משמעות הפתגם וחשיבותו; איך להמחישו לילדים? איך ללמד ילדים איפוק, שליטה עצמית, דחיית סיפוקים; הדגמה ופעילות.
תוכן העניינים
• פירושי מילים ומשמעות הפיתגם
• שיחה עם הילדים על סוגי גבורה ויצר
• איך לומדים להתאפק, לרסן את היצר? להיות גיבורים?
• פעילות
• כישורי חיים
פיתגם זה מכיל ערכים ומקנה כישורי חיים בתחומים של צמצום אלימות, תרבות השיח, הצבת גבולות.
אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר? – הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ
אנו מגדירים כגיבור את זה שמוכן לסכן את חייו בהצלת אנשים, בקרבות ועוד.
הפיתגם שלפנינו מדבר על גבורה מסוג אחר.
הפתגם בן שני חלקים:
חלק ראשון, שאלה: "אֵיזֶהוּ (מיהו) גִּבּוֹר?"
חלק שני, תשובה: "הגיבור הוא זה הכובש את יצרו".
פירושי המילים
⇐ אֵיזֶהוּ = מיהו.
⇐ כּוֹבֵשׁ = גובר, לוכד, מנצח, משתלט, מתגבר.
וגם: זה שמסוגל להיתאפק, מי שיכול לעצור רגשות, דחפים. ולפירוש הזה מכוון הפיתגם שלנו.
⇐ יִצְרוֹ = היצר שלו, דחף, רגש.
משמעות הפיתגם אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר? – הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ
הגיבור הוא מי ש'מנצח את עצמו'!
לא מנצח צבאי, לא כובש עיר, אלא זה ששולט ברוחו, יודע להתאפק ולהתגבר על דחפים ורגשות.
שיחה מקדימה עם הילדים – חלק ראשון: "אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר?"
שאלה: מיהו גיבור? מהי גבורה?
סביר שילדים ידברו על בעלי כוח, אמיצים, ההיפך מפחדנים, מתאגרפים ועוד.
שאלה: אלו סיפורי גבורה אתם מכירים?
שאלה: אלו גיבורים אתם מכירים? מה היו מעשי הגבורה שעשו?
שאלה: קיימת גבורה מסוג אחר. התוכלו לשער מהי?
היום נדבר על גבורה מסוג אחר.
שיחה עם הילדים – חלק שני: "הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ"
איך להסביר לילדים מהו יצר?
היצר הוא משהו בתוכנו שדוחף אותנו ומניע אותנו לפעול.
לעיתים היצר מאיץ בנו לעשות מעשים טובים (אז קוראים לו יצר טוב),
לעיתים הוא מאיץ בנו לעשות מעשים שליליים שפוגעים בנו, או באחר (אז הוא נקרא יצר רע).
דוגמאות ליצר שלילי
• רוצה לגלות סוד שהיבטחתי שלא לגלות.
• מתפרץ לדברי אחרים.
• חומד ולוקח חפץ פרטי של האחר ללא רשותו.
• מלשין על חבר.
• נידחף בתור, עוקף, רוצה להיות ראשון.
• אוכל עוד ועוד ממתיקים למרות הידיעה שזה מאד לא בריא.
• לא מסדר את החדר, כי לא בא לו.
הוסיפו עוד
איך אני יכול לכבוש את יצרי?
לנצח את הדחפים והרגשות על ידי איפוק.
איך לומדים ומלמדים להתאפק, לרסן את היצר? להיות גיבורים?
משימה לא פשוטה, המוטלת על המבוגרים.
• רצוי לדבר אל ההיגיון של הילדים, להסביר להם מדוע כדאי להם להתאפק, תוך כדי כך שאנו מגלים הבנה לקושי שלהם להתגבר על ייצרם.
• על ידי אימון.
לדוגמה: שינון הפיתגם בהזדמנויות שונות: בבית ובכיתה. נשאל: "אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר?" והילדים יענו: "הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ".
השינון והחזרה מצד אחד, ושיתוף הפעולה מצד המבוגר יסייעו בהפנמת מסר האיפוק.
• מתן דוגמה אישית
• הצבת גבולות (ממתקים, משחקים, קניות).
פעילות – איך כבשתי את יצרי?
כל ילד יתאר בטבלה שבועית איך הוא התגבר על יצרו במהלך שבוע:
אם הילד אינו יודע לכתוב, ניתן להיעזר במבוגר שיכתוב עבורו, או לחילופין הילד יביע עצמו בציור.
יום |
איך כבשתי את יצרי |
ראשון |
|
שני |
|
שלישי |
|
רביעי |
|
חמישי |
|
שישי |
|
שבת |
|
כישורי חיים – הערך המוסף לפרט ולחברה
באמצעות הפתגם: "איזהו גיבור הכובש את יצרו" נוכל להטמיע כישורי חיים
• הצבת גבולות (אכילה, משחק, קניות).
• תרבות השיח (אין מתפרצים לדברי האחר).
• נטרול אלימות (פיסית ומילולית).
נסו ותראו, בהצלחה.
תודה על הידע שאת חולקת ברשת,
אני פנסיונרית אבל עדיין משתמשת למטרות שונות בפתגמים
גם לכתיבת ברכה
ולפעמים גם במפגשים חברתיים
לדוגמא יצאנו לטיול של גמלאים ווהגענו למקום על יד ציפורי בן יהודה הנשיא לימד( אם זכרוני אינו מטעני)
ושם ביקשתי ממדריך הטיול לדבר ולהציג את כל המשנה
של בן זומא:
איזהו עשיר כחם גיבור ומכובד
הסברתי שיש במשנה זאת תשובות שונות לגמרי למושגים הנ״ל ומכאן שכל אחד יכול להיות גיבור עשיר חכם ומכובד זה תלוי בהתנהגותו.
תודה לך.
נהדר!
תודה.
נפלא, בדיוק עובדת עם מטופל העולה לכיתה ה-על נושא דחיית סיפוקים
אני מנחה בטבריה תכנית מוגנות בבתי הספר והגנים בחרתי השנה לארגן תחרות בין התלמידים בציור . בשיר . ובסיפור בנושא. איזהו גיבור הכובש את יצרו. ההסבר שלך העשיר אותי וחיזק אותי בנושא. תודה
שלום,
אני מורה שליחה, ומלמדת בבית ספר יסודי בארצות הברית.
ההסבר שלך כל כך מובן ויפה. מקוה שהתלמידים שלי יבינו את השפה ושאצליח להעביר את המסר החשוב הזה.
תודה
איזה הסבר מקסים!
ההתאמה מעולה לחיי היום יום.
חיה, כל הכבוד. אהבתי את הפשטות שבביאור והתאמתו לילדים.
יישר כח! דינה
חיה אני ממש נהנית ללמד את הפתגמים שלך בגני ילדים תורניים תודה
שלום חיה
השנה אני החלטתי להתמקד בכל מני פתגמים-
בעזרתם אני חושפת בפני הילדים התמודדויות עם קשיים והיכולת להתגבר עליהם
תודה רבה על ההסברים והפרוט -מוגשים בצורה מקצועית ונעימה
אודה לך אם תמשיכי לתת לנו עוד רעיונות לפעילוית
חיה היקרה
מדהים!!! איזה יופי, השנה אני גננת בגן חובה אני עושה את זה!! זה מדהים…מחכה לעוד פעילויות
חיה, איזה מקסים.
מוגש כל כך יפה ובגובה העיניים של הילדים.
תודה על השיתוף!!!
אני מחנכת השנה בכיתה א',
אעביר את זה בכיתתי.
אשמח לקבל ממך עדכונים.
יישר כח,
סימה