פירושים, סיכום, סרטון מצגות, דמותו של יפתח, יפתח וזקני גלעד, הנדר והמלחמה, קיום הנדר, בת יפתח, יצירת אמנות ועוד.
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
פרק י, יז-יח
– פירושי מילים והסברים
– סיכום, תוכן שופטים י, יז-יח
– מי היו העמונים?
פרק יא
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– מצג, מבוא – מידע על יפתח
למנויים בלבד
סרטון מצגות: שופטים פרק יא – להנגשת הלימוד |
פרק י, יז-יח
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן שופטים י, יז-יח
♦ מי היו העמונים?
פרק יא
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ לצפייה בסרטון
♦ מצג, מבוא – מידע מקדים על יפתח
♦ יפתח וזקני גלעד – המינוי לראש ולשר צבא
♦ הדו שיח בין יפתח לזקני גלעד
♦ יפתח, הנדר והמלחמה
♦ נדר מהו?
♦ יפתח ובתו
♦ התבוננות ביצירת אמנות – בת יפתח יוצאת לקראת אביה
♦ שמחת הניצחון הופכת לאבל
♦ התבוננות ביצירת אמנות – בנות ישראל מקוננות על בת יפתח
♦ דמותו של יפתח
♦ שעורי בית ודפי עבודה
שופטים י, יז-יח
יז וַיִּצָּעֲקוּ בְּנֵי עַמּוֹן וַיַּחֲנוּ בַּגִּלְעָד וַיֵּאָסְפוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּחֲנוּ בַּמִּצְפָּה.
יח וַיֹּאמְרוּ הָעָם שָׂרֵי גִלְעָד אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ: "מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר יָחֵל לְהִילָּחֵם בִּבְנֵי עַמּוֹן יִהְיֶה לְרֹאשׁ לְכֹל יֹושְׁבֵי גִלְעָד".
סיכום, תוכן שופטים י, יז-יח
בני עמון עלו למלחמה על הישראלים יושבי הגלעד (שבעבר הירדן המזרחי). הצבא הישראלי נאסף וחנה במצפה (בעבר הירדן המזרחי).
לישראל לא היה מצביא צבאי, ולכן הציעו פרס, למי שיוכל לנהל את המלחמה, לעמוד בראש תושבי הגלעד.
מי היו העמונים?
• בני עמון (ומואב) היו קרובי משפחה של ישראל (צאצאי לוט אחיינו של אברהם).
• לפני שבני ישראל נכנסו לארץ כנען, סרבו עמון ומואב לאפשר להם לעבור בשטחם, וה' אסר על העם להילחם בהם
בשל היותם קורבי משפחה.
• מפעם לפעם פרצו סכסוכי גבול בין בני עמון (ומואב) לבין ישראל.
שופטים יא – פירושי מילים והסברים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים הצבועות כחול.
א וְיִפְתָּח הַגִּלְעָדִי הָיָה גִּבּוֹר חַיִל, וְהוּא בֶּן אִשָּׁה זוֹנָה וַיּוֹלֶד גִּלְעָד אֶת יִפְתָּח.
ב וַתֵּלֶד אֵשֶׁת גִּלְעָד לוֹ בָּנִים וַיִּגְדְּלוּ בְנֵי הָאִשָּׁה, וַיְגָרֲשׁוּ אֶת יִפְתָּח וַיֹּאמְרוּ לוֹ: "לֹא תִנְחַל בְּבֵית אָבִינוּ כִּי בֶּן אִשָּׁה אַחֶרֶת אָתָּה".
ג וַיִּבְרַח יִפְתָּח מִפְּנֵי אֶחָיו, וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ טוֹב. וַיִּתְלַקְּטוּ אֶל יִפְתָּח אֲנָשִׁים רֵיקִים וַיֵּצְאוּ עִמּוֹ.
ד וַיְהִי מִיָּמִים וַיִּלָּחֲמוּ בְנֵי עַמּוֹן עִם יִשְׂרָאֵל.
ה וַיְהִי כַּאֲשֶׁר נִלְחֲמוּ בְנֵי עַמּוֹן עִם יִשְׂרָאֵל, וַיֵּלְכוּ זִקְנֵי גִלְעָד לָקַחַת אֶת יִפְתָּח מֵאֶרֶץ טוֹב.
ו וַיֹּאמְרוּ לְיִפְתָּח: "לְכָה וְהָיִיתָה לָּנוּ לְקָצִין, וְנִלָּחֲמָה בִּבְנֵי עַמּוֹן".
ז וַיֹּאמֶר יִפְתָּח לְזִקְנֵי גִלְעָד: "הֲלֹא אַתֶּם שְׁנֵאתֶם אוֹתִי, וַתְּגָרֲשׁוּנִי מִבֵּית אָבִי, וּמַדּוּעַ בָּאתֶם אֵלַי עַתָּה כַּאֲשֶׁר צַר לָכֶם?
ח וַיֹּאמְרוּ זִקְנֵי גִלְעָד אֶל יִפְתָּח: "לָכֵן עַתָּה שַׁבְנוּ אֵלֶיךָ, וְהָלַכְתָּ עִמָּנוּ, וְנִלְחַמְתָּ בִּבְנֵי עַמּוֹן וְהָיִיתָ לָּנוּ לְרֹאשׁ לְכֹל יֹושְׁבֵי גִלְעָד.
ט וַיֹּאמֶר יִפְתָּח אֶל זִקְנֵי גִלְעָד: אִם מְשִׁיבִים אַתֶּם אוֹתִי, לְהִילָּחֵם בִּבְנֵי עַמּוֹן, וְנָתַן יְהֹוָה אוֹתָם לְפָנָי, אָנֹכִי אֶהְיֶה לָכֶם לְרֹאשׁ.
י וַיֹּאמְרוּ זִקְנֵי גִלְעָד אֶל יִפְתָּח: "יְהֹוָה יִהְיֶה שֹׁומֵעַ בֵּינוֹתֵינוּ, אִם לֹא כִדְבָרְךָ כֵּן נַעֲשֶׂה.
יא וַיֵּלֶךְ יִפְתָּח עִם זִקְנֵי גִלְעָד, וַיָּשִׂימוּ הָעָם אוֹתוֹ עֲלֵיהֶם לְרֹאשׁ וּלְקָצִין, וַיְדַבֵּר יִפְתָּח אֶת כָּל דְּבָרָיו לִפְנֵי יְהֹוָה בַּמִּצְפָּה.
מצג, מבוא – מידע על יפתח
פסוקים א-ג
תכונה הבולטת:
איש צבא: "גִּבּוֹר חַיִל".
מצב משפחתי:
נולד לאביו גלעד מאישה במעמד נחות, שלא הייתה אשתו החוקית.
יחסי משפחה:
אחי יפתח (שנולדו לגלעד מאישתו החוקית), גירשו אותו מנחלת המשפחה, כדי שלא יירש את רכוש אביהם:
"לֹא תִנְחַל בְּבֵית אָבִינוּ כִּי בֶּן אִשָּׁה אַחֶרֶת אָתָּה".
יפתח נאלץ לברוח למקום אחר: "אֶרֶץ טוֹב".
מנהיג: אנשים חסרי רכוש ופרנסה התחברו ליפתח שהפך למנהיגם: "וַיִּתְלַקְּטוּ אֶל יִפְתָּח אֲנָשִׁים רֵיקִים". בעזרתם
הוא יצא לפשיטות ולמלחמות באזור.
יפתח וזקני גלעד – המינוי לראש ולשר צבא
פסוקים ד-יא
כשהתחיל העימות עם בני עמון, יצאו מנהיגי המקום "זִקְנֵי גִלְעָד, לָקַחַת אֶת יִפְתָּח מֵאֶרֶץ טוֹב", וביקשו ממנו לנהל
את המלחמה נגד בני עמון.
הנה הדו-שיח שהתנהל בין יפתח לזקני הגלעד.
להמשך קריאה
קראתי במפרשים שיפתח לא באמת הקריב את ביתו אלא היא חיה בבדידות עד סוף ימיה
נכון, פרשנים אומרים שיפתח הקריב את בתו, כי איך יעלה על הדעת שיפתח הקריב קרבן אדם, מעשה המנוגד לחוקי התורה, אבל בפרק עצמו אין שום רמז לכך שלא הקריב אותה.
שלום,
תודה על עיבוד הפרק.
נעזרתי בו להכנת מצגת.
מיכל