פירושים, סיכום, סרטון מצגות, אישה כושית, התנשאות משה על אחיו, מרים מצורעת, הדמויות והאיפיון שלהן.
נושאי הפרק
⇐ וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה
⇐ מרים והצרעת
סרטון מצגות פרק יב למידה והוראה ידידותית. • הקרנה על לוח בכיתה. |
תוכן העניינים בפרק
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקית)
– מרים ואהרן מדברים סרה במשה
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום
♦ סרטון מצגות
♦ מרים ואהרן מדברים רעה במשה
♦ כעסו של ה' על מרים ואהרן
♦ הצרעת – עונשה של מרים
♦ מדוע רק מרים נענשה?
♦ הדמויות בפרק ועיצובן הספרותי
♦ שאלות ושיעורי בית
בפרקנו נחשף סכסוך משפחתי. מרים ואהרן מדברים רעה במשה. הקנאה מדברת מגרונם.
אלוהים נזעק להגנת משה. נוזף וגם מעניש.
פירושי מילים והסברים
א וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח, כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח:
ב וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמשֶׁה דִּבֶּר יְהֹוָה? הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר. וַיִּשְׁמַע יְהוָֹה:
ג וְהָאִישׁ משֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה:
ד וַיֹּאמֶר יְהֹוָה פִּתְאֹם אֶל משֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל מִרְיָם צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּצְאוּ שְׁלָשְׁתָּם:
ה וַיֵּרֶד יְהוָֹה בְּעַמּוּד עָנָן וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וּמִרְיָם וַיֵּצְאוּ שְׁנֵיהֶם:
ו וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם יְהֹוָה בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ:
ז לֹא כֵן עַבְדִּי משֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא :
ח פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ, וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת, וּתְמֻנַת יְהוָֹה יַבִּיט, וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמשֶׁה?
מרים ואהרן מדברים רעה במשה
פסוקים א-ג
מרים ואהרן דברו בגנותו של משה, העבירו עליו ביקורת קשה בשני תחומים:
א. על "אִשָּׁה כֻּשִׁית" שלקח לו.
ב. על התנשאותו של משה עליהם.
נדון בשתי הטענות של מרים ואהרן כנגד משה.
א. נשא "אִשָּׁה כֻּשִׁית"
מה פירוש אִשָּׁה כֻּשִׁית?
א. אישה מארץ כוש (אולי באפריקה, אולי בערב הסעודית).
ב. אישה יפה, מיוחדת.
משאלתו הרטורית של ירמיהו הנביא: "הֲיַהֲפֹךְ כּוּשִׁי עוֹרוֹ (ירמיהו יג, כג)?" ניתן אולי להסיק שמדובר בצבע עור כהה.
מיהי אותה אִשָּׁה כֻּשִׁית?
יש אומרים שזו ציפורה בתו של יתרו כהן מדין, אותה לקח לו לאישה אחרי שברח מפני פרעה, ואחרים סבורים
שהכוונה לאישה נוספת שנשא לו לאישה.
באותם ימים ריבוי נשים הייתה תופעה מקובלת (לעיקר לבעלי אמצעים).
מה רע בלקיחת אִשָּׁה כֻּשִׁית?
סביר להניח שלא האישה עצמה עמדה כאן לביקורת, אלא עצם לקיחת אישה נוספת ואולי גם מיוחדת, כדרך מנהיגים שהירבו בלקיחת נשים לפאר את מעמדם.
ב. משה נהג בהתנשאות כלפי מרים ואהרון
להמשך קריאה