הסבר לילדים על משמעות הפתגם וחשיבותו, פעילות ושיחה, הטמעת הפיתגם בחיי היום יום.
תוכן העניינים
הסבר מילולי
משמעות הפיתגם
חשיבות הפיתגם לילדים
חינוך לצימצום התופעה
פעילות
השלכות הפעילות על הילדים
"אַל תַּלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרְךָ בָּרַבִּים"
הסבר מילולי
אַל תַּלְבִּין = אל תעליב את חברך
בָּרַבִּים = לפני קהל, בפומבי, בציבור.
מה פירוש המילה להלבין?
א. במילה זו מסתתר השורש 'לבן', ויש מסבירים שפניו של הנעלב מלבינים מעלבון.
ב. בגרסאות אחרות לפסוק זה בהן כתוב: "אל תאדים". נראה מתאים יותר, כי פניו של הנעלב נוטות להתאדם מכעס ומעלבון.
ג. יש מסבירים את המילה 'להלבין' על פי הביטוי: "ברזל מלובן", שמתאר ברזל שעובר תהליך חימום
ובתוך כך הוא מלבין. גם כאן, אם איני טועה, הברזל המחומם, לפני שהוא מלבין וקצת מאפיר הוא קודם מאדים.
אַל תַּלְבִּין = ביטוי ציורי
הפתגם מתמקד בפניו של הנעלב, שמשקפות ללא מילים את הרגשותיו.
במקום לומר בפשטות: "אל תעליב" את חברך, נעשה כאן שימוש בביטוי ציורי במטפורה: "אל תלבין".
כאילו המעליב משנה את צבע פניו של הנעלב, וצבע הפנים משקף את הרגשתו הגרועה של הנפגע.
משמעות הפיתגם
הפתגם קורא לנו שלא להעליב את ה'אחר' בנוכחות אנשים אחרים.
כל אמירה, גם אם כוונתה חיובית, אם היא עלולה לבייש את השני, מוטב לומר אותה בצנעה, שלא בנוכחות אחרים.
הפיתגם מצייר מצב שכיח שחוזר במשפחה, בכיתה וברחוב.
אחד מעליב את השני בנוכחות אחרים.
חשיבות הפתגם
חברת הילדים היא מקום פורה להתפתחותה של תופעה כזו.
נתמקד בתופעת העדר. די ב'מנהיג' שיכריז על מישהו 'מצורע', וכמעט כל 'העדר' נוהה אחריו.
הרשתות החברתיות מהוות כר פורה לשגשוג עלבונות.
סוג העלבונות המוטחים בילד בפומבי, על ידי קבוצת הגיל שלו ומתייגות אותו בתור:
בכיין, מסריח, שחור, מלוכלך, ערבי חנון, דת' שמאלני וכיו"ב, גורמים לנידוי, ועלולים להשאיר צלקת קשה בנפשו של הילד הפגוע.
חינוך לצמצום התופעה?
כאן באים לעזרתנו שני פתגמים חשובים: "יְהֵא כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלְּךָ" – תנהג כבוד בחברך, בדיוק בדרך שתרצה שינהגו בך. "מָה שֶׁשָּׂנוּא עָלֶיךָ אַל תַּעֲשֶׂה לַחֲבֵרְךָ" – אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך. הילד יעמיד עצמו כנקודת התייחסות לשני: לכן הוא ינהג כלפי האחר באותה הדרך בה הוא רוצה שינהגו בו. |
פעילות עם הפתגם:
"אַל תַּלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרְךָ בָּרַבִּים"
התבוננות בציור
♥ תארו את הרגשתו של הילד שעומד במרכז התמונה, כאן למטה?
♥ מה הייתם אומרים לו?
♥ מה הייתם אומרים לחבורת הילדים?
♥ האם נוכחתם או הייתם שותפים באירוע כזה?
♥ כל ילד/ילדה יאמרו או ירשמו מהו הדבר הכי פוגע בעיניהם.
המבוגר המתווך ירשום.
♥ נתלה את הרשימה בבחינת 'עשרת הדברות', מעין חוזה של חברת הילדים שמתחייבת
שלא לעשות את הדברים השנואים עליהם.
♥ תארו את הרגשתכם כשפוגעים בך.
♥ הילדים יעצמו עיניים וידמיינו מה הרגשתם אם יפגעו בהם בפומבי.
♥ הילדים יבחרו צבע שמתאר עלבון, וינסו להסביר מדוע בחרו דווקא בצבע המסוים הזה.
♥ אחרי כל פעילות כולם כאחד יחזרו על הפתגם: "אַל תַּלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרְךָ בָּרַבִּים".
♥ הילדים יתבקשו ליצור קשר בין הפתגם לבין שני פיתגמים אחרים:
"יְהֵא כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלְּךָ".
"מָה שֶׁשָּׂנוּא עָלֶיךָ אַל תַּעֲשֶׂה לַחֲבֵרְךָ".
יש חשיבות בחזרה על הפעילות בשינויים (על מנת שהילדים לא ישתעממו), כך שיפנימו, וגם יעירו לחברים שמעליבים ברבים ויזכירו להם את המשפט: "אל תלבין את חברך ברבים".
השלכות הפעילות על הילדים
← הילדים יהיו רגישים יותר לנושא הפגיעה באחר בציבור..
← הערך המוסף של תרגיל בהפחתת תופעת ה'עדר'. הילדים לא ירצו לעבור את הקווים האדומים שהם בעצמם תחמו.
תנסו ותצליחו.
יש לכם רעיונות איך להפנים את הפתגם. כתבו.
חיה שלום
אני נהנית ללמד חומר בתנ"ך ולהיעזר במידע שאת נותנת,
כמו כן התחלנו השנה עם פתגם שבועי ושמחתי לראות את המידע שיש באתר.
אז קודם כל תודות .
אני רוצה להמחיש לתלמידים הן בסיפורי תנ"ך וגם בפתגמים באמצעות מצגות או /ו סרטונים ואשמח אם תוכלי לייעץ בכיוון או להציע היכן אוכל למצוא , אני עושה עבודת חריש במחשב לא כ"כ מצאתי.
בברכה ותודה מראש רינה יצחקי
חיה שלום,
תודה שאת משתפת אותנו בנושאים מאוד רלוונטיים,תוך חיבור לשורשים,בפשטות והרחבה.יהי רצון שנשכיל להעביר זאת הלאה אל ילדינו בחוכמה ועניין. אני מאוד אוהבת לקרוא את דבריך המעניינים בכל נושא.
תודה נחמה גולן
חיה יקרה.
תודה רבה על הרעיון היפה להפעלת הילדים סביב
שני פתגמים חשובים אלו.
תודה על השיתוף ועל חומרייך המעשירים.
חיה היקרה,
נגעת בנושא כל כך חשוב.
תודה שאת מאירה את עינינו כל פעם מחדש. בהחלט ראוי להתיחסות בכל מקום אפשרי- בית, גן, רשתות חברתיות ועוד…
היי חיה,
הייתי מציעה המחזה של שני ילדים שפותרים בעיה שכיחה מהווי
הילדים בגן/ בבית הספר בשתי דרכים-
אחת פוגענית והשנייה רגישה יותר.
(דוגמא: תמר הפילה את הכריך שלה על הרצפה ולא שמה לב, מיכל:
*צעקה עליה- תמר את לא שמה לב שהכריך נפל לך? איזו עקומה..
*ניגשה אליה בשקט, הצביעה על הכריך והסבה את תשומת ליבה שהכריך על הרצפה,
שאלה אותה אם היא רוצה שתעזור לה להכין כריך חדש.
לאחר מכן- שיפוט ובקרה של הילדים- יוצאים דברים מדהימים!
אז הייתי מעלה את הנושא לדיון.
אחר-כך עניין הצבעים ומעט שיתוף של הילדים שמוכנים- נפלא!
תודה!
תודה נעמה על דבריך המעניינים. הנה הם באתר
וכולם יוכלו להנות מהם.
חיה