פירושים, סיכום, לחטיבה עליונה ולבגרות, ערכים, דמותו של אברהם, דמותו של לוט, אמצעים ספרותיים – לשוניים, ריב הרועים.
סיפורי האבות
לחטיבה עליונה ולבגרות
למעבר ⇐ לבראשית סיפורי אברהם פרקים יב – כג לכיתות ב היכנסו כאן
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקית)
– מצג, מבוא
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ מצג, מבוא
♦ ריב הרועים
♦ פתרון הסכסוך
– ההצעה של אברם
– הבחירה של לוט
– חלוקה ופרידה
♦ ארצם של אברם ולוט
♦ דמותו של אברם בפרק יג
♦ דמותו של לוט בפרק יג
♦ הבטחת הזרע והארץ
♦ אמצעים אמנותיים
פירושי מילים והסברים
לקבלת הפירושים הניחו את סמן העכבר על המילים המסומנות
א וַיַּעַל אַבְרָם מִמִּצְרַיִם הוּא וְאִשְׁתּוֹ וְכָל אֲשֶׁר לוֹ וְלוֹט עִמּוֹ, הַנֶּגְבָּה.
ב וְאַבְרָם כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב.
ג וַיֵּלֶךְ לְמַסָּעָיו מִנֶּגֶב וְעַד בֵּית אֵל עַד הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר הָיָה שָׁם אָהֳלֹה בַּתְּחִלָּה, בֵּין בֵּית-אֵל וּבֵין הָעָי.
ד אֶל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁרעָשָׂה שָׁם, בָּרִאשֹׁנָה; וַיִּקְרָא שָׁם אַבְרָם בְּשֵׁם יְהוָה.
ה וְגַם לְלוֹט הַהֹלֵךְ אֶת אַבְרָם הָיָה צֹאן וּבָקָר וְאֹהָלִים.
ו וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו: כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב, וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו.
ז וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם, וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט. וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז יֹושֵׁב בָּאָרֶץ.
מצג, מבוא
פסוקים א-ה
המידע בפסוקי המצג מציג שני עניינים:
א. הליכתו של אברם ממצרים לכנען אל המזבח שבנה לראשונה כשעלה מחרן.
ממצרים הובילה דרכו של אברם לחלק הדרומי של ארץ כנען: "וַיַּעַל אַבְרָם מִמִּצְרַיִם הוּא וְאִשְׁתּוֹ וְכָל אֲשֶׁר לוֹ וְלוֹט עִמּוֹ, הַנֶּגְבָּה".
משם הוא המשיך לאיזור בית אל, מקום בו התיישב לראשונה: "וַיֵּלֶךְ לְמַסָּעָיו מִנֶּגֶב וְעַד בֵּית אֵל עַד הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר הָיָה שָׁם אָהֳלֹה בַּתְּחִלָּה, בֵּין בֵּית-אֵל וּבֵין הָעָי".
שם, במקום בו הקים את המזבח הראשון בארץ כנען, חזר אברם וקרא בשם ה': "אֶל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה שָׁם, בָּרִאשֹׁנָה; וַיִּקְרָא שָׁם אַבְרָם בְּשֵׁם יְהוָה".
הקריאה של אברם בְּשֵׁם יְהוָה היא הכרזה פומבית על נכוחותו של ה' במקום.
בל נשכח שה' היה אלהיו הבלעדי של אברם, מול שבטים ועמים עובדי אלים אחרים.
הקריאה בשם ה' מלווה פעילות פולחנית וכוללת תפילה וקרבן.
ב. דיווח על עושרם של אברם ולוט
וְאַבְרָם כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב.
וְגַם לְלוֹט הַהֹלֵךְ אֶת אַבְרָם הָיָה צֹאן וּבָקָר וְאֹהָלִים.
הדרך בה מציג המספר את המידע מרמז להתרחשות הבאה.
במידע זה מרמז המספר לפילוג הקרוב בין אברם ללוט.
הרמיזה עולה בהשוואת שני תיאורים:
בעת העלייה לארץ מחרן לוט הוא חלק ממשפחת אברם:
"וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן…" (פרק יב, ה).
בעת חזרתם ממצרים, התיאור מפריד בין לוט למשפחת אברם:
"וַיַּעַל אַבְרָם מִמִּצְרַיִם הוּא וְאִשְׁתּוֹ וְכָל אֲשֶׁר לוֹ וְלוֹט עִמּוֹ, הַנֶּגְבָּה".