פירושים, סיכום, לחטיבה עליונה ולבגרות, שינוי שמותיהם של אברהם ושרה, ברית מילה בעולם, הקשר בין שינוי השם לברית המילה, סיבות משוערות לקיום המנהג.
סיפורי האבות
לחטיבה עליונה ולבגרות
למעבר ⇐ לבראשית סיפורי אברהם פרקים יב – כג לכיתות ב היכנסו כאן
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– אֲנִי אֵל שַׁדַּי הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים
– שינוי שמותיהם של אברהם ושרה
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ אֲנִי אֵל שַׁדַּי הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים
♦ שינוי שמותיהם של אברהם ושרה
♦ ברית מילה בעמי העולם
♦ הקשר בין שינוי השם לברית המילה
♦ סיבות משוערות לקיום מנהג ברית המילה
שימו לב! מפרק יז ואילך אברם מכונה אברהם ושרי מכונה שרה.
פירושי מילים והסברים
הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות לקבלת הסברים
א וַיְהִי אַבְרָם בֶּן תִּשְׁעִים שָׁנָה וְתֵשַׁע שָׁנִים, וַיֵּרָא יְהֹוָה אֶל-אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי אֵל שַׁדַּי הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים.
ב וְאֶתְּנָה בְרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וְאַרְבֶּה אוֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד:
ג וַיִּפֹּל אַבְרָם עַל פָּנָיו וַיְדַבֵּר אִתּוֹ אֱלֹהִים לֵאמֹר:
ד אֲנִי הִנֵּה בְרִיתִי אִתָּךְ וְהָיִיתָ לְאַב הֲמוֹן גּוֹיִם:
ה וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ:
ו וְהִפְרֵתִי אֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד, וּנְתַתִּיךָ לְגוֹיִם וּמְלָכִים מִמְּךָ יֵצֵאוּ:
ז וַהֲקִימֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ:
ח וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם, וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים:
ט וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם, וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִשְׁמֹר, אַתָּה וְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם:
אֲנִי אֵל שַׁדַּי הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים
אֵל שַׁדַּי הוא אחד השמות של ה'. בפרק זה מתגלה ה' בשם זה.
באותה ההתגלות דרש ה' מאברהם: "וֶהְיֵה תָמִים". תמים בלשון התנ"ך
פירושו שלם, ללא פגם, צדיק.
שינוי שמותיהם של אברהם ושרה
משמעות השם אברם
- שם עצם +שם תואר = אב מרומם, נשגב.
- נסמך וסומך = אבי הרם, הנשגב.
- שם עצם ופועל = אב נשגב מרומם, ממשפחה מיוחסת.
שם בתקופת התנ"ך אינו רק סימן של זהות, הוא גם משקף את מהותו של האדם.
שינוי שם מעיד על שינוי במעמדו של אדם.
כך שינה פרעה את שמו של יוסף ל'צפנת פענח' (בראשית מא, מה), מלך בבל שינה את שמו של המלך מתניה לצדקיהו (מלכים ב, כה פסוק יז).
הה"א כשלעצמה אינה מסמלת דבר, השינוי הוא שמסמל את הסטטוס החדש של אברהם כאב להמון גויים.
השם שרה – כאמור, עצם שינוי השם מסמל שינוי במעמדה של שרה לאמא של צאצאים רבים.
רש"י דורש את שמה של שרה מלשון שררה.