הצעה לעריכת טקס קבלת שבת שבועי בגן הילדים ובכיתות היסוד. הקידוש, שירי שבת, הצעות לשיחות עם הילדים.
למעבר לנושאים נוספים הקשורים בשבת
⇐ משמעות השבת היכנסו כאן
⇐ קידוש ליל שבת – תוכן, משמעות, אמצעים לשוניים ופעילות היכנסו כאן
⇐ איך ללמד את הפיוט "שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם" לילדים היכנסו כאן
⇐ אגדות לשבת היכנסו כאן
הקדמה קצרה לקבלת שבת בגן או בכיתת בית הספר
הטקס במוסד הלימודי מחבר ילדים רבים לשורשים. חיבור זה יוצר מכנה
משותף רחב בין ילדים שבאים מרבדים ומגזרים שונים, ומעמיק את הקשר בתוך
החברה הישראלית.
הטקס שחוזר על עצמו מידי שבוע מוטמע בילד והופך לחלק מ'תבנית נוף ילדותו'.
קבלת השבת המוצעת כאן כוללת שלושה חלקים.
א. טקס מסורתי.
ב. שירי שבת.
ג. שיחה על ענייני השבוע בהקשרים של מוערבות הומנית – חברתית.
ההצעה שלי מושתתת על המסורת שגדלתי על פיה.
נחמד יהייה אם תוסיפו מנהגים מעדות שונות.
מה דרוש לנו?
← שולחן
← מפה לבנה, צחורה ומגוהצת.
אני מדגישה את לובנה של המפה כי היא מוסיפה לחגיגיות המעמד.
← גביע יין
← יין תירוש
← כוסיות יין קטנות חד פעמיות
← פמוטות ונרות.
← 2 חלות (ישנם גנים שאופים בעצמם את החלה וזה נחמד).
← כיסוי לחלות
חלק ראשון: טקס מסורתי של הדלקת נרות, זמירות שבת, קידוש ואכילת חלה.
א. ברכת הנרות
הילדה התורנית מדליקה בעזרת מבוגר
את נרות השבת: מאהילה בידיה על הנרות, מכסה את פניה ואומרת
את הברכה:
""בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת".
ב. זמירות שבת
– שלום עליכם מלאכי השרת (ראו קישור).
יש לשיר הזה לחנים מקסימים. תבחרו לחן שאתם אוהבים.
– לכה דודי לקראת כלה.
ג. קידוש לשבת
נמלא כוס יין תירוש גדושה (סמל לשפע).
הילד התורן 'מקבל השבת' יאמר קידוש מקוצר:
"וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי.
וַיְכֻלּוּ הַשָׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם.
וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה.
וַיִּשְׁבֹּת בַּיוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה.
וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אוֹתוֹ,
כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת.
סַבְרִי מָרָנָן וְרַבָּנָן וְרַבּוֹתַי (בארמית: ברשותכם מורי ורבותי).
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הַגָפֶן.
הילדים יענו: "אמן.
המְקדש על היין ישתה מיין התירוש.
הילדים ישתו מיין התירוש כל אחד בכוסית שלו (אף שלפי המסורת יש ללגום מהיין שקדשו עליו,
מטעמי בריאות כל אחד ילגום מכוסו).
להרחבה בנושא הקידוש לחצו כאן
ד. נברך על החלה (לפני כן ניטול ידים)
"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם המוציא לחם מן הארץ".
הילדים יאכלו מהחלה.
נוהגים לשים מלח על החלה. בגלל שהמלח עמיד ואינו מתקלקל כשאר המאכלים
הוא מסמל ברית.
הברית בין ה' לעם ישראל.
חלק שני – נשיר שירי שבת
הכוונה לשירי שבת שנתחברו בארץ ישראל בדורות האחרונים שכולנו גדלנו עליהם.
חלק שלישי – שיחה על נושא מיוחד שקשור בשבוע החולף
הצעות:
⊗ מעשה טוב שעשיתי השבוע. נושא כזה שחוזר בכול שבוע מטמיע בילדים את הערך
של 'עזרה' לזולת.
⊗ מידע מעניין ששמעתי השבוע ואני רוצה לחלוק אותו עם הקבוצה.
⊗ דבר טוב שקרה לי השבוע.
⊗ דבר עצוב שקרה לי וששמעתי עליו.
⊗ ילדים יספרו על תוכניות לשבת.
שיחה חופשית מסוג זה מפתחת את כושר השיח של הילדים, את האכפתיות למה שקורה
סביבם במהלך השבוע. גם מאפשרת להם לשחרר נושאים מעיקים/שמחים.
למעבר לאגדות חז"ל בנושא השבת לחצו כאן
תודה רבה על מיקוד לגבי קידוש השבת זה נהדר שבת שלום
תודה על שיתוף הנושא של קבלת השבת על מגש של כסף. כה ברור ומאורגן למופת!!! ההסברים וההפנייה למקורות משלימים את המידע.
יפה מאוד ממקד ומכווין לרעיונות טובים.
תודה
עבור רעיונות מדויקים, ומועילים. זה כבר זמן מה שאני חושבת איך לרענן/ לשנות /להוסיף לקבלת השבת- והחלק השלישי פשוט מופלא.
תודה רבה
תודה רבה לך אורטל.
רעיונות יפים,מאורגנים כך שאפשר להשתמש בהם בתבונה.
תודה!!
מקסים, בעיקר אהבתי את החלק האחרון שבו מדברים על המעשים הטובים,ועל התוכניות.
נותן מקום לילד ומכבד אותו ואת הצורך שלו לספר.
שלום שושי, תודה על דבריך החמים. התגובות האלה חשובות לי. הן מראות שאני מכוונת למקומות הנכונים. שבת שלום חיה