סרטון מצגות, הדגם החוזר בספר שופטים: חטא, שיעבוד, זעקה וישועה. סיכום, פירושים, שעורי בית.
פרק זה פתוח לכולם, ללא תשלום!
מעבר ⇐ לסיפור אהוד בן גרא שופטים ג פסוקים יב – ל, היכנסו כאן
בפסוקים א – יא שני נושאים:
א. העמים הנשארים
ב. עתניאל בן קנז – השופט הראשון
תוכן העניינים
א. העמים הנשארים
♦ ביאורי מילים ופירושים
♦ סיכום פסוקים א – ו
ב. עתניאל בן קנז – השופט הראשון
♦ ביאורי מילים ופירושים
♦ סיכום
♦ סרטון מצגות
♦ מבנה הפרק
♦ הדגם הקבוע בספר שופטים
♦ כושן רשעתיים ועתניאל בן קנז
♦ שעורי בית ודפי עבודה.
א. העמים הנשארים פסוקים א – ו
ביאורי מילים ופירושים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים הצבועות כחול.
א וְאֵלֶּה הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִנִּיחַ יְהֹוָה לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ אֵת כָּל מִלְחֲמוֹת כְּנָעַן:
ב רַק לְמַעַן דַּעַת דֹּרוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְלַמְּדָם מִלְחָמָה רַק אֲשֶׁר לְפָנִים לֹא יְדָעוּם: .
ג חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים וְכָל הַכְּנַעֲנִי וְהַצִּידֹנִי וְהַחִוִּי יֹשֵׁב הַר הַלְּבָנוֹן מֵהַר בַּעַל חֶרְמוֹן עַד לְבוֹא חֲמָת:
ד וַיִּהְיוּ לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל לָדַעַת הֲיִשְׁמְעוּ אֶת מִצְוֹת יְהֹוָה אֲשֶׁר צִוָּה אֶת אֲבוֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה:
ה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל יָשְׁבוּ בְּקֶרֶב הַכְּנַעֲנִי הַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי:
ו וַיִּקְחוּ אֶת בְּנוֹתֵיהֶם לָהֶם לְנָשִׁים וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם נָתְנוּ לִבְנֵיהֶם וַיַּעַבְדוּ אֶת אֱלֹהֵיהֶם:
סיכום ועיקרי הדברים בפסוקים א – ו
• יהושע לא כבש את כל ארץ כנען, נשארו, עמים, גויים כמובלעות בין השבטים.
• העמים שנמנו בקטע: פְלִשְׁתִּים וְכָל הַכְּנַעֲנִי וְהַצִּידֹנִי וְהַחִוִּי יֹשֵׁב הַר הַלְּבָנוֹן מֵהַר בַּעַל חֶרְמוֹן עַד לְבוֹא חֲמָת.
• הפרק נותן שתי סיבות להישארותם של העמים:
א. ללמד את ישראל, שלא היו מנוסים במלחמות, דרכי לחימה ומלחמה.
ב. העמים יהוו ניסיון למידת נאמנותם של ישראל לה', אם יושפעו מדרכיהם ואמונותיהם.
• ישראל התבוללו עם תושבי הארץ, התחתנו איתם ועבדו את אלוהיהם.
ב: עתניאל בן קנז – השופט הראשון פסוקים ז – יא
ביאורי מילים ופירושים
ז וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה, וַיִּשְׁכְּחוּ אֶת יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם,
וַיַּעַבְדוּ אֶת הַבְּעָלִים וְאֶת הָאֲשֵׁרוֹת.
ח וַיִּחַר אַף יְהוָה בְּיִשְׂרָאֵל, וַיִּמְכְּרֵם בְּיַד כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם, מֶלֶךְ אֲרַם נַהֲרָיִם.
וַיַּעַבְדוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם שְׁמֹונֶה שָׁנִים.
ט וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה, וַיָּקֶם יְהוָה מוֹשִׁיעַ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּושִׁיעֵם,
אֵת עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז, אֲחִי כָלֵב הַקָּטֹון מִמֶּנּוּ.
י וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ יְהוָה, וַיִּשְׁפֹּוט אֶת יִשְׂרָאֵל, וַיֵּצֵא לַמִּלְחָמָה,
וַיִּתֵּן יְהוָה בְּיָדוֹ אֶת כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם מֶלֶךְ אֲרָם. וַתָּעָז יָדוֹ עַל כּוּשַׁן רִשְׁעָתָיִם.
יא וַתִּשְׁקֹוט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה. וַיָּמָת עָתְנִיאֵל בֶּן-קְנַז.
סיכום
בני ישראל עבדו לאלילי כנען. ה' כעס והביא עליהם כעונש אויב קשה.
האויב הוא כושן רשעתיים מלך ארם נהרים.
בני ישראל הסובלים זעקו לעזרת ה', שהקים להם מושיע את עתניאל בן קנז, אחיו הקטן של כלב בן יפונה מנכבדי שבט יהודה, ואחד המרגלים שיצאו לרגל את ארץ כנען בימי משה.
לצפייה בסרטון
מבנה ותוכן
החטא |
וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה, |
תגובת ה': כעס וענישה |
וַיִּחַר אַף יְהוָה בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּמְכְּרֵם בְּיַד כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם, מֶלֶךְ אֲרַם נַהֲרָיִם. |
זעקת העם לה' |
וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה. |
הקמת המושיע |
וַיָּקֶם יְהוָה מוֹשִׁיעַ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּושִׁיעֵם, |
למה הכוונה בפסוק: "וַיַּעַבְדוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם"?
ישנן כמה אפשרויות ביאור; כולן מתאימות
♦ הטלת מסים על העם.
♦ כפייה על העם לבצע עבודות למען המלך.
♦ גניבה ושוד מצדו של האויב, ולא היה מי שמנע בעדו.
כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם
המילה רשעתיים היא כנראה כינוי גנאי למלך/המצביא, לתיאורו כרשע גדול.
מֶלֶךְ אֲרַם נַהֲרָיִם
מקום ארצו של כושן אינו ידוע. ארם נהרים מצוייה הרחק מצפון לגבולות ההתנחלות של בני ישראל, וזיהוי זה
אינו נראה מתאים. יש מזהים את ארצו של כושן בחבל ארץ קרוב לשבט יהודה.
זהותו של המושיע:
"עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז, אֲחִי כָלֵב הַקָּטֹון מִמֶּנּוּ". כלב (ממרגלי יהושע), היה נשיא שבט. כלומר עתניאל בא ממשפחה חשובה.
הבחירה במושיע
הפרק מבהיר שהמושיע נבחר על ידי ה' שהישרה עליו רוח של גבורה ומנהיגות: "וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ יְהוָה, וַיִּשְׁפֹּוט אֶת יִשְׂרָאֵל,
וַיֵּצֵא לַמִּלְחָמָה".
הרעיון ש'רוח ה' שורה על המנהיג הנבחר, חוזר מספר פעמים בספר שופטים בתיאור בחירתו של השופט המושיע.
סיכום: אחרי ניצחונו של עתניאל הייתה רגיעה ביטחונית במשך ארבעים שנה: "וַתִּשְׁקֹוט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה. וַיָּמָת
עָתְנִיאֵל בֶּן-קְנַז".
שקט זה נשבר בסופו של דבר כשהתחילה מצוקה צבאית חדשה.
ביטויים מיוחדים בפרק
"וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ יְהוָה" – לתיאור רוח הגבורה והמנהיגות שאוחזת באדם הנבחר.
נפגוש בביטוי הזה גם בפרקים אחרים בספר שופטים.
יד – בְּיַד, בְּיָדוֹ, יָדוֹ
המילה יד מבטאת איבר בגוף האדם, וגם משמשת ביטוי ציורי (מטונימי) שמתאר השתלטות, הכנעה.
מילה זו היא מילת מפתח בקטע.
היד מתארת את הכוח הכובש, וגם את הכוח המשחרר.
Ο וַיִּמְכְּרֵם בְּיַד כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם = היד מסמלת את שלטונו של כושן רשעתים.
Ο וַיִּתֵּן יְהוָה בְּיָדוֹ אֶת כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם מֶלֶךְ אֲרָם.= כאן היד היא ידו של עתניאל, שגברה על כושן.
Ο וַתָּעָז יָדוֹ עַל כּוּשַׁן רִשְׁעָתָיִם.= גם כאן היד היא ידו של עתניאל שהייתה, עזה, חזקה והכניעה את כושן.
הדגם התהליכי המיוחד של תקופת השופטים
תקופת השופטים מתנהלת לפי דגם קבוע : חטא ⇐ עונש ⇐ זעקה ⇐ ישועה ⇐ רגיעה זמנית ⇐ ושוב הכל מתחיל מחדש… |
מעבר ⇐ לסיפור אהוד בן גרא שופטים ג פסוקים יב – ל היכנסו כאן
שעורי בית ודפי עבודה
- מה היה חטאם של בני ישראל?
- מהם שמות האלילים שמוזכרים בקטע?
- מה היה העונש שהביא ה' על העם?
- איך הגיב העם על העונש?
- איך הגיב ה' על זעקת העם.
- מי היה המושיע שהקים ה' לעם? פרטו את ייחוסו.
- באיזה ביטוי ציורי משתמש המספר לתיאור השיעבוד מחד והשחרור והישועה מאידך?
שלום רב,
התכנים באתר מאוד יעילים.
האם יש פירוש לספר שופטים פרק ג מפסוק י"ב ואילך?
תודה
שלום חני,
תודה על דבריך.
בוודאי שיש פירושים לסיפור אהוד בן גרא.
נכנסים לדף הבית https://www.magicbible.co.il
תפריט עליון – שופטים – שופטים ג מפסוק יב.