פירושים, סיכום, סרטון אנימציה, מרד חזקיהו באשור, מסע סנחריב ביהודה, נאום רבשקה, כתובת חזקיהו, נקבת השילוח, ריכוז הפולחן.
קורות ממלכת יהודה בימי המלך חזקיהו מיוצגים במלכים ב פרקים יח-כ; ישעיהו פרקים לו-לז; ודברי הימים ב, פרק לב
צפו בסרטון הנהדר שלפניכם; מומלץ ביותר להבנת מסע המלחמה של סנחריב מלך אשור ביהודה
בשנת 701.
באדיבות מכון מגלי"ם –המכון הגבוה ללימודי ירושלים
תוכן העניינים
להתרשמות מתכני הפרק
– סרטון אנימציה להבנת אירועי הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– מידע קצר על חזקיהו
– יחסו של חזקיהו לדת ה'
– טיהור הפולחן האלילי
– ריכוז פולחן ה'
למנויים בלבד
♦ סרטון מומלץ
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ מבוא היסטורי – מסע סנחריב בארץ יהודה
♦ מידע קצר על חזקיהו
– יחסו של חזקיהו לדת ה'
– טיהור הפולחן האלילי
– ריכוז פולחן ה'
– הכנעת הפלישתים
– מרד חזקיהו במלך אשור
♦ סקירה חוזרת על חורבן אשור
♦ המרד של חזקיהו במלך אשור וכניעתו
♦ מנסרת/כתובת סנחריב
♦ המשלחת הבכירה של מלך אשור לירושלים
♦ נאום רבשקה
– נאום רבשקה – חלק א
– נאום רבשקה – חלק ה
♦ ההכנות של חזקיהו למלחמה באשור על פי דברי הימים ב לב, א-ח, ל
♦ מים לעת מצור
♦ נקבת השילוח
♦ כיבוש לכיש בידי מלך אשור
פירושי מילים והסברים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות
א וַיְהִי בִּשְׁנַת שָׁלֹשׁ לְהוֹשֵׁעַ בֶּן-אֵלָה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל מָלַךְ חִזְקִיָּה בֶן-אָחָז מֶלֶךְ יְהוּדָה:
ב בֶּן עֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה הָיָה בְמָלְכוֹ וְעֶשְׂרִים וָתֵשַׁע שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלָם וְשֵׁם אִמּוֹ אֲבִי בַּת-זְכַרְיָה:
ג וַיַּעַשׂ הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהֹוָה כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה דָּוִד אָבִיו:
ד הוּא הֵסִיר אֶת הַבָּמוֹת, וְשִׁבַּר אֶת,הַמַּצֵּבֹות, וְכָרַת אֶת הָאֲשֵׁרָה וכִתַּת נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה, כִּי עַד הַיָּמִים הָהֵמָּה הָיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מְקַטְּרִים לוֹ, וַיִּקְרָא לוֹ נְחֻשְׁתָּן:
ה בַּיהֹוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בָּטָח, וְאַחֲרָיו לֹא הָיָה כָמֹהוּ בְּכֹל מַלְכֵי יְהוּדָה, וַאֲשֶׁר הָיוּ לְפָנָיו:
ו וַיִּדְבַּק בַּיהֹוָה, לֹא סָר מֵאַחֲרָיו, וַיִּשְׁמֹר מִצְוֹתָיו אֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָה אֶת מֹשֶׁה:
ז וְהָיָה יְהֹוָה עִמּוֹ, בְּכֹל אֲשֶׁר יֵצֵא יַשְׂכִּיל, וַיִּמְרֹד , בְּמֶלֶךְ אַשּׁוּר וְלֹא עֲבָדוֹ:
ח הוּא הִכָּה אֶת פְּלִשְׁתִּים עַד עַזָּה וְאֶת גְּבוּלֶיהָ מִמִּגְדַּל נוֹצְרִים עַד עִיר מִבְצָר.
ט וַיְהִי בַּשָׁנָה הָרְבִיעִית לַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּהוּ, הִיא הַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִית לְהוֹשֵׁעַ בֶּן-אֵלָה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, עָלָה שַׁלְמַנְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל שֹׁמְרוֹן וַיָּצַר עָלֶיהָ:
י וַיִּלְכְּדֻהָ מִקְצֵה שָׁלֹשׁ שָׁנִים, בִּשְׁנַת שֵׁשׁ לְחִזְקִיָּה, הִיא שְׁנַת תֵּשַׁע לְהוֹשֵׁעַ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל נִלְכְּדָה שֹׁמְרוֹן:
יא וַיֶּגֶל מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת יִשְׂרָאֵל אַשּׁוּרָה, וַיַּנְחֵם בַּחְלַח וּבְחָבוֹר נְהַר גּוֹזָן וְעָרֵי מָדָי:
יב עַל אֲשֶׁר לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל יְהֹוָה אֱלֹהֵיהֶם, וַיַּעַבְרוּ אֶת בְּרִיתוֹ אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה עֶבֶד יְהֹוָה, וְלֹא שָׁמְעוּ וְלֹא עָשׂוּ:
מידע קצר על חזקיהו
פסוקים א-ח
הפסוקים הראשונים א-ג מביאים מידע נוסחתי בדרך המקובלת על עורך/מחבר ספר מלכים.
· חזקיהו היה בנו של המלך אחז, כולם צאצאי דוד המלך.
· הומלך בהיותו בן עשרים וחמש, היא השנה השלישית למקבילו, הושע בן אלה מלך ישראל.
· סך שנות מלכותו – עשרים ותשע.
כבר היזכרנו שהתיארוך אינו מדוייק. לפי השערה רווחת מלך חזקיהו בין השנים 726 לפנה"ס – 696/7 לפנה"ס.
· שם אמו – אֲבִי בַּת זְכַרְיָה
· יחסו לה' – עשה הישר והטוב בעיני ה' כדוד מיסד השושלת.
יחסו של חזקיהו לדת ה'
היחסים בינו לבין ה' מתוארים ככאלה שלא היו בנמצא לפניו, או אחריו: "בַּיהֹוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בָּטָח, וְאַחֲרָיו לֹא הָיָה כָמֹהוּ בְּכֹל מַלְכֵי יְהוּדָה, וַאֲשֶׁר הָיוּ לְפָנָיו. וַיִּדְבַּק בַּיהֹוָה, לֹא סָר מֵאַחֲרָיו, וַיִּשְׁמֹר מִצְוֹתָיו אֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָה אֶת מֹשֶׁה".
ה' מצדו עזר לו בכל דרכיו: "וְהָיָה יְהֹוָה עִמּוֹ, בְּכֹל אֲשֶׁר יֵצֵא יַשְׂכִּיל".
טיהור הפולחן האלילי
חזקיהו ביטל את הפולחן האלילי; הרס את הבמות והמצבות, עקר את עבודת האשרה (אלה) ושיבר לרסיסים את נחש הנחושת שעשה משה במדבר, ובני ישראל הפכו אותו, במהלך הדורות, לסוג של אלוהות והביא לו קטורת.
בעת נדודי העם במדבר שלח ה', כעונש, מכת נחשים. משה יצר אז נחש נחושת. כל מי שהביט בנחש הנחושת נרפא. סוג של ריפוי הומאופתי. האירוע כתוב בספר במדבר כא פסוקים א-ט.
ידיעה ארכיאולוגית מעניינת
בתל לכיש, מקום בעל חשיבות רבה בתקופת חזקיהו, כפי שנראה בהמשך. חשפו הארכיאולוגים מקדש בשער העיר, עם מזבח נתוץ, ובקודש הקודשים שלו באופן סמלי בית שימוש להיותו טמא ואסור בשימוש.
הארכיאולוגים מאמינים ששברי מקדש השער נגמרו בעקבות הרפורמה הדתית של חזקיהו (עיצוב מחדש של עבודת ה').
ריכוז פולחן ה'
חזקיהו פותח בתהליך ריכוז הפולחן, לא עוד במות ומרכזי פולחן פזורים ברחבי הארץ אלא מקום אחד לעבוד בו את ה', במקדש שבירושלים.
רעיון ריכוז הפולחן מאפיין את ספר דברים החמישי בספרי תורה.עליו נרחיב כשנדבר על הרפורמה הדתית של יאשיהו.