המסר והמשמעות של הפתגם: חריצות מול עצלות, דיון, יישום והטמעה של הפתגם; הנמלה כסמל החריצות; חריצות ועצלות זו מול זו.
תוכן העניינים
– הנמלה, סמל החריצות.
– חריצות ועצלות זו מול זו.
– המסר והמשמעות של הפתגם.
– דיון עם הילדים
– פעילות
– האם ידעתם שלפתגם המקסים הזה יש המשך?
לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם
הפיתגם החכם הזה כתוב בספר משלי ו,ו
המסר והמשמעות של הפתגם
הסבר מילולי
הפתגם שולח את העצל להתבונן בנמלה: "לֵךְ אֶל נְמָלָה, עָצֵל", ללמוד מהתנהגותה, ולהחכים (לנהוג בחכמה): "רְאֵה דְרָכֶיהָ, וַחֲכָם".
הסבר משמעותי
העצל יילמד מחריצותה של הנמלה, ילחדול מעצלותו, כי אז ייטב לו.
חישבו:
מה הרווח של החרוץ?
מה ההפסד של העצל?
|
---|
מהן התכונות המייחדות את הנמלה?
נדבר רק תכונות ידועות ונראות לעין:
– הנמלה נמצאת בתנועה מתמדת של איסוף מזון; היא שוקדת על מלאכתה
בהתמדה.
– הנמלה נושאת משא כבד הרבה ממשקל גופה.
– הנמלה אוגרת מזון רב, בסבך מנהרות שהיא בונה למגורים.
– הנמלים מצטיינות בעבודת צוות: "כולן בשביל כולן".
– לכל נמלה תפקיד מוגדר והיא מקפידה על מילויו.
חריצות מול עצלות
החרוץ
♥ עושה את המוטל עליו, אחראי.
♥ אינו דוחה משימות ומטלות.
♥ מונע מאחרים לבצע משימות שלו.
♥ מתחשב בזולת.
♥ מגיע להישגים.
האם יש לכם רעיונות נוספים?
העצל
– מתחמק מביצוע המטלות שלו.
– דוחה ביצוע מטלות.
– מבצע משימות באי חשק.
– מתבטל.
– מנצל את הקרובים לו, אינו נושא בנטל המשותף.
– אינו מתמיד בעשייה לו.
– אינו מסוגל לעבודת צוות.
האם יש לכם רעיונות נוספים?
לפתגם היפה והחכם הזה יש המשך!
מה דעתכם להמחיז אותו?
לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם! אֲשֶׁר אֵין לָהּ קָצִין שׁוֹטֵר וּמוֹשֵׁל. תָּכִין בַּקַּיִץ לַחְמָהּ אָגְרָה בַקָּצִיר מַאֲכָלָהּ. עַד-מָתַי עָצֵל תִּשְׁכָּב? מָתַי תָּקוּם מִשְּׁנָתֶךָ? מְעַט שֵׁנוֹת, מְעַט תְּנוּמוֹת, מְעַט חִבֻּק יָדַיִם לִשְׁכָּב. |
העצל ילמד מדרכיה של הנמלה, שעושה את המטלות שלה ללא צורך במשגיח:
"אֲשֶׁר אֵין לָהּ קָצִין שׁוֹטֵר וּמוֹשֵׁל".
החריצות של הנמלה משתלמת היא אוגרת את מזונה בקיץ, ובימות החורף והקור אינה צריכה לדאוג:
"תָּכִין בַּקַּיִץ לַחְמָהּ (הלחם שלה) אָגְרָה בַקָּצִיר מַאֲכָלָהּ (האוכל שלה)".
כותב הפתגם מזרז את העצל, להפסיק לישון ולהתבטל:
"עַד מָתַי עָצֵל תִּשְׁכָּב?
מָתַי תָּקוּם מִשְּׁנָתֶךָ?
מְעַט שֵׁנוֹת, מְעַט תְּנוּמוֹת (תנומה = שינה), מְעַט חִבֻּק יָדַיִם לִשְׁכָּב".
חִבֻּק יָדַיִם = ביטוי לבטלה.
דיון ושאלות על הפתגם: לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם
- האם אתם מכירים בעלי חיים שניתן להגדירם כחרוצים או כעצלים?
- האם אתם מכירים אנשים חרוצים? אילו תכונות מאפיינות אותם?
- מה אתם מרגישים כלפי עצל? פרטו את רגשותיכם.
- איזו עיצה הייתם נותנים לעצל?
- מדוע כדאי לעצל לשנות עצמו?
- מה הייתם רוצים ללמוד מהנמלה?
- מה היתרונות שמקנה לנו החריצות.
- מדוע העצלות לא משתלמת.
- באיזה צבע הייתם בוחרים לצבוע 'עצל'? הסבירו מדוע בחרתם בצבע זה.
- באיזה צבע הייתם בוחרים לצבוע 'חרוץ'? הסבירו מדוע בחרתם בצבע זה.
פעילות חקר על עולם הנמלים
קיימים סוגים שונים של נמלים. מדובר בחברה מרתקת, ומומלץ לבצע עם הילדים עבודת חקר עליהם.
איך מתקשר הפתגם מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת, למה שלמדנו כאן.
מי שעבד, בישל, קנה והכין אוכל לשבת יוכל להינות מסעודת השבת.
כחיזוק להביא את המשל של איסופוס: הנמלה והחרגול.
יישום הפתגם: "לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם", בחיי היום יום
• לא נדחה מטלות
עכשיו נסדר את הילקוט, עכשיו נסדר את החדר, עכשיו נלך להתרחץ…מה עוד?
• נעזור בבית, בגן, בכיתה
איך?
ניקח יוזמה, ולא נחכה שיבקשו מאיתנו.
נוריד צלחות מהשולחן לאחר האוכל, נזרוק זבל לחדר אשפה…מה עוד?
• נפסיק להתלונן ולבוא בטענות על מטלות שאנו לא אוהבים.
אל תשכחו:
כולנו נושאים בנטל.
כולם בעד כולם.
דרך נאותה להרגלי חיים של שיתוף ואחריות.
שלום חיה
תודה על הרעיונות הנפלאים.
אני גננת בגני חובה והנושא השנתי שלי הוא פתגמים. האם תוכלי לעזור לי ברעיונות ליצירה סביב הפתגמים? במפגש אני אלמד בצורה חוויתית, המחזה, סיפורים ושירים. אני עדיין לא יודעת איך לתת להם ליצור מחומרים שונים את פתגם.
אם יש לך רעיונות אשמח מאוד לקבל
תודה רבה
עדי
עדי שלום,
תודה על דבריך.
כרגע כל הרעיונות בנושא הפתגמים מצויים באתר (ראי הלשונית בתפריטים, דף הבית).
בעתיד אני מקווה להעלות חומרים נוספים
ווואו איזה יופי תמיד אני מצליחה להתלהב מחד וגם אני לא ידעתי שיש לו המשך לפתגם והמשך משמעותי מאוד.. תודה
תודה ימית. שמחתי שהיצלחתי לחדש
חיה את מדהימה!!! כרגיל אני נהנית כל פעם לקרוא את דברי החוכמה שלך, הכל כל כך ברור ומופשט פשוט להעביר לילדים, את נפלאה תמשיכי ככה.
היי גלית,
תודה על דבריך. כזאת הכרת תודה ופירגון. אין הרבה דברים כאלה.
חיה
חיה שלום,
תודה רבה על חריצותך בעריכת המידע על הפתגם בצורה יסודית ,מעניינת ,חויתית מרתקת ופורצת דרך.
יישר כוח על העבודה המועילה והטבעת חותמך בסיוע לצוות המחנכים לקרב את הילדים לתנ"ך ומורשת ישראל
שלום איילת,
תודה על תגובתך החמה
חיה
תודה חיה,
ממש מלמד האתר שלך.
לא ידעתי על המשכו של הפתגם ועכשיו אני קוראת ונהנת.
ענת קצנשטיין
שלום ענת,
תודה על דבריך.
זאת בדיוק כוונתי להעשיר אנשים, כמוך, צמאי דעת.
חיה
חיה, הפעילות מקסימה וקלה להבנה עבור הילדים, אני מתכננת ליישם אותה מחר בבוקר.
המון תודה על כל החשיבה וההפשטה של החומרים, פתגמים, חגים וסיפורים שונים.
שרון
האתר שלך ממש מעשיר! מאוד שימושי! תענוג!