פירושים, סיכום ותוכן, הולדת משה, יאור מצרים, בת פרעה, חוש הצדק של משה, משה במדיין, נישואי משה לבת כהן מדיין תיבת נוח ותיבת משה.
⇐ למעבר לספר שמות לכיתות ד לחצו כאן.
סיפור התהוות האומה
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– הולדת משה
– יאור מצרים – הנילוס
– אגדות על לידת מנהיגים שהונחו במים
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ הולדת משה
♦ יאור מצרים – הנילוס
♦ אגדות על לידת מנהיגים שהונחו במים
♦ בת פרעה מאמצת את משה
♦ השם, משה
♦ העשרה
– אימוץ ילדים נטושים
– מיניקות
♦ איך נראתה בת פרעה, ואיך נראו נערותיה, אולי?
♦ משה יוצא אל אחיו, בני ישראל, העובדים בפרך
♦ פערי מידע בסיפור
– תמונה א – איש מצרי מכה איש עברי
– תמונה ב – שני עברים ניצים?
♦ משה במדין
♦ הבאר – צומת חברתית
♦ חוש הצדק של משה והעזרה שהגיש לבנות כהן מדין.
♦ דמיון בתוכן וברעיונות בין פגישת משה וציפורה לפגישת יעקב ורחל (בראשית כט)
♦ משה בבית כהן מדיין ונישואיו עם ציפורה בתו
♦ סיום הפרק – ראשית המפנה בחיי העם
♦ תיבת נוח ותיבתו של משה
פירושי מילים והסברים
לקבלת הפירושים עימדו עם סמן העכבר על המילים המבוארות.
א וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי וַיִּקַּח אֶת בַּת לֵוִי.
ב וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן וַתֵּרֶא אֹותוֹ כִּי טוֹב הוּא. וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלוֹשָׁה יְרָחִים
ג וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ. וַתִּקַּח לוֹ תֵּיבַת ,גּוֹמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד, וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹור.
ד וַתֵּתַצַּב אֲחֹותוֹ מֵרָחוֹק לְדֵעָה מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ.
ה וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחוֹץ עַל הַיְאוֹר וְנַעֲרוֹתֶיהָ הוֹלְכוֹת עַל יַד הַיְאוֹר. וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף, וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ .
ו וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד וְהִנֵּה נַעַר בֹּכֶה, וַתַּחְמֹל עָלָיו וַתֹּאמֶר: מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים הָעִבְרִים זֶה:
ז וַתֹּאמֶר אֲחוֹתוֹ אֶל בַּת פַּרְעֹה: "הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת מִן הָעִבְרִיּוֹת וְתֵיניִק לָךְ אֶת הַיָּלֶד?"
ח וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת פַּרְעֹה: "לֵכִי". וַתֵּלֶךְ הָעַלְמָה, וַתִּקְרָא אֶת אֵם הַיָּלֶד.
ט וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת פַּרְעֹה: "". הֵילִיכִי אֶת הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִיקִהוּ לִי וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת שְׂכָרֵךְ
וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד, וַתְּנִיקֵהוּ.
י וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד, וַתְּבִיאֵהוּ לְבַת פַּרְעֹה, וַיְהִי לָהּ לְבֵן. וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מֹשֶׁה וַתֹּאמֶר: "כִּי מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִיהוּ".
יא וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל משֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו, וַיַּרְא בְּסִיבְלֹותָם, וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו:
הולדת משה
פסוקים א-ג
במצג, בפסוק א – ב1, מסופר על איש משבט לוי שנשא לו אישה מבנות השבט.
האישה הרתה וילדה בן.
האם מצילה את הילד מגזירות פרעה (פסוקים ב2 – ד)
• האם ראתה שהילד בריא וראוי להילחם על חייו.
• היא הצליחה להצפינו במשך שלושה חדשים. ,
• כשלא ניתן היה עוד להחביאו, הכינה האם תיבה מעלי שיח הגומא, ציפתה אותה בחימר ובזפת כדי למנוע מהמים
לחדור אליה.
• האם הניחה את התיבה והילד שבתוכה בתוך שיחי הסוף על שפת היאור.
• אחות הילד עמדה מרחוק וצפתה בו.
יאור מצרים – הנילוס
היאור, ובשמו הידוע – נילוס, הוא נהר אדיר בן אלפי קילומטרים, הזורם לארכה של מצרים.
הנילוס, מקור החיים של מצרים, איפשר את הפיכתה של הארץ המדברית הזאת
לארץ פורחת ומפותחת בעלת תרבות עשירה למשך אלפי שנים.
אף שבמצרים כמעט שלא יורדים גשמים, החקלאות שגשגה בגלל הנילוס שמציף את השדות.
כדי להשתמש במימיו באופן מושכל, בנו חקלאי מצרים העתיקה סכרים קטנים לפתחי השדות,
ופתחו וסגרו אותם בהתאם לצורך.
אגדות על לידת מנהיגים שהונחו במים בסיפור לידתו של משה מצויים מוטיבים ידועים מסיפורי עמים אחרים על לידתו של מושיע, שנגזרה עליו מיתה. הילד הופקר לחסדי הנהר בתוך תיבה, ובסופו של דבר היסוד הסיפורי הזה מצוי כבר בסיפורו של סרגון מלך אכד: הסיפור הזה קדום לסיפור לידתו של משה, וסיפורים בעלי מוטיבים דומים מצויים גם בתרבות הפרסית, היוונית והרומאית. |
סיכום נהדר!
תודה רבה!