֹתָם הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם:
ה וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וְכָל עֲדַת יִשְׂרָאֵל הַנּוֹעָדִים עָלָיו, אִתּוֹ לִפְנֵי הָאָרוֹן מְזַבְּחִים צֹאן וּבָקָר אֲשֶׁר לֹא יִסָּפְרוּ וְלֹא יִמָּנוּ מֵרֹב:
ו וַיָּבִיאוּ הַכֹּהֲנִים אֶת אֲרוֹן בְּרִית יְהֹוָה אֶל מְקוֹמוֹ אֶל דְּבִיר הַבַּיִת אֶל קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים אֶל תַּחַת כַּנְפֵי הַכְּרוּבִים:
ז כִּי הַכְּרוּבִים פֹּרְשִׂים כְּנָפַיִם אֶל מְקוֹם הָאָרוֹן, וַיָּסֹכּוּ הַכְּרֻבִים עַל הָאָרוֹן וְעַל בַּדָּיו מִלְמָעְלָה:
ח וַיַּאֲרִכוּ הַבַּדִּים וַיֵּרָאוּ רָאשֵׁי הַבַּדִּים מִן הַקֹּדֶשׁ עַל פְּנֵי הַדְּבִיר וְלֹא יֵרָאוּ הַחוּצָה וַיִּהְיוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה:
ט אֵין בָּאָרוֹן רַק שְׁנֵי לֻחוֹת הָאֲבָנִים אֲשֶׁר הִנִּיחַ שָׁם מֹשֶׁה בְּחֹרֵב, אֲשֶׁר כָּרַת יְהֹוָה עִם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:
י וַיְהִי בְּצֵאת הַכֹּהֲנִים מִן הַקֹּדֶשׁ וְהֶעָנָן מָלֵא אֶת בֵּית יְהֹוָה:
יא וְלֹא יָכְלוּ הַכֹּהֲנִים לַעֲמֹד לְשָׁרֵת מִפְּנֵי הֶעָנָן, כִּי מָלֵא כְבוֹד יְהֹוָה אֶת בֵּית יְהֹוָה:
יב אָז אָמַר שְׁלֹמֹה יְהֹוָה אָמַר לִשְׁכֹּן בָּעֲרָפֶל:
להמשך קריאה
הבאת ארון הברית למקדש שלמה
פסוקים א-יא
עם סיום בניית בית המקדש הביא אליו שלמה את ארון הברית, שהיה מוצב בעיר דוד, באהל מועד.
שלמה כינס את ראשי העם לטקס העלאת הארון: "אָז יַקְהֵל שְׁלֹמֹה אֶת זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת כָּל רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת, נְשִׂיאֵי הָאָבוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה יְרוּשָׁלָם, לְהַעֲלוֹת אֶת אֲרוֹן בְּרִית יְהֹוָה מֵעִיר דָּוִד הִיא צִיּוֹן".
האירוע התרחש בחודש תשרי בחג הסוכות: "בְּיֶרַח הָאֵיתָנִים בֶּחָג, הוּא הַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי".
עיר דוד בנוייה על מדרון מדרום להר הבית, והמקדש ניצב בקצה הצפוני הגבוה ביותר.
'המסע' התנהל על פני מאות מטרים בודדים.
בין מקבלי פני הארון היו גם אנשי ישראל.
את הארון נשאו הכהנים,הלוויים. רק להם מותר היה לשאתו.
ביחד עם הארון הובא גם אהל מועד וכלי הקודש: "וַיַּעֲלוּ אֶת אֲרוֹן יְהֹוָה וְאֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת כָּל כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר בָּאֹהֶל, וַיַּעֲלוּ אֹתָם הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם".
בעת הבאת הארון שלמה וכל ישראל הקריבו זבחים: ".. צֹאן וּבָקָר אֲשֶׁר לֹא יִסָּפְרוּ וְלֹא יִמָּנוּ מֵרֹב".
הצבת ארון הברית במקדש
ארון הברית, מייצג את ה'; הוא החפץ המקודש ביותר, ואינו מכיל דבר זולת לוחות הברית.
הארון הוצב במקום הקדוש ביותר במקדש: "וַיָּבִיאוּ הַכֹּהֲנִים אֶת אֲרוֹן בְּרִית יְהֹוָה אֶל מְקוֹמוֹ אֶל דְּבִיר הַבַּיִת אֶל קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים אֶל תַּחַת כַּנְפֵי הַכְּרוּבִים".
קודש הקודשים היה החלק המרוחק ביותר מהכניסה למקדש, לאיש אסור היה להיכנס אליו. רק לכהן הגדול, ביום הכיפורים.
הכרובים, היו פסלים בדמות יצורים בעלי כנפיים, הם סככו על הארון ועל מוטות הנשיאה שלו: "כִּי הַכְּרוּבִים פֹּרְשִׂים כְּנָפַיִם אֶל מְקוֹם הָאָרוֹן, וַיָּסֹכּוּ הַכְּרֻבִים עַל הָאָרוֹן וְעַל בַּדָּיו מִלְמָעְלָה"
הכרובים היו מעין שומרים, שהגנו על הארון.
הארון הונח על מוטות הנשיאה שלו, ואף שבלטו מעט, לא ניתן היה לראות דבר מהנעשה בדביר, קודש הקודשים, כי הפרוכת, מסך מיוחד הסתיר את המקום.
תרשים: מבנה המקדש