תוכן העניינים
להתרשמות מתכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– אלישע, האישה האלמנה ונס פח השמן
– מכירת ילדים לעבדות
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ אלישע, האישה האלמנה ונס פח השמן
♦ מכירת ילדים לעבדות
♦ השוואה בין אליהו לאלישע
♦ אלישע והאישה השונמית
– השונמית מארחת את אלישע בביתה
– אליהו גומל לאישה השונמית על הכנסת האורחים שלה
– לידתו ומותו של בן האישה השונמית
– התוכנית של האישה השונמית
– המחזה – הפגישה בין השונמית לאלישע
– אלישע מחייה את בן האישה השונמית
♦ אלישע וריפוי הנזיד המר/הרעיל
♦ אלישע ונס לחם הביכורים
♦ הדמויות בפרק השונמית, אלישע, אבי הילד, גיחזי
♦ הווי ואורח חיים על פי מלכים א פרק ד
♦ שאלות של חשיבה, תוכן וידע.
פירושי מילים והסברים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות
א וְאִישָּׁה אַחַת, מִנְּשֵׁי בְנֵי הַנְּבִיאִים, צָעֲקָה אֶל אֱלִישָׁע לֵאמֹר: עַבְדְּךָ אִישִׁי מֵת, וְאַתָּה יָדַעְתָּ כִּי עַבְדְּךָ הָיָה יָרֵא אֶת יְהוָה' וְהַנֹּושֶׁה בָּא לָקַחַת אֶת שְׁנֵי יְלָדַי לוֹ לַעֲבָדִים.
ב וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע: מָה אֶעֱשֶׂה לָּךְ? הַגִּידִי לִי מַה יֶּשׁ לָךְ בַּבָּיִת? וַתֹּאמֶר: אֵין לְשִׁפְחָתְךָ כֹל בַּבַּיִת כִּי אִם אָסוּךְ שָׁמֶן.
ג וַיֹּאמֶר: לְכִי שַׁאֲלִי לָךְ כֵּלִים מִן הַחוּץ, מֵאֵת כָּל שְׁכֵנָיִךְ כֵּלִים רֵיקִים, אַל תַּמְעִיטִי.
ד וּבָאת וְסָגַרְתְּ הַדֶּלֶת בַּעֲדֵךְ וּבְעַד בָּנַיִךְ וְיָצַקְתְּ עַל כָּל הַכֵּלִים הָאֵלֶּה, וְהַמָּלֵא תַּסִּיעִי.
ה וַתֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ וַתִּסְגֹּור הַדֶּלֶת בַּעֲדָהּ וּבְעַד בָּנֶיהָ הֵם מַגִּישִׁים אֵלֶיהָ וְהִיא מוֹצָקֶת.
ו וַיְהִי כִּמְלֹאת הַכֵּלִים, וַתֹּאמֶר אֶל בְּנָהּ הַגִּישָׁה אֵלַי עוֹד כֶּלִי, וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ: אֵין עוֹד כֶּלִי, וַיַּעֲמֹד הַשָּׁמֶן.
ז וַתָּבֹוא וַתַּגֵּד לְאִישׁ הָאֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר: לְכִי, מִכְרִי אֶת הַשֶּׁמֶן, וְשַׁלְּמִי אֶת נִשְׁיֵךְ וְאַתְּ וּבָנַיִךְ תִּחְיִי בַּנּוֹתָר.
ח וַיְהִי הַיּוֹם וַיַּעֲבֹור אֱלִישָׁע אֶל שׁוּנֵם, וְשָׁם אִשָּׁה גְדוֹלָה וַתַּחֲזֶק בּוֹ לֶאֱכָל לָחֶם וַיְהִי מִדֵּי עָבְרוֹ יָסֻר שָׁמָּה לֶאֱכָל לָחֶם.
ט וַתֹּאמֶר אֶל אִישָׁהּ, הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִישׁ אֱלֹהִים קָדוֹשׁ הוּא עֹובֵר עָלֵינוּ תָּמִיד.
י נַעֲשֶׂה נָּא עֲלִיַּת קִיר קְטַנָּה, וְנָשִׂים לוֹ שָׁם מִטָּה וְשֻׁלְחָן וְכִסֵּא וּמְנוֹרָה, וְהָיָה בְּבֹאוֹ אֵלֵינוּ, יָסוּר שָׁמָּה. יא וַיְהִי הַיּוֹם, וַיָּבֹא שָׁמָּה, וַיָּסַר אֶל הָעֲלִיָּה, וַיִּשְׁכַּב שָׁמָּה.
יב וַיֹּאמֶר אֶל גֵּיחֲזִי נַעֲרוֹ קְרָא לַשּׁוּנַמִּית הַזֹּאת, וַיִּקְרָא לָהּ, וַתַּעֲמֹוד לְפָנָיו.
יג וַיֹּאמֶר לוֹ, אֱמָר נָא אֵלֶיהָ, הִנֵּה חָרַדְתְּ אֵלֵינוּ אֶת כָּל הַחֲרָדָה הַזֹּאת, מֶה לַעֲשׂוֹת לָךְ? הֲיֵשׁ לְדַבֶּר לָךְ אֶל הַמֶּלֶךְ אוֹ אֶל שַׂר הַצָּבָא? וַתֹּאמֶר: בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹושָׁבֶת.
יד וַיֹּאמֶר: וּמֶה לַעֲשׂוֹת לָהּ? וַיֹּאמֶר גֵּיחֲזִי: אֲבָל בֵּן אֵין לָהּ וְאִישָׁהּ זָקֵן.
טו וַיֹּאמֶר קְרָא לָהּ, וַיִּקְרָא לָהּ, וַתַּעֲמֹוד בַּפָּתַח.
טז וַיֹּאמֶר לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה אַתְּ חֹובֶקֶת בֵּן. וַתֹּאמֶר: אַל אֲדֹונִי, אִישׁ הָאֱלֹהִים, אַל תְּכַזֵּב בְּשִׁפְחָתֶךָ.
יז וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן, לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה, אֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע.
יח וַיִּגְדַּל הַיָּלֶד וַיְהִי הַיּוֹם וַיֵּצֵא אֶל אָבִיו אֶל הַקֹּוצְרִים.
יט וַיֹּאמֶר אֶל אָבִיו: רֹאשִׁי, רֹאשִׁי וַיֹּאמֶר אֶל הַנַּעַר: שָׂאֵהוּ אֶל אִמּוֹ.
אלישע, האישה האלמנה ונס פח השמן
פסוקים א-ז
אישה אלמנה ביקשה מאלישע להציל אותה, כי נקלעה למצב קשה.
זהות האישה:
אלמנה של אחד מבני הנביאים (חסידיו של איש האלהים): "אִשָּׁה אַחַת מִנְּשֵׁי בְנֵי הַנְּבִיאִים".
בידוע, שאלמנות היו שייכות למגזר חסר הגנה, ומצבן הכלכלי גרוע (כמו יתומים).
מצוקת האישה:
בגלל בעיות כלכליות היא לוותה כספים, אבל הייתה ענייה מכדי לפרוע את חובותיה, ועתה, הנושה (המלווה), רוצה לקחת את ילדיה ולמכור אותם לעבדים: "וְהַנֹּושֶׁה בָּא לָקַחַת אֶת שְׁנֵי יְלָדַי לוֹ לַעֲבָדִים".
אמצעי השכנוע של האישה:
היא מזכירה שבעלה המת היה מנאמניו של אלישע: "עַבְדְּךָ אִישִׁי מֵת".
היא מדגישה שבעלה "הָיָה יָרֵא אֶת יְהוָה".
מכירת ילדים לעבדות סיפורה של האישה חושף היבט נוסף של תופעת העבדות בישראל התורה מבחינה בין עבד עברי לעבד כנעני (מעמים אחרים). העדויות המקראיות מלמדות שלא הקפידו על שמירת החוק (ראו ירמיהו פרק לד), |
תגובת אלישע לדברי האישה האלמנה
פסוקים ב-ד
אלישע:
"מָה אֶעֱשֶׂה לָּךְ? הַגִּידִי לִי מַה יֶּשׁ לָךְ בַּבָּיִת?"
האישה:
"אֵין לְשִׁפְחָתְךָ כֹל בַּבַּיִת כִּי אִם אָסוּךְ שָׁמֶן.
אלישע:
ציווה על האישה לשאול כלים רבים וריקים משכניה:
"לְכִי שַׁאֲלִי לָךְ כֵּלִים מִן הַחוּץ מֵאֵת כָּל שְׁכֵנָיִךְ כֵּלִים רֵיקִים אַל תַּמְעִיטִי".
האישה ובניה ינעלו את דלת ביתם, וייצקו מן השמן המועט מן הכד שלה לתוך הכלים:
השמן יספיק לכל הכלים, והוא ייעצר כשכולם יהיו מלאים:
"וּבָאת וְסָגַרְתְּ הַדֶּלֶת בַּעֲדֵךְ וּבְעַד בָּנַיִךְ וְיָצַקְתְּ עַל כָּל הַכֵּלִים הָאֵלֶּה וְהַמָּלֵא תַּסִּיעִי".
האישה ביצעה במדוייק את ההוראות של אלישע:
וַתֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ וַתִּסְגֹּר הַדֶּלֶת בַּעֲדָהּ וּבְעַד בָּנֶיהָ הֵם מַגִּישִׁים אֵלֶיהָ וְהִיא מוֹצָקֶת".
כשכל הכלים מלאו שמן, נעצר השמן בכד, ולא התמלא עוד.
המספר:
וַיְהִי כִּמְלֹאת הַכֵּלִים,
האישה לבנה:
"הַגִּישָׁה אֵלַי עוֹד כֶּלִי".
הבן: "אֵין עוֹד כֶּלִי".
המספר: וַיַּעֲמֹד הַשָּׁמֶן". השמן שבכד הפסיק להתמלא.
המספר: "וַתָּבֹא וַתַּגֵּד לְאִישׁ הָאֱלֹהִים".
אלישע: נותן הוראות לאישה, שיפתרו את בעיית חובותיה, ואת כלכלתה בעתיד.
האישה תמכור את השמן, תשלם לנושים, והכסף הנותר ישמש לכלכלתה ולכלכלת בניה.
א. "לְכִי מִכְרִי אֶת הַשֶּׁמֶן".
ב. "וְשַׁלְּמִי אֶת נִשְׁיֵךְ".
ג. "וְאַתְּ וּבָנַיִךְ תִּחְיִי בַּנּוֹתָר".
השתלשלות סיפור הישועה:
מצוקה ← פנייה לנביא ← פעולה ← נס ← ישועה.
תנאים לקיום הנס ♠ מצוקה וסבל קיומי |