בראשית פרק כה – שיעור 1, לכיתה ג, הולדת יעקב ועשו, פירושים, סיכום, עקרות, השוואה בין צייד לרועה, שאלות ודפי עבודה.
פרק כה לכיתה ג פרק כה לכיתות הגבוהות ולחטיבה העליונה היכנסו לקישור כאן. |
שני השיעורים הראשונים בבראשית פרק כד פתוחים ללא תשלום, תוכלו להתרשם.
סיפורי האבות – יצחק
שיעור מס. 1 הולדת יעקב ועשיו, פרק כה פסוקים יט – כח
שיעור מס. 2 מכירת הבכורה, פרק כה פסוקים כט – לד; למעבר לשיעור השני
הפרק ו/או חלקים ממנו ניתנים להקרנה על לוח.
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
טקסט ופירושים (חלקית)
הולדת התאומים – יעקב ועשיו.
– עקרות
– היריון
למנויים בלבד
• הולדת יעקב ועשו
• טקסט ופירושים
• סיכום, תוכן
• הולדת התאומים – יעקב ועשיו.
– עקרות
– היריון
– לידה
• צייד ורועה צאן
• מערכת היחסים בין ההורים לבנים
• השוואה בין תכונות הצייד לתכונות הרועה
• שאלות ודפי עבודה
האיור לקוח מסרטון סיפורי האבות, למעבר לחצו כאן
הולדת יעקב ועשו
מעמדו של הבכור במשפחה הוא נושא מהותי להבנת הפרק. נרחיב עליו בשיעור השני.
טקסט ופירושים
פסוקים יט – כו
יט וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק:
כ וַיְהִי יִצְחָק בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה בְּקַחְתּוֹ אֶת רִבְקָה בַּת בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי, מִפַּדַּן אֲרָם אֲחוֹת לָבָן הָאֲרַמִּי לוֹ לְאִשָּׁה:
כא וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַיהוָֹה לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ, כִּי עֲקָרָה הִוא, וַיֵּעָתֶר לוֹ יְהֹוָה וַתַּהַר רִבְקָה אִשְׁתּוֹ:
כב וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרשׁ אֶת יְהוָֹה:
הולדת התאומים – עשיו ויעקב
רבקה הייתה משך זמן רב עקרה, חשוכת ילדים.
עקרות אישה עקרה, אינה יכולה ללדת. |
יצחק התפלל לה' וביקש את עזרתו. אלהים נעתר לו, שמע לתפילתו ורבקה הרתה.
"וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַיהוָֹה לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ, כִּי עֲקָרָה הִוא, וַיֵּעָתֶר לוֹ יְהֹוָה וַתַּהַר רִבְקָה אִשְׁתּוֹ".
וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַיהוָֹה
וַיֵּעָתֶר לוֹ יְהֹוָה
שני הפעלים, מקורם בשורש זהה – עתר.
אך משמעותם, שונה.
⇓
וַיֶּעְתַּר = התפלל לה' (בנין קל).
וַיֵּעָתֶר = ה' נענה, קיבל את תפילתו (בנין נפעל).
היריון
היהריון של רבקה היה קשה. הסיבה: הילדים עשו מהומה ברחמה: "וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ".
מכיוון שלא היה אז אולטראסאונד, היא פנתה לאלהים.
אלהים הרגיע אותה: מקור אי-השקט בבטנה, בתאומים המתרוצצים ברחמה.
מעין היאבקות שמסמלת את עתידם של שני הבנים.
ה' מתאר את עתידם של הבנים:
• שניהם יהפכו לשני עמים גדולים.
• הצעיר יהייה גדול וחזק מהבכור.
לידה