קריאת התורה ופירושה בציבור וחג הסוכות, טקסט ופירושים, סיכום הפרק, חג הסוכות של שבי ציון,
← ← לנושא הבחירה לבגרות – שִׁיבַת צִיּוֹן
נחמיה פרק ח
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– טקסט ופירושים (חלקי)
– הסבר מקדים
קריאת התורה בציבור (חלקי)
למנויים בלבד
טקסט ופירושים
סיכום הפרק
הסבר מקדים
קריאת התורה בציבור
– טקס קריאת התורה
– בכי ושמחה
חג הסוכות
– מה גילה העם אגב קריאת התורה?
– חג הסוכות של שבי ציון
– חג הסוכות והקריאה בתורה
טקסט ופירושים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות
א וַיֵּאָסְפוּ כָל הָעָם כְּאִישׁ אֶחָד אֶל הָרְחוֹב אֲשֶׁר לִפְנֵי שַׁעַר הַמָּיִם וַיֹּאמְרוּ לְעֶזְרָא הַסֹּפֵר לְהָבִיא אֶת סֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָה אֶת יִשְׂרָאֵל:
ב וַיָּבִיא עֶזְרָא הַכֹּהֵן אֶת הַתּוֹרָה לִפְנֵי הַקָּהָל מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה וְכֹל מֵבִין לִשְׁמֹעַ, בְּיוֹם אֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי:
ג וַיִּקְרָא בוֹ לִפְנֵי הָרְחוֹב אֲשֶׁר לִפְנֵי שַׁעַר הַמַּיִם מִן הָאוֹר עַד מַחֲצִית הַיּוֹם נֶגֶד הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַמְּבִינִים וְאָזְנֵי כָל הָעָם אֶל סֵפֶר הַתּוֹרָה:
ד וַיַּעֲמֹד עֶזְרָא הַסֹּפֵר עַל מִגְדַּל עֵץ אֲשֶׁר עָשׂוּ לַדָּבָר וַיַּעֲמֹד אֶצְלוֹ מַתִּתְיָה וְשֶׁמַע וַעֲנָיָה וְאוּרִיָּה וְחִלְקִיָּה וּמַעֲשֵׂיָה עַל יְמִינוֹ וּמִשְּׂמֹאלוֹ פְּדָיָה וּמִישָׁאֵל וּמַלְכִּיָּה וְחָשֻׁם וְחַשְׁבַּדָּנָה זְכַרְיָה מְשֻׁלָּם:
ה וַיִּפְתַּח עֶזְרָא הַסֵּפֶר לְעֵינֵי כָל הָעָם כִּי מֵעַל כָּל הָעָם הָיָה וּכְפִתְחוֹ עָמְדוּ כָל הָעָם:
להמשך קריאה
הסבר מקדים
על פי הפרק פעלו עזרא ונחמיה, המושל, הפחה מטעם השלטון הפרסי במקביל.
הדמות הדומיננטית בפרק ח הוא עזרא הסופר שעיקר פעילותו בתחום הדתי.
בפרק שני נושאים מרכזיים:
א. קריאת התורה בציבור
ב. חגיגת חג הסוכות
קריאת התורה בציבור
ביוזמת אנשים מהעם התבקש יהושע להוציא את ספר התורה שמשה קיבל ולהקריאו לפני העם.
טקס קריאת התורה
קהל – כל העם, גברים ונשים בעלי מסוגלות להבין את הדברים.
מקום – רחוב בירושלים שלפני שער המים.
תאריך – בראשון לחודש השביעי הוא חודש תשרי.
• עזרא עמד על בימת עץ מוגבהת; מימינו ומשמאלו חשובי העם.
• עם תחילת הקריאה נעמד כל העם על רגליו.
• עזרא ברך את העם – העם הגיב באמירת אמן, בהרמת ידיהם, בקידה ובהשתחווייה לה'.
• בתוך כדי קריאת התורה עברו אנשים ולוויים יודעי תורה ופירשו והסבירו את הדברים לעם.
להמשך קריאה