פילגש בגבעה, פירושים, סיכום הפרק, דמויות ומקומות כציר מרכזי בעלילה, ביקורת על בני בנימין, אנשי הגבעה ואנשי סדום, הפילגש ומעמד האישה, אירוניה בסיפור.
תוכן העניינים
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום הפרק
♦ דמויות ומקומות כציר מרכזי בעלילה
♦ ביקורת קשה על בני בנימין
♦ אנשי הגבעה ואנשי סדום
♦ הפילגש ומעמד האישה
♦ נערו של האיש הלוי
♦ הגנה על הזר
♦ יבוס, ירושלים.
פירושי מילים והסברים
לקבלת פירושי המילים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות
א וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם, וּמֶלֶךְ אֵין בְּיִשְׂרָאֵל; וַיְהִי אִישׁ לֵוִי גָּר בְּיַרְכְּתֵי הַר אֶפְרַיִם, וַיִּקַּח לוֹ אִשָּׁה פִילֶגֶשׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה.
ב וַתִּזְנֶה עָלָיו פִּילַגְשׁוֹ וַתֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ אֶל בֵּית אָבִיהָ, אֶל בֵּית לֶחֶם יְהוּדָה וַתְּהִי שָׁם, יָמִים אַרְבָּעָה חֳדָשִׁים.
ג וַיָּקָם אִישָׁהּ וַיֵּלֶךְ אַחֲרֶיהָ לְדַבֵּר עַל לִבָּהּ לַהֲשִׁיבָהּ, וְנַעֲרוֹ עִמּוֹ וְצֶמֶד חֲמֹרִים; וַתְּבִיאֵהוּ בֵּית אָבִיהָ, וַיִּרְאֵהוּ אֲבִי הַנַּעֲרָה וַיִּשְׂמַח לִקְרָאתוֹ.
ד וַיַּחֲזֶק בּוֹ חֹתְנוֹ אֲבִי הַנַּעֲרָה וַיֵּשֶׁב אִתּוֹ שְׁלֹשֶׁת יָמִים; וַיֹּאכְלוּ, וַיִּשְׁתּוּ, וַיָּלִינוּ שָׁם.
ה וַיְהִי בַּיּוֹם הָרְבִיעִי, וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וַיָּקָם לָלֶכֶת, וַיֹּאמֶר אֲבִי הַנַּעֲרָה אֶל חֲתָנוֹ: סְעָד לִבְּךָ פַּת לֶחֶם וְאַחַר תֵּלֵכוּ.
ו וַיֵּשְׁבוּ וַיֹּאכְלוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו וַיִּשְׁתּוּ; וַיֹּאמֶר אֲבִי הַנַּעֲרָה אֶל הָאִישׁ, הוֹאֶל נָא וְלִין וְיִיטַב לִבֶּךָ.
ז וַיָּקָם הָאִישׁ לָלֶכֶת וַיִּפְצַר בּוֹ חֹתְנוֹ, וַיָּשָׁב וַיָּלֶן שָׁם.
ח וַיַּשְׁכֵּם בַּבֹּקֶר בַּיּוֹם הַחֲמִישִׁי לָלֶכֶת, וַיֹּאמֶר אֲבִי הַנַּעֲרָה סְעָד נָא לְבָבְךָ, וְהִתְמַהְמְהוּ עַד נְטוֹת הַיּוֹם; וַיֹּאכְלוּ שְׁנֵיהֶם.
ט וַיָּקָם הָאִישׁ לָלֶכֶת הוּא וּפִילַגְשׁוֹ וְנַעֲרוֹ; וַיֹּאמֶר לוֹ חֹתְנוֹ אֲבִי הַנַּעֲרָה הִנֵּה נָא רָפָה הַיּוֹם לַעֲרוֹב, לִינוּ נָא, הִנֵּה חֲנוֹת הַיּוֹם לִין פֹּה וְיִיטַב לְבָבֶךָ, וְהִשְׁכַּמְתֶּם מָחָר לְדַרְכְּכֶם וְהָלַכְתָּ לְאֹהָלֶךָ.
י וְלֹא אָבָה הָאִישׁ לָלוּן וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ וַיָּבֹא עַד נֹכַח יְבוּס, הִיא יְרוּשָׁלִָם; וְעִמּוֹ צֶמֶד חֲמוֹרִים חֲבוּשִׁים
וּפִילַגְשׁוֹ עִמּוֹ.
להמשך קריאה
דמויות ומקומות כציר מרכזי בעלילה
שמות הדמויות לא צוינו, ולא בגלל צו איסור של בית משפט.
בסיפור מעורבים הדמויות והמקומות הבאים:
• האיש הלוי, בעל הפילגש, בן שבט לוי, גר בקצה הר אפרים.
שבט לוי כידוע לא קיבל נחלה כיתר השבטים. ואנשיו, שלא שירותי במרכזי הפולחן, גרו בערים שיוחדו להם ברחבי הארץ בקרב השבטים האחרים.
• הנערה, הפילגש ואביה היו מבית לחם שבשבט יהודה.
• נערו של האיש הלוי (מוצאו אינו מוזכר).
• האיש הזקן, המארח האדיב של האיש ופילגשו, גר אמנם בגבעה שבשבט בנימין אך הוא עצמו היה משבט אפרים: "וְהָאִישׁ מֵהַר אֶפְרַיִם, וְהוּא גָר בַּגִּבְעָה; וְאַנְשֵׁי הַמָּקוֹם, בְּנֵי יְמִינִי (מבנימין)".
• אנשי בנימין.
האירוע הקשה התרחש בשבט בנימין.
ביקורת קשה על בני בנימין
הביקורת שמעביר המספר על בני בנימין מתחילה בתיאור התמונה העגומה בה יושב האיש הלוי עם פילגשו
ונערו ברחוב העיר, ואיש אינו מזמין אותם ללון בביתו.
מדברי האיש הזקן נרמז שהלינה ברחוב מסוכנת. הוא מזמין את הלוי וברוחב לב מבטיח להעניק כל מה שהוא
זקוק לו, ובלבד שלא יישאר ללון ברחוב: "רַק בָּרְחוֹב אַל תָּלַן".
התנהגותם הנפשעת של בני בנימין בולטת לנוכח האירוח האדיב של אבי הנערה בבית לחם יהודה ושל האיש
הזקן שמוצאו משבט אפרים.
בעולם שלהכנסת אורחים יש ערך עליון, בולט המעשה הנפשע והאלים של בני בנימין.
נתחי הגופה ושילוחם במרחבי השבטים
להמשך קריאה