פירושים, הסברים, סיכומים, רעיונות, לכיתות ט ולבגרות, כפיות טובה ובגידה, משל בורות המים, אמונת העם באלוהים אחרים, אמצעים אמנותיים לשוניים.
ספר ירמיהו לכיתות ט ולבחינות הבגרות
בהתאמה לפרקי תכנית הלימודים של משרד החינוך
תוכן העניינים בפרק
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושים והסברים (חלקיים)
– יחסי ישראל וה' בעבר.
– סיכום תוכן ורעיון (פסוקים א-ג)
– אמצעים אמנותיים (פסוקים א-ג)
למנויים בלבד
♦ פירושים והסברים
♦ סיכומים, תקצירים
♦ יחסי ישראל וה' בעבר
♦ כפיות טובה ובגידה
♦ אשמת המנהיגות
♦ בגידת העם תופעה חריגה
♦ משל בורות המים
♦ מעמדו של העם בין העמים
♦ אויבי העם, שליחי ה'
♦ בגידת העם, כתם שלא ניתן לנקותו
♦ רדיפת העם אחרי אלוהים אחרים
♦ מה חושב העם על האמונה באלים אחרים
♦ מה חושבים ה' וירמיהו על האמונה באלים אחרים
♦ יחסו של ירמיהו לאלילים ולעובדיהם
♦ אמצעים אמנותיים לשוניים
♦ משל, דימויים, תקבולות, מטפורה, לשון נופל על לשון ועוד.
♦ שאלות והכנה לבחינות
שיטת לימוד הפרק
הפרק מחולק לנושאים; כל נושא מוגדר בכותרת ובמספרי פסוקים.
כל מקבץ פסוקים כולל:
• טקסט עם פירושים והסברים • סיכום, תקציר • רעיונות • אמצעים אמנותיים-לשוניים
יחסי ישראל וה' בעבר
פסוקים א-ג
פירושים והסברים
א וַיְהִי דְבַר יְהֹוָה אֵלַי לֵאמֹר:
ב הָלֹךְ וְקָרָאתָ בְאָזְנֵי יְרוּשָׁלַם לֵאמֹר: "כֹּה אָמַר יְהֹוָה; זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ, אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ, לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה:
ג קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַיהֹוָה, רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה, כָּל אֹכְלָיו יֶאְשָּׁמוּ, רָעָה תָּבֹא אֲלֵיהֶם נְאֻם יְהֹוָה:
סיכום תוכן ורעיון
הנביא פונה בדבריו לירושלים, המייצגת את יהודה.
ה' זוכר לטובה את נאמנותו של העם, בעבר הרחוק אחרי יציאת מצרים כשהלכו אחריו במדבר השומם.
בתמורה לנאמנות זו איש לא יוכל לפגוע בהם.
אמצעים אמנותיים
דימויים
• "זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה".
העם מדומה לכלה ההולכת בנאמנות אחרי חתנה, במקרה זה, ה'. ה' זוכר לטובה איך העם הצעיר היוצא ממצרים, הלך אחריו במדבר, ככלה אוהבת ההולכת אחרי בעלה על אף תנאי המחייה קשים:
"זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ, אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ, לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה".
• ישראל מדומים לראשית התבואה (ביכורים), המקודשים לה', שאסור לאכול מהם, כך מי שיגע לרעה בעם יבואו עליו פגעים ואסונות.
"קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַיהֹוָה, רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה, כָּל אֹכְלָיו יֶאְשָּׁמוּ, רָעָה תָּבֹא אֲלֵיהֶם נְאֻם יְהֹוָה".
שני הפסוקים קשורים אחד לשני מבחינת הרעיון: ה' זוכר את נאמנותו של העם, ולכן איש לא יפגע בהם, כשם שאיש לא יעז לגעת בביכורים המקודשים לה'.
תקבולות
תקבולת חסרה משלימה
זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ
[זָכַרְתִּי לָךְ] אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ
תקבולת נרדפת חסרה
לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר
[לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי] בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה.
תקבולת משלימה
ניתן לחלק את הפסוק לשתי תקבולות משלימות:
קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַיהֹוָה Ι רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה
כָּל אֹכְלָיו יֶאְשָּׁמוּ Ι רָעָה תָּבֹא אֲלֵיהֶם, נְאֻם יְהֹוָה.
אפשר לראות בפסוק תקבולת אחת משלימה:
קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַיהֹוָה, רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה כָּל אֹכְלָיו יֶאְשָּׁמוּ רָעָה תָּבֹא אֲלֵיהֶם, נְאֻם יְהֹוָה.
האנשה
הנביא קורא לירושלים להקשיב לדבריו. ירושלים (תושבי ירושלים ויהודה) מופיעה כאן בייצוג אנושי: "בְאָזְנֵי יְרוּשָׁלַם".
…
כפיות טובה ובגידה
פסוקים ד- יג
פירושי מילים והסברים
ד שִׁמְעוּ דְבַר יְהֹוָה בֵּית יַעֲקֹב וְכָל מִשְׁפְּחוֹת בֵּית יִשְׂרָאֵל:
ה כֹּה אָמַר יְהֹוָה: מַה מָּצְאוּ אֲבוֹתֵיכֶם בִּי עָוֶל, כִּי רָחֲקוּ מֵעָלָי וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי הַהֶבֶל וַיֶּהְבָּלוּ:
ו וְלֹא אָמְרוּ אַיֵּה יְהֹוָה הַמַּעֲלֶה אֹתָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, הַמּוֹלִיךְ אֹתָנוּ בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ עֲרָבָה וְשׁוּחָה בְּאֶרֶץ צִיָּה וְצַלְמָוֶת בְּאֶרֶץ לֹא עָבַר בָּהּ אִישׁ וְלֹא יָשַׁב אָדָם שָׁם:
להמשך קריאה