טקסט ופירושים, סיכום, תוכן, ציוני דרך בתקופת שיבת ציון, מי אתה נחמיה?תפילת נחמיה – מבנה, רעיונות, מידה כנגד מידה, עיצוב אמנותי.
← ← לנושא הבחירה לבגרות – שִׁיבַת צִיּוֹן
נחמיה פרק א
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
טקסט ופירושים (חלקי)
הקדמה – ציוני דרך בתקופת שיבת ציון
מי אתה נחמיה?
פתיחה, פסוק א
למנויים בלבד
טקסט ופירושים
סיכום, תוכן
הקדמה – ציוני דרך בתקופת שיבת ציון
מי אתה נחמיה?
פתיחה, פסוק א
דיווח על הנעשה בירושלים וביהודה
תפילת נחמיה
– מבנה התפילה
– נושאים ורעיונות בתפילת נחמיה
חורבן וגאולה – מידה כנגד מידה
עיצוב אמנותי
זמנים בלשון התנ"ך
צורות לשוניות
טקסט ופירושים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות
א דִּבְרֵי נְחֶמְיָה בֶּן חֲכַלְיָה. וַיְהִי בְחֹדֶשׁ כִּסְלֵיו שְׁנַת עֶשְׂרִים וַאֲנִי הָיִיתִי בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה:
ב וַיָּבֹא חֲנָנִי, אֶחָד מֵאַחַי, הוּא וַאֲנָשִׁים מִיהוּדָה וָאֶשְׁאָלֵם עַל הַיְּהוּדִים הַפְּלֵיטָה אֲשֶׁר נִשְׁאֲרוּ מִן הַשֶּׁבִי וְעַל יְרוּשָׁלָם:
ג וַיֹּאמְרוּ לִי הַנִּשְׁאָרִים אֲשֶׁר נִשְׁאֲרוּ מִן הַשְּׁבִי שָׁם בַּמְּדִינָה בְּרָעָה גְדֹלָה וּבְחֶרְפָּה, וְחוֹמַת יְרוּשָׁלַם מְפֹרָצֶת וּשְׁעָרֶיהָ נִצְּתוּ בָאֵשׁ:
ד וַיְהִי כְּשָׁמְעִי אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה יָשַׁבְתִּי וָאֶבְכֶּה וָאֶתְאַבְּלָה יָמִים וָאֱהִי צָם וּמִתְפַּלֵּל לִפְנֵי אֱלֹהֵי הַשָּׁמָיִם :
להמשך קריאה
הקדמה – ציוני דרך בתקופת שיבת ציון
⇐ שיבת ציון החלה עם הצהרת כורש מלך פרס בשנת 538 לפנה"ס.
⇐ חגי הנביא עודד את העם לבנות את המקדש בימי דריווש השני מלך פרס בשנת 519 לפנה"ס.
⇐ נחמיה פעל במקביל לעזרא הסופר בתקופת ארתחשסתא מלך פרס (424 – 464 לפנה"ס).
מי אתה נחמיה?
כמאה שנים חלפו מאז הצהרת כורש ועד ההתרחשויות המתוארות בספרו של נחמיה.
נחמיה היה יהודי ממעמד גבוה, שר המשקים, בחצרו של ארתחשסתא מלך פרס.
משלחת יהודית הגיעה לשושן הבירה, ודיווחה על מצבה החמור של ירושלים בעקבות התנכלויות של אויבים: פריצת חומותיה ושביית תושבים.
נחמיה נחרד למשמע מצבם של היהודים ביהודה, וביקש מהמלך היתר ואישור לעלות ליהודה ולשקם את ירושלים.
לפגישה הזאת עם המלך הוא כנראה רומז בפסוק: "וְהַצְלִיחָה נָּא לְעַבְדְּךָ הַיּוֹם וּתְנֵהוּ לְרַחֲמִים לִפְנֵי הָאִישׁ הַזֶּה" (פסוק יא).
המלך מינה את נחמיה לפחה (שליט מטעם הממלכה הפרסית) על פחוות יהודה.
נחמיה הגיע לארץ ופעל לביטחונה וביצורה.
דרכו של נחמיה הצטלבה בדרכו של עזרא ושניהם פעלו בירושלים.
פתיחה, פסוק א
כותרת: "דִּבְרֵי נְחֶמְיָה".
תאריך: "חֹדֶשׁ כִּסְלֵיו". היהודים משתמשים בשמות החודשים של הלוח הבבלי.
שנתו העשרים של ארתחשסתא מלך פרס.
מקום: "שׁוּשַׁן הַבִּירָה"
נשים לב לעובדה שהדברים נמסרים מפיו של נחמיה, בגוף ראשון.
דיווח על הנעשה בירושלים וביהודה
להמשך קריאה