מה ניתן ללמוד מהציור הנפלא הזה על דמותו של אחשוורוש? נתבונן, ננתח, נשאל שאלות ונדון עם הילדים.
לרכישת מגילת אסתר לילדים ופעילויות נילוות היכנסו כאן
לנושאים נוספים בנושא מגילת אסתר
למשתה אסתר באמנות, היכנסו כאן
לארמון אחשוורוש, שושן הבירה, כסא המלכות והכתר, היכנסו כאן
לאסתר מלכת המגילה, היכנסו כאן
משתה אחשוורוש מאת הצייר ארט דה גלדר
נושאים למיקוד
♦ שיחה מקדימה על משתה אחשוורוש כפי שהוא מופיע במגילה.
♦ אודות הצייר.
♦ ניתוח הציור.
♦ פעילות עם הילדים.
אודות הצייר
ארט דה גלדר חי בין השנים 1645 – 1727.
גלדר היה צייר הולנדי מתלמידיו האהובים והמוצלחים של רמברנדט.
משתה אחשוורוש
אחשוורוש ערך משתה מפואר לכל שריו, עבדיו וראשי המדינות שנכללו בממלכת פרס האדירה.
המשתה נמשך מאה ושמונים יום!!!
המלך הציג לעיני כול את עושרו הרב.
הוא פתח גם את גינת המלך לאנשי שושן למשתה שנמשך שבעה ימים.
המגילה מתארת את החומרים היקרים שקישטו וריהטו את הארמון: בדים יקרים,
עמודי שיש מצופים כסף, מיטות זהב וכסף ועוד ועוד.
המלך התיר שתייה חופשית של יין, שהיה משקה יקר.
פעילות מקדימה
הילדים יציירו מדמיונם את משתה אחשוורוש.
הילדים יביעו דעה על התנהלותו של המלך (בזבזנות וראוותנות).
התבוננות בציור ושאלות
אגב התבוננות בציור נשאל את הילדים שאלות שיוליכו את הילדים צעד אחר צעד להבנת המסר שרצה הצייר להעביר לנו.
- הילדים יתארו את הפרטים בציור.
- באיזו דמות מתמקד האור?
- איזו דמות תופסת את מרבית המקום; מדוע?
- איך לבושה הדמות המרכזית? נתבונן בפרטי הלבוש שלה.
- מי הדמות (הילדים יזהו את אחשוורוש).
- מה מחזיק אחשוורוש בידו?
- מה קורה לגביע שבידו?
- מדוע?
- איך המלך יושב? (אינו זקוף, נשען).
- הסתכלו על המבט שלו; האם המבט ממוקד, עירני?
- מה עושות הדמויות האחרות?
- על מה/מי מסתכלים שני האנשים בפינה השמאלית, החשוכה?
- על מה לדעתכם הם חושבים?
- מה חושב הצייר על המשתה של אחשוורוש?
הדמויות
בצד הימני של הציור, יושבות דמויות אחדות; ממול להן, בצד השמאלי, תופשת דמותו של המלך את רוב המקום.
מעל אחשוורוש בפינה השמאלית – עליונה, באפלולית, ניצבות שתי דמויות. מבטן ממוקד. במה הן מתבוננות? (התשובה בהמשך).
המלך
♠ בגדי המלך מהודרים ומעוטרים ועל ראשו כתר מלכות.
הכתר והביגוד משקפים את האופנה בימיו של הצייר שחי לפני כשלוש מאות וחמישים שנה.
♠ המבט של המלך מעורפל בשל שיכרותו.
♠ תנוחת הגוף של המלך: הוא נשען על השולחן, כי גופו השתוי אינו יציב.
♠ הגביע בידו של המלך נטוי, והיין נשפך על בגדיו.
– הצייר הנציח רגע תמונה של מלך עלוב; למרות בגדי מלכותו המהודרים, מראהו לא מכובד,
המלך גם לא נראה שמח, כמתבקש בנשף הגדול הזה.
הדמות היושבת מול המלך
– שיכור, מבטה בוהה, לא ממוקד.
– הגביע בידה נטוי, לא יציב.
הדמויות משמאל למעלה
השניים עומדים באפילה, עיניהם ממוקדות בשולחנו של המלך.
הם אינם משתתפים בשמחה, עומדים מהצד, נראים כחורשי רע.
ייתכן שמדובר באותם בוגדים: בגתן ותרש שזממו להרוג את אחשוורוש, ומרדכי גילה את מזימתם למלך.
או אולי ששני הניצבים האלה מבטאים את הביקורת השלילית של הצייר על המלך הבזבזן, השיכור.
משמעות הציור
לצייר יש מסר; הוא כינה את ציורו: 'משתה אחשוורוש',
הצייר התמקד בתמונת השיכרות להבעת דעתו השלילית על המשתה ככלל ועל אחשוורוש בפרט.
השיכור מאבד צלם אדם.
פעילות לסיום
שאלות
מה דעתכם על אחשוורוש אחרי התבוננות ביצירת האומנות?
מהו הפרט שהכי אהבתם בה?
האם הצייר היטיב להעביר את המסר שלו?
פיסול בתנועה
הילדים "יהפכו עצמם לפסלים" בדמותו של אחשוורוש כפי שגלנדר צייר אותו.