אחשוורוש בוחר באסתר, פירושים, דמותה של אסתר, מוצאו ומעמדו של מרדכי, ביגתן ותרש, שעורי בית. פרק מיוחד על דמויות המגילה.
למעוניינים בסיפור מגילת אסתר לילדים ⇐ היכנסו כאן
אסתר מתוך סרטון מגילת אסתר לילדים
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– איסוף נערות לבית המלך
– אסתר בארמון אחשוורוש.
– מי את אסתר?
– מיהו מרדכי היהודי
– איך הגיע מרדכי היהודי לפרס?
– מערכת היחסים בין מרדכי לאסתר
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ נערות נאספות לבית המלך
♦ אסתר בארמון אחשוורוש.
– מי את אסתר?
– מיהו מרדכי היהודי
– איך הגיע מרדכי היהודי לפרס?
– מערכת היחסים בין מרדכי לאסתר
♦ הכנת המועמדות והופעתן לפני המלך
♦ אסתר – המועמדת הזוכה
♦ מרדכי חושף את המזימה של בגתן ותרש
♦ דמותה של אסתר בפרק ב
♦ שאלות ופעילות
דמויות המגילה (אחשוורוש, אסתר, מרדכי, ושתי, היהודים) ⇐ בקישור כאן
פירושי מילים והסברים
א אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כְּשֹׁוךְ חֲמַת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, זָכַר אֶת וַשְׁתִּי וְאֵת אֲשֶׁר עָשָׂתָה, וְאֵת אֲשֶׁר נִגְזַר עָלֶיהָ.
ב וַיֹּאמְרוּ נַעֲרֵי הַמֶּלֶךְ, מְשָׁרְתָיו: "יְבַקְשׁוּ לַמֶּלֶךְ נְעָרוֹת בְּתוּלוֹת טוֹבוֹת מַרְאֶה".
ג וְיַפְקֵד הַמֶּלֶךְ פְּקִידִים בְּכָל מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ. וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל נַעֲרָה בְתוּלָה, טוֹבַת מַרְאֶה אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה,
אֶל בֵּית הַנָּשִׁים, אֶל יַד הֵגֶא סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁומֵר הַנָּשִׁים וְנָתוֹן תַּמְרֻקֵיהֶן.
ד וְהַנַּעֲרָה אֲשֶׁר תִּיטַב בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ תִּמְלֹוךְ תַּחַת וַשְׁתִּי. וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ וַיַּעַשׂ כֵּן.
ה אִישׁ יְהוּדִי הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי בֶּן יָאִיר, בֶּן שִׁמְעִי, בֶּן קִישׁ אִישׁ יְמִינִי.
ו אֲשֶׁר הָגְלָה מִירוּשָׁלַיִם עִם הַגֹּולָה אֲשֶׁר הָגְלְתָה עִם, יְכָנְיָה (יהויכין) מֶלֶךְ יְהוּדָה
אֲשֶׁר הֶגְלָה נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל.
ז וַיְהִי אֹומֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר בַּת דֹּודוֹ, כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם, וְהַנַּעֲרָה יְפַת תֹּואַר וְטוֹבַת מַרְאֶה
וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ, לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת.
ח וַיְהִי בְּהִשָּׁמַע דְּבַר הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ, וּבְהִקָּבֵץ נְעָרוֹת רַבּוֹת אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה, אֶל יַד הֵגָי,
וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל בֵּית הַמֶּלֶךְ, אֶל יַד הֵגַי שֹׁומֵר הַנָּשִׁים.
ט וַתִּיטַב הַנַּעֲרָה בְעֵינָיו, וַתִּשָֹּׂא חֶסֶד לְפָנָיו וַיְבַהֵל אֶת תַּמְרוּקֶיהָ וְאֶת מָנוֹתֶהָ לָתֶת לָהּ,
וְאֵת שֶׁבַע הַנְּעָרוֹת הָרְאֻיוֹת לָתֶת לָהּ מִבֵּית הַמֶּלֶךְ, וַיְשַׁנֶּיהָ וְאֶת נַעֲרוֹתֶיהָ לְטוֹב בֵּית הַנָּשִׁים.
י לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ, כִּי מָרְדֳּכַי צִיוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא תַגִּיד.
יא וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים, לָדַעַת אֶת שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ.
איסוף נערות לבית המלך
פסוקים א-ד
כשהמלך נרגע מהשערורייה של ושתי: "כְּשֹׁוךְ חֲמַת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ", הציעו לו משרתיו לחפש עבורו
אישה תחת ושתי.
המלך הפקיד פקידים "בְּכָל מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ", שקיבצו נערות יפהפיות, רווקות, מכל רחבי הממלכה
והביאו אותם לשושן הבירה: "וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל נַעֲרָה בְתוּלָה טוֹבַת מַרְאֶה אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה".
מבין הנערות הרבות יבחר לו המלך את האחת ש"תִּמְלֹךְ תַּחַת וַשְׁתִּי".
הנערות הופקדו ב"בֵּית הַנָּשִׁים" בידיו של: "הֵגֶא סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁומֵר הַנָּשִׁים". הגא שירת את הבנות,
ודאג לספק להם מוצרי טיפוח יופי – תמרוקים, כדי שתמצאנה חן בעיני המלך.
אמצעי אמנותי – משחק עם הפועל טוב
וְהַנַּעֲרָה אֲשֶׁר תִּיטַב בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ תִּמְלֹוךְ תַּחַת וַשְׁתִּי.
וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ וַיַּעַשׂ כֵּן.
סְרִיס הַמֶּלֶךְ
סריס הוא כינוי לעבד. במקרים מסוימים כמו כאן, הסריס הוא מי שעבר תהליך סירוס, ולכן הוא יכול
לשמור ולשרת את נשות המלך.
אסתר בארמון אחשוורוש
פסוקים ה-יא
מי את אסתר?
אסתר הייתה יתומה מהוריה; היא אומצה לבת על ידי מרדכי בן דודה:
"וַיְהִי אֹומֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר בַּת דֹּודוֹ, כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם…וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ, לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת".
אסתר היתה יפהפיה – "יְפַת תֹּאַר וְטוֹבַת מַרְאֶה".
מיהו מרדכי היהודי?
היהודי – על שם מוצאו מארץ יהודה.
מרדכי עצמו היה בן שבט בנימין: "מָרְדֳּכַי בֶּן יָאִיר, בֶּן שִׁמְעִי, בֶּן קִישׁ אִישׁ יְמִינִי".
שבט בנימין היה חלק ממלכת יהודה.
לפי רשימת היחס המשפחתית מרדכי היה בן למשפחה ממעמד גבוה.
איך הגיע מרדכי היהודי לפרס? שנים רבות לפני ההתרחשות המתוארת במגילה, הגיעה משפחתו של מרדכי לפרס. סיפור המגילה מתרחש בתקופה שאחרי השתלטות הפרסים על ממלכת בבל. |
מערכת היחסים בין מרדכי לאסתר
בין הנערות הרבות שהובאו לבית הנשים (הרמון) של אחשוורוש הייתה גם אסתר.
עוד קודם ציווה עליה מרדכי, שלא תגלה את עובדת היותה יהודייה, אסתר הקפידה לציית להוראה הזו
והסתירה את מוצאה היהודי בבואה לבית המלך: "לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ,
כִּי מָרְדֳּכַי צִיוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא תַגִּיד".
מדוע ציווה מרדכי על אסתר שלא תגלה את מוצאה היהודי?
ניתן לשער שכבר אז הציקו ליהודים, ומרדכי רצה להגן על אסתר.
מרדכי שאימץ את אסתר היתומה, המשיך לדאוג לה גם בשהותה בבית הנשים של המלך:
"וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים, לָדַעַת אֶת שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ".
מדוע מרדכי לא 'קופץ' לביקור?
א. לתוך ארמון המלך אסור להיכנס.
ב. לבית הנשים של המלך אסור לגברים להיכנס, רק לסריסים המטפלים בנשים מטעם המלך.
בבואה לבית הנשים מצאה אסתר חן בעיני הֵגַי שֹׁומֵר הַנָּשִׁים, והוא נתן לה יחס מיוחד ומועדף בכל התחומים,
תמרוקים, אוכל, שבע נערות משרתות.
הכנת המועמדות והופעתן לפני המלך
פסוקים יב-יד
להמשך קריאה..