איך להמחיש לילדים את סיפור כד השמן הקטן. איך נראה הכד? איך נראה בית המקדש ומנורת הזהב? שיחה והפעלות לילדים
פרקים נוספים בנושא חנוכה לילדים
• מלחמת המכבים ביוונים – ניצחונם של מעטים
• חנוכה – נס כד השמן, מהו נס?
• פעילות חינוכית לחנוכה – חנוכיה, אור ושיר
• מי אתם היוונים? מי אתה אנטיוכוס?
תוכן העניינים
♦ מנורת הזהב שעמדה במקדש.
♦ בית המקדש.
♦ מידע על אוהל מועד, מקדש שלמה ומקדש הורדוס.
♦ המנורה – סמל מדינת ישראל.
♦ שיחה ופעילויות.
מלבד הניצחון של המכבים על היוונים קשורה מורשת חג החנוכה בבית המקדש ובמנורת הזהב שבו.
בית המקדש נטמא משום שהיוונים הציבו בו את פסל זאוס האל המרכזי שלהם.
מנורת הזהב אף היא קשורה לחג, בזכות נס כד השמן הקטן שהספיק להאיר את נרותיה, לאחר הניצחון, במשך שמונה ימים.
על נס הכד עיברו לקישור כאן.
מנורת הזהב שעמדה במקדש
מנורת המקדש הייתה כולה זהב, היא הודלקה בכל יום בשמן זית מיוחד.
לפי הוראות העיצוב שמשה קיבל היא הייתה עשויה זהב,
למנורה היו שבעה קנים: קנה אמצעי שעמד על בסיס ושלושה קנים יצאו בכל צד שלו.
בראשי הקנים היו פכיות השמן, ובתוכם הנרות, הפתילות.
קני המנורה היו מעוטרים במוטיבים שלקוחים מן הצומח: קנה, שקד, פרח.
הדגם העתיק ביותר של מנורת המקדש מצוי בתבליט שבשער טיטוס, בפורום הרומאי
ברומא.
בשער מתוארים שבויים יהודיים נושאים את מנורת הזהב שנלקחה מהמקדש
לפני כמעט 2000 שנה!!!.
נרות המנורה והשמן
באותם ימים לא היו נרות חלב כמו בימינו.
על זרועות המנורה היו צלוחיות קטנות, מלאות בשמן ובתוכן פתילות.
את הפתילות הדליקו באש.
הפכיות שבתמונה הן דוגמה לנרות בודדים.
כדי השמן אוכסנו בתוך כדים ענקיים, שהוצבו במחסנים.
והיו גם כלי שמן קטנים לשימוש יום יומי; ביניהם, כדים ליציקת שמן למנורה.
כדים אלה היו בעלי פייה נוחה ליציקה. על כד השמן הקטן. ראו בקישור.
בית המקדש
במקדש היו שלושה איזורים מרכזיים.
ראו בתרשים שלפניכם.
אולם – מבואה
היכל – האזור המרכזי בו עמדה מנורת הזהב, שולחן הזהב, מזבח הזהב וכלים נוספים.
קודש הקודשים – האזור המקודש ביותר בו הוצב ארון הקודש ובו לוחות הברית.
לחדר זה נכנס רק הכהן הגדול, פעם אחת בשנה, ביום הכיפורים.
מחסנים ומשרדים שם אוכסנו גם כדי השמן.
בתמונה כאן למטה דגם של בית המקדש השני המפואר שבנה הורדוס, מוצג במוזיאון ישראל ירושלים.
מידע על אוהל מועד, מקדש שלמה ומקדש הורדוס
אוהל מועד/ המשכן
בעת נדודי עם ישראל במדבר, אחרי היציאה ממצרים בנו בני ישראל בפקודת ה'
את אוהל מועד, "המשכן", בו היו כלי הקודש, ובו התבצעה הפעילות הפולחנית
בתקופת הנדודים במדבר, וגם בתקופות שלאחר הכניסה לארץ.
האוהל היה בנוי מעורות ועצים, וניתן היה לקפל אותו בעת הנדודים.
מקדש שלמה
המקדש הראשון, שעל שמו אנו קוראים לתקופה: ימי הבית הראשון נבנה על ידי
שלמה שמלך בין 930 – 970 לפני הספירה לערך.
מקדש זה נחרב בידי הבבלים ב- 586 לפני הספירה. אז התחילה תקופת גלות בבל.
בית המקדש השני
ימי 'בית שני' מכונה התקופה שראשיתה בהכרזת כורש הפרסי בשנת 538 לפני הספירה, שאיפשר ליהודים שרצו בכך לשוב ליהודה.
כורש איפשר לשבי ציון לבנות מקדש. בית זה היה דל מאד כי החוזרים היו עניים.
מקדש זה הגיע לשיא תפארתו בימיו של הורדוס, לפני כאלפיים שנה, והוא נחרב בידי
הרומאים ב-70 לספירה הנוצרית.
ראשוני הכובשים, שקדמו לרומאים ולפרסים היו היוונים שהשתלטו על יהודה
במאה השנייה לפני הספירה.
וכאן מתרחש סיפור חנוכה שלנו.
אל תטעו! המקדש של ימי המכבים היה פחות מפואר מזה של הורדוס.
המקדשים נבנו בהתאם לאופנה האדריכלית של אותם ימים, והארכיאולוגים גילו מבנים של מקדשים דומים במזרח התיכון.
המנורה – סמל מדינת ישראל
מקימי מדינת ישראל קבעו את המנורה לסמל המדינה.
שיחה עם הילדים
מדוע לדעתכם נבחרה המנורה המופיעה בתבליט על שער טיטוס לסמל מדינת ישראל?
המנורה בתבליט מציינת את אירוע היציאה לגלות של היהודים, היא מסמל את אובדן החופש המדיני של העם.
מדינת ישראל הצעירה, בחרה בתמונה לסמל את ההתחדשות הלאומית, המדינית של העם ששב לארצו.
פעילויות
היכן מתחבא הכד הקטן?
שלב א. הכנות – נבנה 'מקדש'.
ניתן להשתמש בקוביות עץ או חומרים נגישים אחרים.
⇐נקצה חלל בחדר בו ניצור מבנה מאורך לפי השרטוט שלמעלה.
⇐נחלק את המשטח לשלושה חלקים: אולם, היכל, וקודש הקדשים.
⇐בחלל המרכזי, ההיכל, נציב את 'מנורת הזהב'.
⇐מחוץ ל'קירות המקדש', באזור המחסנים נניח כדי חרס מנופצים (ניתן למצוא במשתלות שברי חרס).
שלב ב. נמחיז את סיפור הכד הקטן
⇐הילדים, "המכבים" יגיעו למקדש, ימצאו את מנורת הזהב מושלכת על הרצפה (איך הם יגיבו?).
⇐"המכבים" יחפשו שמן, עד שלפתע יימצאו את הכד הקטן נחבא בפינה (הכד הקטן יוחבא מראש במקום מוסכם).
⇐"המכבים" ידליקו את המנורה וישירו: "באנו חושך לגרש".
ניתוח השיר ופעילות מתאימה תמצאו בקישור כאן
פעילויות נוספות
- חנוכיה הדומה למנורת הזהב.
הילדים יתבקשו להביא חנוכיות מהבית, מתוכן תיבחר החנוכיה שהכי דומה לחנוכית המקדש.
- בניית דגם של מנורת הזהב של בית המקדש.
- בניית דגם של בית המקדש.
- נתבונן בדגם של לוחם יווני (ניתן להורדה מהאינטרנט):
נשים לב למלבוש שלו: לקסדת המתכת שעל ראשו, המגן, השריון, החרב ומגיני הרגלים.
יהייה נחמד אם תשאירו תגובה ותשתפו חברים |
שלום חיה
מודה לך מאוד על החומרים המאורגנים והכל כך שימושיים ומעניינים.
פשוט תענוג וממש מתנה לכל גננת.
חג שמח..
גלית
חיה שלום
אני לא מוצאת סיפור היסטורי לחג חנוכה,המתאים לגיל של ילדי הגן
סיפור שידבק במקורות מצד אחד ומצד שני יתאים לגיל הילדים
אודה לך אם תעזרי לי בנושא
בהזדמנות זו אני רוצה להודות לך על כל החומרים הרבים והמגוונים שאת שולחת
הם עזר רב עבורי !
שלום חגית,
תודה על תודתך.
ראשית קראי את החומרים שהעליתי היום.
איני מכירה סיפורים הנוגעים ישירות בחנוכה.
אבל, אמליץ בשמחה על ספרי: דוד וגולית
שעוסק במלחמת מעטים וחלשים נגד רבים וחזקים.
אם תהיי מעוניינת נדבר.
חיה, שלום!
גם אני אהבתי מאוד את התמונות של הכדים השונים והמחשה של ממש לגי איך נראו ואיך נראתה המנורה – זה משהו שהיה לי חסר כשסיפרתי לילדים.
גם אני עושה בגן משחק חיפוש של כד קטן בעזרת המשחק "חם-קר" ( כשילד שמחפש מתקרב לחפץ המוחבא ילדים אומרים לו חם, חם יותר , מתחמם חם שורף וכד' ואילו מתרחק אומרים לו קר, קריר קפוא ) המשחק גם מאפשר לכל הילדים להשתתף וגם מפתח אויינות כי הם צריכים להמציא מילים מתארות דרגות חום או קור שונים .
מה שאני קצת הסתייגתי ממנו זה הדגש על איך נראו החיילים היווניים , אף על פי שזה מעניין בפני עצמו, נראה לי שבהקשר לסיפור שבו היוונים הם האויבים הדגש כדי לשים לאיך נראו היהודים באותה תקופה …
תודה
קטי
חיה שלום,
קיבלתי השנה חינוך כיתה א', ואני מוצאת שהדברים שכתבת יעזרו לי מאד להעביר את סיפור חג החנוכה
בצורה מעניינת וחוויתית לילדים.
כמו כן, רציתי לדעת אם תוכלי להעלות את סיפור חנוכה בצורה יותר מפורטת.
תודה רבה וחג חנוכה שמח,
הדס.
חיה היי,
מרתק ומעמיק. אני מניחה שכל גננת יכולה לקחת ולפתח את הרעיונות למקום המתאים לקבוצה ולצוות שלה.
לגבי התמונות – המחשת הכדים הופכת את הסיפור לממשי גם עבורי. תמיד השתמשתי בכד חרס להמחשה, אך התמונות שצרפת הופכות את זה למציאותי, נוצר לי גשר משמעותי בין היות הסיפור סיפור להיותו התרחשות/חווית מציאות שעברנו כעם. יותר קל לי להתחבר לזיכרון הקולקטיבי. לגבי הדוגמאות של בית המקדש, המושגים משרד ומחסן הם פיגום נוסף שיוצר גשר בין התקופות. אלו מושגים שאנו משתמשים בהם בשגרת היום ומוכרים גם לילדים הצעירים.
תודה, היה לי מעניין,
טל אור
חיה שלום!
מאוד שמחתי לראות כי באתר זה מופיעים פרטים חשובים על הכלים בבית המקדש אליהם הילדים אינם נחשפים.
ועל פירוש המילים הקשות עבור הילדים.
אבל רציתי לבקש האם ניתן להרחיב את הסיפור, על משפחת המכבים ועל הלחימה.
מאוד מצא חן בעיני העלאת אפשרויות לפעילויות. .
בכבוד רב.
אלינור
חיה יקרה שלום.
בהקשר לספור ההיסטורי אני בוחרת להתמקד בסגנון החיים של האנשים מאותה תקופה בעבודת הכפיים, באווירת היחד שנוצרה בעם בזמן העלייה לבית המקדש ובוודאי בשיקומו. נושאים כג: עבודת צוות התחשבות שיתוף פעולה התגייסות לעזרה….כישורים חברתיים שאני מעודדת בגן לאורך כל השנה…בהמשך מבלי הכוונה שלי אני רואה בניות של הילדים במשק הבית ובחצר בהקשר לספור החג…אני ממש לוקחת את הדגם של בהמ"ק מכיוון שציור מפה ושרטוט מבנה זה נושא אורך בגן…עולה בדעתי לתלות אותו באזור ניראה לעין במשק בית ולראות לאן הילדים לוקחים את זה…כמובן עם מעורבות מגויסת של הכנסת פריטים כג: כדים חנוכיות בדים מעניינים וכו…
חג חנוכה הוא חג מרתק מלא תכנים וצריך להפעיל הרבה שקול דעת בתכנים שהמחנכת בוחרת להתמקד…בקלות הגן יכול להפוך לזירת קרב וחוסר שקט של הילדים אם נעצים וניתן מקום למלחמת היוונים והמכבים…אני שמחה שאת ממקדת ומכוונת לנושא חשוב ומרתק כמו בית המקדש.
ושוב תודה על שיתוף והעשרת ידע.
חג שמח חמים ונעים:) טליה