בקשתו של דוד לבנות בית לה'; הסיבות, נתן הנביא, הסירוב, הבטחת שושלת נצחית לדוד, מצגות, פירושים, סיכום, שעורים, עיצוב אומנותי
הקמת בית/מקדש לה'
הקמת בית/שושלת לדוד
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– רצונו של דוד לבנות בית/מקדש לה'
– אוהל מועד – המשכן
– מדוע התייעץ דוד עם נתן? מיהו נתן?
– ה' דוחה את תוכניתו של דוד
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ חדש: סרטון מצגות
♦ תוכניתו של דוד לבנות בית/מקדש לה'
♦ אוהל מועד – משכן
♦ נתן הנביא
♦ דחיית תוכניתו של דוד
♦ הבטחת ה להקים בית לדוד – שושלת
♦ ביטויים להטמעה
♦ אמצעים לשוניים-אמנותיים
♦ מנהגי קבורה
♦ סיכום פסוקים יט-כט
♦ שיעורי בית ודפי עבודה.
אחרי שהביא את הארון לירושלים, ביקש דוד לבנות לה' בית, מקדש. נתן הנביא נתן לו אישור בנייה, ה' ביטל את אישורו של נתן, אבל נתן לדוד הבטחות מעניינות לעתיד; עליהם נשמע בפרק ז.
פירושי מילים והסברים
א וַיְהִי כִּי יָשַׁב הַמֶּלֶךְ בְּבֵיתוֹ, וַיהֹוָה הֵנִיחַ לוֹ מִסָּבִיב מִכָּל אֹויְבָיו.
ב וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל נָתָן הַנָּבִיא: "רְאֵה נָא, אָנֹוכִי יוֹשֵׁב בְּבֵית אֲרָזִים, וַאֲרוֹן הָאֱלֹוהִים יושֵׁב בְּתוֹךְ הַיְרִיעָה.
ג וַיֹּאמֶר נָתָן אֶל הַמֶּלֶךְ: "כֹּל אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ לֵךְ עֲשֵׂה, כִּי יְהֹוָה עִמָּךְ".
ד וַיְהִי בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיְהִי דְּבַר יְהֹוָה אֶל נָתָן לֵאמֹר:
ה לֵךְ וְאָמַרְתָּ אֶל עַבְדִּי אֶל דָּוִד: "כֹּה אָמַר יְהֹוָה: הַאַתָּה תִּבְנֶה לִּי בַיִת לְשִׁבְתִּי?
ו כִּי לֹא יָשַׁבְתִּי בְּבַיִת לְמִיּוֹם הַעֲלֹותִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם וְעַד הַיּוֹם הַזֶּה, וָאֶהְיֶה מִתְהַלֵּךְ בְּאֹהֶל וּבְמִשְׁכָּן.
ז בְּכֹל אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי בְּכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הֲדָבָר דִּבַּרְתִּי אֶת אַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר צִוִּיתִי לִרְעוֹת אֶת עַמִּי, אֶת יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹור: "לָמָּה לֹא בְנִיתֶם לִי בֵּית אֲרָזִים?'
ח וְעַתָּה כֹּה תֹאמַר לְעַבְדִּי לְדָוִד: "כֹּה אָמַר יְהֹוָה צְבָאוֹת: 'אֲנִי לְקַחְתִּיךָ מִן הַנָּוֶה, מֵאַחַר הַצֹּאן, לִהְיוֹת נָגִיד עַל עַמִּי עַל יִשְׂרָאֵל,
תוכניתו של דוד לבנות בית/מקדש לה'
פסוקים א-ג
כשהארץ שקטה ממלחמות, אמר דוד לנתן הנביא שהוא רוצה לבנות לה' בית קבע יציב.
דוד חש שלא בנוח שהנה הוא יושב בבית ארזים, בית מפואר, וארון ה' שוכן באהל:
"רְאֵה נָא, אָנֹוכִי יוֹשֵׁב בְּבֵית אֲרָזִים, וַאֲרוֹן הָאֱלֹוהִים יושֵׁב בְּתוֹךְ הַיְרִיעָה'".
הרעיון קיבל את אישורו של נתן הנביא שהודיע לדוד: "כֹּל אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ לֵךְ עֲשֵׂה, כִּי יְהֹוָה עִמָּךְ".
דוד אמנם פועל להאדיר את ה' שלא יאה לו לשכון באהל בעוד המלך שוכן בבית ארזים מפואר,
אלא שלרצונו של דוד יש היבטים נוספים:
• הקמת מקדש תתרום לפאר של עיר דוד ותעצים אותה כמרכז דתי.
• בהקמת מקדש מפואר יש משום הפגנת עושר וכוח של דוד.
אהל מועד – משכן ה' בתקופת נדודי ישראל במדבר, לאחר יציאת מצרים, שכן ארון ה' דוד הציב את ארון ה' במשכן זמני, באהל (פרק ו). לקריאה נוספת בנושא אוהל מועד לחצו כאן |
נתן הנביא
נתן היה 'נביא חצר'. נביאי חצר היו חלק מצוות היועצים והשרים שהקיפו את המלך.
המלכים נהגו לשאול בעצתם, והם השמיעו את דבר האל.
נביאי חצר רווחו לא רק בישראל, אלא בכל חצרות המלכים של אותם הימים.
נתן היה מעורב בחייו האישיים של דוד, והיה לו חלק מכריע בהמלכת יורשו, שלמה.
עוד נשמע על אירועים אלה.
דוד גילה לנתן את תכניתו לבנות מקדש, נתן נתן לו אישור; אלא שמהר מאד נאלץ
נתן לשנות את דעתו, כפי שנראה מיד, בהמשך.
דחיית התכנית של דוד
פסוקים ד-יז