איך נמנעת מלחמה בין יעקב לעשיו? אין מתכנן יעקב את הפיוס עם עשיו? איך משלימים האחים. סיפור תיקון לגניבת הבכורה.
בקרוב סרטון מצגות, מאוייר, מנוקד ומושמע |
הפגישה המחודשת בין יעקב לעשיו
בראשית פרקים לב-לג.
מה בפרק? √ איך לספר את סיפור הפגישה המחודשת בין יעקב לעשיו?
√ ביאורי מילים
√ מידע: דמותו של יעקב; עבד; שפחה; הווי חיים – אז והיום
√ שיחה עם הילדים ושאלות על הסיפור
√ פעילות
איך לספר?
שימו לב למילים, לביטויים ולפסוקים המוטמעים בסיפור המסופר בלשון עכשווית
יעקב היצטער מאד על מה שעשה לאחיו, הוא רצה להשלים איתו ולהיפגש עימו, אבל חשש מאד מתגובתו של עשיו.
מה עשה? הוא שלח שליחים, מלאכים, אל עשיו, ובישר לו, בנימוס רב, שהנה הוא חזר.
שבו שליחיו של יעקב והודיעו לו שעשיו יוצא לקראתו וארבע מאות איש איתו.
ארבע מאות אנשים?!
הבין יעקב שעשיו יצא להילחם נגדו!!!
יעקב לא רצה להילחם באחיו, והוא גם פחד מאד: "וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד". לא רק לעצמו הוא דאג, גם לילדיו, נשותיו ורכושו,
אז מה עושים?
התפלל יעקב אל ה': "אֱלֹהֵי אָבִי אַבְרָהָם וֵאלֹהֵי אָבִי יִצְחָק… הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו, כִּי יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ, פֶּן יָבוֹא וְהִיכַּנִי,
אֵם עַל בָּנִים".
אחרי שביקש את עזרת ה', נערך יעקוב לשתי אפשרויות: למלחמה ולשלום. הוא חילק את המחנה שלו לשתי קבוצות:
אם עשיו יתקיף את הקבוצה הראשונה, תוכל הקבוצה השנייה להימלט ולהינצל: "אִם יָבוֹא עֵשָׂו אֶל הַמַּחֲנֶה הָאַחַת וְהִכָּהוּ
וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר, לִפְלֵיטָה".
בצד ההיערכות למלחמה הכין יעקב מתנה מאד מאד גדולה לאחיו:
מאתיים עזים
עשרים תישים
מאתים רחלות
עשרים אילים
שלושים נאקות וילדיהן (בכר=הצאצא של הגמל)
ארבעים פרות
עשרה פרים
עשרים אתונות
עשרה עירים (עיר = צאצא החמור).
בראש כל עדר כזה הציב יעקב עבדים ופקד עליהם: "עִבְרוּ לְפָנַי, וְרֶוַח תָּשִׂימוּ בֵּין עֵדֶר וּבֵין עֵדֶר". בשעה
שתפגשו את עשיו והוא ישאל אתכם: "לְמִי אַתָּה וְאָנָה תֵלֵךְ וּלְמִי אֵלֶּה לְפָנֶיךָ?" אימרו לו שהעדרים שייכים ליעקב,
ההולך מאחור, והוא שולח אותם מתנה לעשיו: מִנְחָה הִיא, שְׁלוּחָה לַאדֹנִי לְעֵשָׂו, וְהִנֵּה גַם הוּא, אַחֲרֵינוּ".
יעקב קיווה מאד שהמתנות ירככו את לבו של עשיו, והוא יסלח לו.
הגיע עשיו אל העדר הראשון של העיזים וככשאל "לְמִי אַתָּה וְאָנָה תֵלֵךְ? וּלְמִי אֵלֶּה לְפָנֶיךָ?" ענה העבד הממונה
על העיזים בדיוק מה שאמר לו יעקב: "מִנְחָה הִיא, שְׁלוּחָה לַאדֹנִי לְעֵשָׂו, וְהִנֵּה גַם הוּא אַחֲרֵינוּ".
עזב עשיו את עדר העיזים, המשיך לעדר התיישים, ומשם לכל העדרים האחרים: עדר הרחלות, האלים, הנאקות, הגמלים,
האתונות, העיירים הפרות והפרים. ותמיד שמע את אותה התשובה מפי העבדים: "מִנְחָה הִיא, שְׁלוּחָה לַאדֹנִי לְעֵשָׂו, וְהִנֵּה גַם הוּא אַחֲרֵינוּ".
חלף עשיו על פני כל העדרים והתקרב אל יעקב. ראה יעקב והנה עשיו אחיו מגיע וארבע מאות איש איתו.
מה יקרה עכשיו? איך יציל יעקב את משפחתו, אם עשיו יחליט לתקוף?
ארגן יעקב את משפחתו בצורה כזו שבלהה וזלפה, השפחות וילדיהם יעמדו ראשונים, אחריהם הוא הציב את לאה וילדיה,
ואת רחל ויוסף הוא שם אחרונים.
ואז הוא התחיל להתקרב אל עשיו, משתחווה ומתקרב, ושוב משתחווה ומתקרב, שבע פעמים השתחווה יעקב לפני עשיו!!
כמו עבד הזוחל אל אדונו…
לפתע התחיל עשיו לרוץ לקראתו…
???
נפל על צווארו של יעקב, נישק אותו ושניהם בכו.
אז נגשו בני משפחתו האחרים של יעקב והשתחוו לפני עשיו: "וַתִּגַּשְׁנָה הַשְּׁפָחוֹת הֵנָּה וְיַלְדֵיהֶן, וַתִּשְׁתַּחֲווֶינָה וַתִּיגַּשׁ גַּם לֵאָה וִילָדֶיהָ וַיִּשְׁתַּחֲווּ וְאַחַר נִגַּשׁ יוֹסֵף וְרָחֵל, וַיִּשְׁתַּחֲווּ".
פנה יעקב אל עשיו בנימוס רב, הוא הקפיד לכנות אותו "אֲדֹנִי", ואת עצמו הוא כינה: "עַבְדֶּךָ", והפציר בו לקבל את מתנותיו,
בהתחלה עשיו סירב ואמר: "יֶשׁ לִי רָב, אָחִי, יְהִי לְךָ אֲשֶׁר לָךְ". ובאמת גם עשיו היה עשיר גדול, בעל רכוש רב וילדים רבים.
אבל, יעקב התעקש: "וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אַל נָא, אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, וְלָקַחְתָּ מִנְחָתִי, מִיָּדִי. קַח נָא אֶת בִּרְכָתִי אֲשֶׁר הֻבָאת לָךְ,
כִּי חַנַּנִי אֱלֹהִים, וְכִי יֶשׁ לִי כֹל. וַיִּפְצַר בּוֹ, וַיִּקָּח".
אחרי הפגישה המרגשת הזו נפרדו שני האחים מפוייסים ורגועים. עשיו פנה לביתו בהר שעיר, ויעקב התיישב בסוכות.
ביאורי מילים – להבנה ולהטמעה
כדאי לבחור במילים שגם היום משתמשים בהן כדי להרחיב את אוצר המילים של הילדים.
וַיִּירָא =פחד, יָרֵא = מפחד.
וְהִיכַּנִי אֵם עַל בָּנִים = יכה ויהרוג בלי רחמים: האם ביחד עם בניה.
לִפְלֵיטָה = דבר לא יימלט ויוותר מכעסו של עשיו.
"עַבְדֶּךָ" = ביטוי של נמיכות, להראות את הבדלי המעמדות.
תישים = הזכר בעיזים.
רְחֵלִים = כבשים. ביחיד: רחלה = כבשה.
אֵילִים = הזכר בכבשים
גְּמַלִּים מֵינִיקוֹת = נקבת הגמל =נאקה/ נאקות.
וּבְנֵיהֶם = הבן של הנאקה = בכר/בכרה.
אֲתֹונֹות = נקבת החמור.
עַיָרִם = עיר, בנו של החמור.
מִנְחָה = מתנה.
בִּרְכָתִי = מתנה.
וְאָנָה תֵלֵךְ? = לאן אתה הולך.
הַשְּׁפָחוֹת = המקבילה הנקבית לעבד. בסיפור שלנו השפחות היו נשותיו של יעקב, בדרגה נמוכה מזו של רחל ולאה.
אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ = ביטוי של נימוס במשמעות: בבקשה ממך.
חַנַּנִי = נתן לי.
וַיִּפְצַר = חזר וביקש.
דמותו של יעקב – השינוי שחל בו
- להדגיש את השינוי שחל ביעקב, את הצער שלו על מה שעשה לאחיו והרצון לפייס אותו.
- להציג את המילים המנומסות בהן פונה יעקב לעשיו: הוא קורא לו 'אדוני', ואת עצמו הוא מכנה – 'עבד'.
- להראות את המתנה הגדולה שהוא הביא לעשיו ולהביא את פרטיה.
- לתאר את תבונתו של יעקב שנערך מצד אחד למלחמה ומצד שני לפיוס.
מושגים
עבד
- העבד בעולם העתיק הוא היפוכו של בן חורין. העבד נקנה בכסף, והוא וילדיו הם רכוש הבעלים.
- במילה 'עבד', פונה הנחות, הקטן לגדול, חשוב. יעקב מכנה עצמו בדרך זו כדי להקטין מעצמו ולתת כבוד לאחיו,
- כדי לפייסו.
שפחה
- המילה מציינת מעמד של אישה המקביל לעבד. גם היא נחשבת רכושו של האדון.
- שפחה הייתה ניתנת לבת עם נישואיה, כדי שאם תהייה עקרה, תלד השפחה ילדים שיחשבו ילדי הגברת.
- בלהה וזלפה נתנו על ידי לבן ליעקב כדי לתת לו עוד בנים, ולמקרה שבנותיו לא תלדנה.
- השפחות בלהה וזלפה היו נשותיו של יעקב במדרגה נמוכה מזו של רחל ולאה.
הווי חיים אז והיום
הסבו את תשומת לב הילדים:
- למתנות: בהמות וחיות שמשמות לעבודה בבית ובשדה, ומספקות גם אוכל וצמר.
- למילים המנומסות שבהן פונה יעקב לאחיו: אדון, עבד, 'אם נא מצאתי חן בעיניך'.
- שאלו את הילדים: מהן המילים המנומסות שבהן אנו משתמשים בימינו?
שיחה עם הילדים:
- זוכרים מה עולל יעקב לעשיו?
- מדוע פחד יעקב מעשיו?
- האם יעקב היצטער על מה שעשה לאחיו?
- איך ניסה יעקב לפייס את עשיו?
- האם תוכלו להסביר את המשפט: יעקב נערך גם לפיוס וגם למלחמה.
- למי עוד דאג יעקב פרט לעצמו?
- האם יעקוב נהג בתבונה. מה אתם חושבים?
- איך הצליח יעקב לפייס את עשיו?
- מה דעתכם על התנהגותו של עשיו? האם הוא באמת סלח ליעקב?
- מה הרגיש יעקב לאחר הפיוס עם עשיו?
פעילות:
המחזת הפגישה בין יעקב לעשיו
המקום: "שדה", הכינו משטח גדול. שני מחנות (של יעקב מחד ושל עשיו מאידך) עומדים אחד מול השני.
פתיחה (ללא מילים) יעקב רואה את עשיו מתקרב ויוצא לקראתו, משתחווה שבע פעמים.
הדיאלוג בין יעקב לעשיו (בשיבוץ מילים מהכתוב כמו: "אדוני, עבדך, אם נא מצאתי חן בעיניך').
סיום: האחים נפרדים בשלום, וכל אחד הולך למקומו.
ציור
רגע הפגישה בין שני האחים
(הילדים מתבקשים להתרכז רק באותו קטע של הסיפור).
העשרה לשונית ועוד
לפניכם רשימת בעלי החיים שנתן יעקב במתנה לעשיו.
חברו בין זוגות בעלי החיים על ידי העברת קו בין זכר לנקבה
אפשר במילים ואפשר בציורים:
תיש | אתון |
איל | עז |
בכר | רחלה |
גמל | פרה |
חמור | בכרה |
פר | נאקה |
יהייה נחמד אם תשאירו תגובה ותשתפו גם אחרים |
יפה ומפורט
אני נעזרת באתר שלך על מנת לספר את סיפורי התורה לקבוצות ילדים שאני מלמדת בניו יורק. האופן שבו את מפשטת את הסיפורים מאפשר לילדים שעברית היא שפתם השניה להנות מהם. הילדים נהנים מאד גם מהדיון בנושאים לשיחה שאת מציעה.
תודה רבה וישר כח על עבודתך הברוכה.
מאוד אוהבת את הפשטת הסיפור והואפן בוא מנוסך עבור ילדים.. אני גגנת בגן עם חינוך משותף וניכר כי זו דרך שמתאימה לכל הזרמים ומדברת בשפת הילדים. המון תודה!
נהנית מאד מהאתר שלך! אני מעבירה לעיתים תפילת ילדים לילדים בני 3-7 ונעזרת מאד ברעיונות היצירתיים שלך על מנת להעביר את נושא פרשת השבוע באופן חווייתי ומשמעותי לצעירים. תודה רבה!