פירושים, סיכום, רחל ולאה – קנאה ולידת בנים, הדודאים, בלהה וזלפה, אִמָּהוֹת וְעֲקָרוּת, תרשים של בני יעקב, שאלות ודפי עבודה.
שני השיעורים הראשונים בבראשית פרק כד פתוחים ללא תשלום, תוכלו להתרשם.
רחל ולאה – קנאה ולידת בנים
שיעור 1: רחל ולאה – קנאה ולידת בנים.
שיעור 2: העיסקה עם לבן – שכר עבודתו של יעקב למעבר לשיעור השני
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– טקסט ופירושים (חלקית)
– רחל ולאה – קנאה ולידת בנים
– קנאה
– בלהה וזלפה
– אִמָּהוֹת וְעֲקָרוּת
למנויים בלבד
• טקסט ופירושים
• סיכום, תקציר
• רחל ולאה – קנאה ולידת בנים
• קנאה
• בלהה וזלפה
• אִמָּהוֹת וְעֲקָרוּת
• רחל, לאה והדודאים
• לאה ורחל יולדות
• תרשים, בני יעקב לאה, רחל, בלהה וזלפה.
• שאלות ודפי עבודה
בשיעור זה שני חלקים:
א. רחל ולאה, קנאת אחיות ולידת בנים (פסוקים א – יג).
ב. רחל, לאה והדודאים (פסוקים יד – כד).
טקסט ופירושים
פסוקים א – יג
לקבלת הפירוש הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות.
א וַתֵּרֶא רָחֵל כִּי לֹא יָלְדָה לְיַעֲקֹב, וַתְּקַנֵּא רָחֵל בַּאֲחֹתָהּ וַתֹּאמֶר אֶל יַעֲקֹב הָבָה לִּי בָנִים וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי:
ב וַיִּחַר אַף יַעֲקֹב בְּרָחֵל וַיֹּאמֶר הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנֹכִי אֲשֶׁר מָנַע מִמֵּךְ פְּרִי בָטֶן:
ג וַתֹּאמֶר הִנֵּה אֲמָתִי בִלְהָה בֹּא אֵלֶיהָ וְתֵלֵד עַל בִּרְכַּי וְאִבָּנֶה גַם אָנֹכִי מִמֶּנָּה:
ד וַתִּתֶּן לוֹ אֶת בִּלְהָה שִׁפְחָתָהּ לְאִשָּׁה וַיָּבֹא אֵלֶיהָ יַעֲקֹב:
ה וַתַּהַר בִּלְהָה וַתֵּלֶד לְיַעֲקֹב בֵּן:
ו וַתֹּאמֶר רָחֵל דָּנַנִּי אֱלֹהִים וְגַם שָׁמַע בְּקֹלִי וַיִּתֶּן לִי בֵּן עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ דָּן:
ז וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בִּלְהָה שִׁפְחַת רָחֵל בֵּן שֵׁנִי לְיַעֲקֹב:
ח וַתֹּאמֶר רָחֵל נַפְתּוּלֵי אֱלֹהִים נִפְתַּלְתִּי עִם אֲחֹתִי גַּם יָכֹלְתִּי וַתִּקְרָא שְׁמוֹ נַפְתָּלִי:
להמשך קריאה
רחל, לאה והדודאים
רחל ולאה, שתיהן אומללות, מקנאות האחת בשנייה; לאה קנאה ברחל על אהבת יעקב, ורחל קנאה בלאה שילדה ילדים ליעקב.
האירוע שלפנינו משקף את המתח והתחרות.
הרקע לתקרית: ראובן הביא לאמו לאה דודאים מהשדה.
רחל בקשה לקבל דודאים:
"תְּנִי נָא לִי מִדּוּדָאֵי בְּנֵךְ".
מדוע רצתה רחל דודאים?
בגלל סגולות הפריון שלהם.
או:
כך סתם בא לה לאכול מהפרי.
אולי גם קנאה בלאה שיש לה בן שמביא לה מתנות מהשדה.
לאה
האשימה בגסות את רחל:
"הַמְעַט קַחְתֵּךְ אֶת אִישִׁי וְלָקַחַת גַּם אֶת דּוּדָאֵי בְּנִי"?
היא האשימה את רחל בגזילת אהבתו של יעקב, וברצונה לקחת ממנה את דודאי בנה.
רחל
לא ויתרה על רצונה והשיבה, שבתמורה לדודאים, יישן יעקב באותו הלילה עם לאה.
"לָכֵן יִשְׁכַּב עִמָּךְ הַלַּיְלָה תַּחַת דּוּדָאֵי בְנֵךְ".
לאה נראית כמי שאוספת את ה'פירורים' שרחל משליכה לעברה.
בערב, כשיעקב שב מן השדה יצאה לאה לקראתו והזמינה אותו לאהלה, כי שילמה לרחל עבור הלילה עם יעקב:
"אֵלַי תָּבוֹא כִּי שָׂכֹר שְׂכַרְתִּיךָ בְּדוּדָאֵי בְּנִי".
לאה ורחל יולדות
לאה יולדת עוד שני בנים
לאחר אותו הריב ילדה לאה עוד שני בנים ובת. לילד החמישי קראה יששכר, ולילד השישי קראה זבולון.
גם בפעם הזאת משמעויות השמות קשורים באהבת הבעל ובהודיה לאלהים.
בפעם השביעית ילדה לאה בת, בשם דינה.
רחל יולדת את יוסף
לבסוף ריחם ה' על רחל: "וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת רָחֵל..וַיִּפְתַּח אֶת רַחְמָהּ".
לפי תפיסת התנ"ך הריון ולידה תלויים ברצונו של אלהים, כמו מחלות, מלחמות, רעב ועוד.
פתיחת הרחם, ביטוי ציורי
הרחם של רחל כאילו הייתה נעולה, וה' פתח אותה, ואיפשר לה להיכנס להריון.
השם יוסף לידת הבן ביטלה את הבושה שחשה רחל בגלל עקרותה: רחל קראה לבנה יוסף, בתקווה שה' יוסיף לה בן נוסף: |
שאלות ודפי עבודה
איך הייתם פותרים את היריבות בין רחל ללאה? איזו עיצה הייתם נותנים לכל אחת מהן, או אולי ליעקב?
העתיקו את הדגם שלפניכם ומלאו את שמות בני יעקב.
[/yeskesem]