פתגם – לִפְנֵי עִיוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁול – איך ללמד ילדים את הפתגם החשוב הזה.
הציווי "לִפְנֵי עִיוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁול" (ויקרא יט יד)
משמש פתגם בחיי היום יום כדי לעשות אותנו טובים יותר ביחסנו לזולת.
נדבר על משמעות הפסוק בשתי רמות:
רמה מילולית, פשוטו כמשמעו; רמה סמלית.
1. משמעות מילולית – "לִפְנֵי עִיוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁול"
העיוור (סומא) = מי שאינו מסוגל לראות (יש עיוורון מלא, ועיוורון חלקי).
המכשול = מפגע בצורת אבן, בור, בוץ, כביש וכו'.
לא תעשה!!!
– איסור להניח חפץ בדרכו של אדם עיוור, שעלול להכשיל אותו,
ולגרום לו לנזק קל או קשה.
– איסור להתעות את העיוור בדרכו, שלא ילך לאיבוד.
עשה!!!
– לסלק מכשול (קיים) מדרכו של עיוור (אבן גדולה, תהום ועוד).
– להתריע בפני העיוור על מכשול (היזהר! "בור לפניך").
מה קורה לעיוור שמונח לפניו מכשול (אבן, בור וכיו"ב)?
– פגיעה גופנית – קלה או אנושה.
– מבוכה ובושה – להיראות מגוחך לפני אחרים, שאולי גם צוחקים כשמישהו נופל (איך זה בסרטים???).

2. משמעות מטפורית -סמלית: "לִפְנֵי עִיוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁול"
העיוור = רואה בעיניו, אבל חסר לו מידע בנושא מסוים.
המכשול = עיצה רעה, הצעה גרועה שעלולים להזיק לו.
התורה מצווה שלא להטעות (מלשון טעות) את הזולת בעיצה/הצעה/הדרכה שעלולה להכשילו, לפגוע בו.
אל תנצל את אי הידיעה של חברך כדי לפגוע בו.
הנה מספר דוגמאות למשמעות השנייה של הפתגם: "לִפְנֵי עִיוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁול" (ויקרא יט יד).
תיאור המקרה |
המכשול |
התוצאה |
איך ראוי לנהוג |
ה'עיוור' מבקש להגיע למקום מסויים. |
מכוונים אותו לדרך שגוייה. |
⋅ הולך לאיבוד יש לכם רעיונות נוספים? |
???? |
'העיוור' אינו יודע לשחות. |
אומרים לו שהבריכה איננה עמוקה…. |
⋅ טבע? יש לכם רעיונות נוספים? |
???? |
'העיוור' מגיע לביקור. |
מסתירים ממנו שיש במקום מחלה מדבקת. |
⋅ נדבק במחלה. |
???? |
'לעיוור' אסור לאכול מאכלים שיש בהם סוכר. |
מגישים לו כיבוד עתיר סוכרים, ומסתירים ממנו את המידע הזה. |
⋅ מזיק לבריאותו. יש לכם רעיונות נוספים? |
???? |
'העיוור' צמחוני. |
מסתירים ממנו את העובדה שהמרק בשרי. |
⋅ מזלזלים בו. יש לכם רעיונות נוספים? |
???? |
'העיוור' קונה טאבלט. |
מוכרים לו מכשיר משומש, ומקולקל |
⋅ פגיעה כלכלית (הוצאה כספית) יש לכם רעיונות נוספים? |
???? |
'העיוור' מגיע למסיבה.
|
נמסר לו תאריך שגוי |
⋅ אכזבה יש לכם רעיונות נוספים? |
???? |
בכל הדוגמאות שראינו, ניצל מישהו את חוסר המידע של ה'עיוור' והיתעה אותו מתוך זלזול, או בכוונה תחילה. בכל המקרים ה'עיוור' יצא נפגע.
מסקנה ומוסר השכל עלינו להיזהר כל אדם ובמיוחד נכים ובעלי מוגבלויות. |
שיחה ופעילות עם הילדים בעקבות הפתגם: "לִפְנֵי עִיוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁול" .
⇐ הרחיבו את הטבלה שלמעלה, והוסיפו דוגמאות נוספות.
⇐ שאלו את הילדים מה חשבו ומה הרגישו בזמן העיסוק בפתגם.
⇐ האם ניתקלתם במצב שראיתם אדם נכה עומד בפני מכשול? אם כן מה עשיתם?
⇐ האם ניתקלתם במצב שבו ראיתם איך מתעים ומטעים אנשים אחרים?
⇐ בואו נחשוב, איך אנו יכולים ליישם את המשפט: "לִפְנֵי עִיוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁול ", בחיי היום יום שלנו? הילדים יביאו הצעות.
⇐האם אתם מכירים פתגמים נוספים שיעשו אותנו טובים יותר?