פירושים; סיכום; 12 האבנים בגלגל; השוואה בין קריעת ים סוף לכריתת מי הירדן; תרשים מפה; דפי עבודה.
12 האבנים בגלגל – אבני זיכרון לאירוע חציית הירדן
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים פסוקים א –
– שתים עשרה האבנים שהקים יהושע בגלגל
– המטרה החינוכית של גל האבנים.
למנויים בלבד
סרטון מצגות פרק ד – להנגשת הלימוד |
♦ פירושי מילים וביאורים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ לצפייה בסרטון
♦ שתים עשרה האבנים שהקים יהושע בגלגל
♦ המטרה החינוכית של גל האבנים
♦ השוואה בין קריעת ים סוף לכריתת מי הירדן
♦ שעורי בית ודפי עבודה
ביאורי מילים ופירושים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים הצבועות כחול
טו וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ לֵאמֹר:
טז צַוֵּה אֶת הַכֹּהֲנִים, נוֹשְׂאֵי אֲרוֹן הָעֵדוּת, וְיַעֲלוּ מִן הַיַּרְדֵּן.
יז וַיְצַו יְהוֹשֻׁעַ אֶת הַכֹּהֲנִים לֵאמֹר: "עֲלוּ מִן הַיַּרְדֵּן".
יח וַיְהִי כַּעֲלוֹת הַכֹּהֲנִים, נוֹשְׂאֵי אֲרוֹן בְּרִית יְהוָה, מִתּוֹךְ הַיַּרְדֵּן, נִתְּקוּ כַּפּוֹת רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים אֶל הֶחָרָבָה, וַיָּשֻׁבוּ מֵי הַיַּרְדֵּן לִמְקוֹמָם, וַיֵּלְכוּ כִתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם עַל כָּל גְּדוֹתָיו.
יט וְהָעָם, עָלוּ מִן הַיַּרְדֵּן בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, וַיַּחֲנוּ בַּגִּלְגָּל, בִּקְצֵה מִזְרַח יְרִיחוֹ.
כ וְאֵת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר לָקְחוּ מִן הַיַּרְדֵּן, הֵקִים יְהוֹשֻׁעַ בַּגִּלְגָּל.
כא וַיֹּאמֶר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: אֲשֶׁר יִשְׁאָלוּן בְּנֵיכֶם מָחָר אֶת אֲבוֹתָם לֵאמֹר: "מָה הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה?"
כב וְהוֹדַעְתֶּם אֶת בְּנֵיכֶם לֵאמֹר: "בַּיַּבָּשָׁה עָבַר יִשְׂרָאֵל אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה".
כג אֲשֶׁר הוֹבִישׁ יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם אֶת מֵי הַיַּרְדֵּן מִפְּנֵיכֶם עַד עָבְרְכֶם. כַּאֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם לְיַם סוּף, אֲשֶׁר הוֹבִישׁ מִפָּנֵינוּ עַד עָבְרֵנוּ.
כד לְמַעַן דַּעַת כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ אֶת יַד יְהוָה, כִּי חֲזָקָה הִיא. לְמַעַן יְרָאתֶם אֶת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם כָּל הַיָּמִים.
להמשך קריאה
שתים עשרה האבנים שהקים יהושע בגלגל
בתקופת התנ"ך נהגו להקים מצבות, אנדרטות אבן (אסטלות), לזכר ניצחונות של מלכים ואלים.
המצבות היו עשויות בחלקן מגוש אבן אחיד (מונולית), ובחלקן ממצבורי אבנים.
גם יהושע הקים מצבה, גל של אבנים בגלגל, מקום החנייה הראשון של העם בעבר הירדן המערבי, כדי שנס מעבר הירדן, ייזכר לנצח.
מילים נרדפות לאנדרטת זיכרון בתנ"ך
יד, גל, מצבה.
המטרה החינוכית של גל האבנים:
• חינוך הדורות הבאים:
• הנצחת הנס יתמהו למהות האבנים: "אֲשֶׁר יִשְׁאָלוּן בְּנֵיכֶם מָחָר אֶת אֲבוֹתָם לֵאמֹר: "מָה הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה?" יסבירו האבות לבנים, שהאבנים מנציחות את הנס שנעשה לישראל: "בַּיַּבָּשָׁה עָבַר יִשְׂרָאֵל אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה…".
• הנחלת המורשת כך עובר הסיפור מאב לבנו.
• חיזוק האמונה בה'.
• פירסום גדולתו של ה' בעולם: העמים יכירו בכוחו של ה'.
נורא למדתי מזה כל הכבוד לחיה שרגא בן איון רואים\ות שאת מרצה ומורה וחוקרת בתנך בתעשייה כל הכבוד לך