אלימלך, נעמי, רות וערפה, מחלון וכיליון, פירושי מילים, סיכום, מואב, רות וערפה, רעיון החסד, יד ההשגחה, מנהגים ואורח חיים, אמצעים אמנותיים.
תוכן העניינים
להתרשמות מתכני הפרק
– פירושי מילים פסוקים א-יב
– מצג ומבוא – משפחת אלימלך במואב (פסוקים א-ו)
– מואב ומואבים
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים וביאורים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ מצג ומבוא – משפחת אלימלך במואב (פסוקים א-ו)
♦ מדוע לקח אלימלך את משפחתו לארץ מואב?
♦ מואב ומואבים
♦ קורות משפחת אלימלך במואב
♦ מדוע באו האסונות על משפחת אלימלך?
♦ בדרך ממואב לבית לחם – נעמי, ערפה ורות (פסוקים ז-יח)
♦ נעמי וכלותיה – ניסיון שיכנוע ראשון
♦ נעמי וכלותיה – ניסיון שיכנוע שני
♦ נעמי וכלותיה – ניסיון שיכנוע שלישי
♦ נעמי ורות בבית לחם
♦ המבנה האמנותי של דברי נעמי
♦ סיום פרק א
♦ הדמויות – נעמי, רות, ערפה ונשות העיר
♦ נעמי וכלותיה באמנות
♦ רעיונות וערכים – ערך החסד, יד ההשגחה
♦ אקטואליה
♦ מנהגים ואורח חיים
♦ אמצעים אמנותיים
♦ שאלות למחשבה ולדיון
פירושי מילים וביאורים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות
א וַיְהִי בִּימֵי שְׁפֹט הַשֹּׁפְטִים וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ, וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה לָגוּר בִּשְׂדֵי מוֹאָב הוּא וְאִשְׁתּוֹ וּשְׁנֵי בָנָיו.
ב וְשֵׁם הָאִישׁ אֱלִימֶלֶךְ, וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ נָעֳמִי, וְשֵׁם שְׁנֵי בָנָיו מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן, אֶפְרָתִים מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה, וַיָּבֹאוּ שְׂדֵי מוֹאָב וַיִּהְיוּ שָׁם.
ג וַיָּמָת אֱלִימֶלֶךְ אִישׁ נָעֳמִי וַתִּשָּׁאֵר הִיא וּשְׁנֵי בָנֶיהָ.
ד וַיִּשְׂאוּ לָהֶם נָשִׁים מֹאֲבִיּוֹת שֵׁם הָאַחַת עָרְפָּה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית רוּת וַיֵּשְׁבוּ שָׁם כְּעֶשֶׂר שָׁנִים.
ה וַיָּמֻתוּ גַם שְׁנֵיהֶם מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן וַתִּשָּׁאֵר הָאִשָּׁה מִשְּׁנֵי יְלָדֶיהָ וּמֵאִישָׁהּ.
ו וַתָּקָם הִיא וְכַלֹּתֶיהָ וַתָּשָׁב מִשְּׂדֵי מוֹאָב, כִּי שָׁמְעָה בִּשְׂדֵה מוֹאָב כִּי פָקַד יְהוָה אֶת עַמּוֹ לָתֵת לָהֶם לָחֶם.
ז וַתֵּצֵא מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הָיְתָה שָּׁמָּה וּשְׁתֵּי כַלּוֹתֶיהָ עִמָּהּ וַתֵּלַכְנָה בַדֶּרֶךְ לָשׁוּב אֶל אֶרֶץ יְהוּדָה.
ח וַתֹּאמֶר נָעֳמִי לִשְׁתֵּי כַלֹּתֶיהָ לֵכְנָה שֹּׁובְנָה, אִשָּׁה לְבֵית אִמָּהּ, יַעַשׂ יְהוָה עִמָּכֶם חֶסֶד כַּאֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם עִם הַמֵּתִים וְעִמָּדִי.
ט יִתֵּן יְהוָה לָכֶן וּמְצֶאןָ מְנוּחָה אִשָּׁה בֵּית אִישָׁהּ וַתִּשַּׁק לָהֶן וַתִּשֶּׂאנָה קוֹלָן וַתִּבְכֶּינָה.
י וַתֹּאמַרְנָה לָּהּ כִּי אִתָּךְ נָשׁוּב לְעַמֵּךְ.
יא וַתֹּאמֶר נָעֳמִי שֹׁבְנָה בְנֹותַי, לָמָּה תֵלַכְנָה עִמִּי? הַעוֹד לִי בָנִים בְּמֵעַי, וְהָיוּ לָכֶם לַאֲנָשִׁים?
יב שֹׁבְנָה בְנֹתַי לֵכְןָ, כִּי זָקַנְתִּי מִהְיוֹת לְאִישׁ, כִּי אָמַרְתִּי יֶשׁ לִי תִקְוָה, גַּם הָיִיתִי הַלַּיְלָה לְאִישׁ וְגַם יָלַדְתִּי בָנִים
מצג ומבוא – משפחת אלימלך במואב (פסוקים א-ו)
פסוקים א-ב מדווחים על זמן התרחשות האירועים והמצב הכלכלי בארץ יהודה.
הזמן – ימי השופטים: "וַיְהִי בִּימֵי שְׁפֹט הַשֹּׁפְטִים".
המצב הכלכלי בארץ יהודה – "וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ"..
פסוקים ג-ו מתמקדים בקורותיה של משפחת אלימלך, שירדה למואב בעקבות הרעב.
מגורים – בית לחם (מכונה גם אפרתה).
מוצא משפחתי – שבט יהודה
בני משפחתו של אלימלך נעמי – אשתו; מחלון וכיליון – שני בניו.
בצורת ורעב – בצורת ורעב פוקדות מדי פעם את ארץ כנען וסביבותיה. התורה מספרת על האבות אברהם, יצחק ויעקב
שנדדו בעקבות הרעב, לנגב ולמצרים.
הרעב נגרם בגין עצירת גשמים, ואי צמיחתה של תבואה שמהווה מזון בסיסי וחיוני באותם ימים. כמו שבימינו.
כיום, למזלנו, יש פיתוחים טכנולוגיים, ואפשרויות נוספות שמגינים על תושבי הארץ מלרעוב במצב כזה.
מדוע לקח אלימלך את משפחתו לארץ מואב?
נתבונן במפה ונראה שמואב קרובה ליהודה. היא שוכנת בצד המזרחי של ים המלח.
לעיתים בשעה שביהודה יש בצורת בגלל היעדר גשמים, מואב השכנה מבורכת בהם ואיננה נפגעת מהרעב.
כאז, כן גם היום אנשים עוברים לארצות אחרות בגלל מצוקה כלכלית.
מואב ומואבים ארץ מואב שכנה בסמוך ליהודה, בצדו המזרחי של ים המלח, שם שוכנת כיום ממלכת ירדן. לפי המסופר בתורה, בני מואב ועמון הם צאצאי לוט, אחיינו של אברהם, שנולדו לו מבנותיו לאחר הפיכת התורה אינה סולחת למואבים על שלא קדמו את בני ישראל בעת נדודיהם, בלחם ובמים, ועל כך ששכרו את הקוסם בלעם לקללם, והיא אוסרת בחומרה להתחתן בהם: וכך נאמר בדברים כג, ד: "לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל יְהוָֹה גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל יְהוָֹה עַד עוֹלָם". |
קורות משפחת אלימלך במואב