סדר טו בשבט לילדים בגן ובבית הספר; ארוחה עם שבעת המינים,אגדות מן המקורות ושירים.
נושאים נוספים בנושא ט"ו בשבט
ארוחה חגיגית לט"ו בשבט בליווי שירים ואגדות מהמקורות
הקדמה לסדר ט"ו בשבט לילדים
לסדר ט"ו בשבט אין נוסח אחיד. את הנוסח המוצע ליקטתי מנוסחים שונים.
ויצרתי מבנה ותוכן מתאים לילדי הגן ובית הספר היסודי.
השירים והסיפורים הם בגדר של הצעה, וניתן להמירם בכל שיר או סיפור אחר.
הכנות מקדימות
נקשט את החדר בענפים רעננים.
על השולחן:
♦ ירק ופרחים.
♦ פמוטות ונרות.
♦ אוכל ומשקה.
האוכל והמשקה מסמלים את שבעת המינים שנתברכה בהם ארץ ישראל:
"חִטָּה וּשְׂעֹורָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ" (דברים ח, ז-ח).
• יין תירוש לבן ואדום.
היין הלבן מסמל את הסתיו והחורף, היין האדום את האביב והקיץ.
• לחם, חלה או סוג מאפה אחר (לסמל את החיטה).
• 15 מיני פירות ( 15=ט"ו).
⇐בקערה הראשונה: תפוזים, אגוזים ושקדים – פירות שרק תוכם נאכל ללא קליפתם.
⇐בקערה השנייה: תמרים, זיתים ותפוחים – פירות שתוכם נאכל, אך ללא הגלעין שבתוכם.
⇐בקערה השלישית: תאנים (דבלים), חרובים וצימוקים – פירות שנאכלים בשלמותם, ואין משליכים מהם דבר.
סדר ט"ו בשבט
חלק ראשון
• לגימה ראשונה מן היין.
• טעימה מהלחם (או כל מאפה אחר), טבול בשמן זית.
• אגדה מן המקורות קהלת רבא, ט:
"בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את האדם הראשון, הראה לו את כל אילנות (עצי)
גן עדן ואמר לו: "ראה מעשיי, כמה נאים ומשובחים הם, וכל מה שבראתי בשבילך
בראתי.
תן דעתך (שים לב) שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך..".
• שיר
תשמור על העולם ילד מילים ולחן דוד ד'אור.
תשמור על העולם ילד
יש דברים שאסור לראות
תשמור על העולם ילד
אם תראה, תפסיק להיות
גיבור של העולם ילד
עם חיוך של מלאכים
תשמור על העולם ילד
כי אנחנו כבר לא מצליחים.
• שיחה עם הילדים
איך נשמור על העולם שלנו?
הילדים יביאו רעיונות
חלק שני
• לגימה שנייה מן היין.
• טעימה מהקערה הראשונה תפוזים, אגוזים ושקדים – פירות שרק תוכם נאכל ללא קליפתם.
• אגדה מהמקורות מדרש תנחומא, קדושים, סימן ח:
"אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: כשתיכנסו לארץ ישראל תמצאו שהיא מלאה כל טוב,
ולמרות השפע הזה, לא תשבו (אל תשבו) בחיבוק ידים ותאמרו: "נשב ולא ניטע!"
להיפך, כשם שנכנסתם לארץ ומצאתם אותה מלאה בנטיעות שנטעו אחרים,
אף אתם המשיכו לנטוע לבניכם".
ואפילו יהא אדם זקן, אל יאמר: "זקן אני, מה אני עומד ומתיגע לאחרים! אין טעם
שאטע עצים, שהרי כבר לא אספיק להנות מהפירות". כל עוד האדם חי ימשיך וייטע
עצים למען הדורות הבאים, כשם שמצא (אילנות), כך יוסיף וייטע, אפילו יהיה זקן".
וכך גם לגבי כל עשייה. כל עוד אנו חיים נדאג לדורות הבאים.
• שיר
הַשְּׁקֵדִיָּה פּוֹרַחַת,
וְשֶׁמֶשׁ פָּז זוֹרַחַת.
צִפֳּרִים מֵרֹאשׁ כָּל גַּג
מְבַשְּׂרוֹת אֶת בּוֹא הֶחָג:
ט"וּ בִּשְׁבָט הִגִּיעַ, חַג הָאִילָנוֹת.
ט"וּ בִּשְׁבָט הִגִּיעַ, חַג הָאִילָנוֹת.
חלק שלישי
• לגימה שלישית מן היין.
• טעימה מהקערה השנייה תמרים, זיתים ותפוחים – פירות שתוכם נאכל, אך ללא הגלעין שבתוכם.
• מן המקורות – אגדת חוני המעגל תלמוד הבבלי, תענית דף כג ע"א.
יום אחד הלך חוני המעגל בדרך, ופגש איש נוטע עץ חרוב.
שאל חוני המעגל את האיש הנוטע: "מתי יניב העץ פירות? מתי אפשר יהייה להינות מפירותיו?
השיב האיש: "בעוד כשבעים שנה".
התפלא חוני: "האם אתה חושב שתחייה כל כך הרבה שנים ותזכה לאכול מפירות העץ?".
ענה האיש: כשנולדתי מצאתי עץ חרובים מניב פירות. כמו שאבותי שתלו וגידלו עבורי, כך אני שותל לצורך בני.
אם אזכה, אוכל מהפירות, ואם לא אזכה יאכלו מהם ילדי.
• שיר/דיקלום
כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ
וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ תְּחִלָּה
וְנָתַן הָעֵץ פִּרְיוֹ
וְהָאָרֶץ יְבוּלָהּ.
עֵת לִנְטֹעַ אִילָנוֹת,
עֵת לִנְטֹעַ אִילָנוֹת,
עֵת לִנְטֹעַ וְלִבְנוֹת.
חלק רביעי
• לגימה רביעית מן היין
• טעימה מהקערה השלישית תאנים (דבלים), חרובים וצימוקים – פירות שנאכלים בשלמותם, ואין משליכים מהם דבר.
• אגדה מן המקורות תלמוד בבלי, מסכת תענית דף ה ע"ב- דף ו ע"א.
אדם אחד שהיה הולך במדבר, והיה רעב ועיף וצמא,
ומצא אילן (עץ), שפירותיו מתוקים וצילו נאה, ואמת המים (תעלת מים) עוברת תחתיו;
אכל מפירותיו ושתה ממימיו וישב בצילו.
וכשביקש לילך (ללכת) אמר: "אילן, אילן במה אברכך?
אם אומר לך שיהו פירותיך מתוקים הרי פירותיך מתוקים!
שיהא צילך נאה, הרי צילך נאה!
שתהא אמת המים עוברת תחתיך, הרי אמת המים עוברת תחתיך!"
אלא, יהי רצון, שכל נטיעות שנוטעין ממך יהיו (משובחים) כמותך.
שיר שלג על עירי – פירות החמישה עשר/ נעמי שמר
שיר אהבה וגעגועים של אישה השרויה בגולה, בארץ קרה ומושלגת.
השיר מתאר את געגועיה לאהובה שהלך לארץ ישראל ולפירות הטובים שלה, שאינם מצויים בגולה.
נשיר עם הילדים את השיר המקסים הזה.
מילות השיר
שלג על עירי, כל הלילה נח.
אל ארצות החום אהובי הלך.
שלג על עירי, והלילה קר.
מארצות החום לי יביא תמר.
שלג על עירי, והלילה הקר.
מארצות החום לי יביא תמר.
דבש התאנה, מתק החרוב.
ואורחת גמלים עמוסי כל טוב.
הנה שוב ישוב, שמש לבבי.
ומשם תפוח זהב יביא.
הנה שוב ישוב, שמש לבבי.
ומשם תפוח זהב יביא.
שלג על עירי, נח כמו טלית.
מארצות החום, מה הבאת לי.
שלג על עירי, שלג על פני.
ובתוך הפרי כל געגועי.
שלג על עירי, שלג על פני.
ובתוך הפרי כל געגועי.
עיצוב אמנותי
ניגודים
ארצות החום – שלג ולילה קר.
החום הנעים בארץ ישראל לעומת הקור בארצה של המשוררת.
האהוב מצוי בארצות החום – המשוררת מצויה בארץ קרה ומושלגת.
פירות וטעמים
תמר
דבש התאנה
מתק החרוב
תפוח זהב
הטעם המתוק שולט בכל הפירות המוזכרים.
חזרות
החזרות מדגישות את הניגוד בין ארץ ישראל החמה לקור במקום מושבה של המשוררת.
שלג על עירי כל הלילה נח.
אל ארצות החום אהובי הלך.
שלג על עירי, והלילה קר.
מארצות החום לי יביא תמר.
דבש התאנה, מתק החרוב.
שלג על עירי, והלילה קר.
מארצות החום לי יביא תמר.
ואורחת גמלים עמוסי כל טוב.
הנה שוב ישוב, שמש לבבי.
ומשם תפוח זהב יביא.
הנה שוב ישוב, שמש לבבי.
ומשם תפוח זהב יביא.
שלג על עירי, נח כמו טלית.
מארצות החום, מה הבאת לי?
שלג על עירי, שלג על פני.
ובתוך הפרי כל געגועי.
שלג על עירי, שלג על פני
ובתוך הפרי כל געגועי.
דימויים ותיאורים
שמש לבבי – האהוב מדומה לשמש שמאירה את לבה.
השמש מאירה ומחממת את ארץ ישראל, אך גם את לבה של המשוררת.
שלג על עירי, נח כמו טלית.
השלג מכסה את העיר של המשוררת כמו טלית לבנה.
הטלית מסמלת את הזיקה לארץ וגם תפילה.
ובתוך הפרי כל געגועי.
געגועי המשוררת לפירות הארץ מסמלים את געגועיה לאהובה.
ואורחת גמלים עמוסי כל טוב
המשוררת רואה את הטוב והשפע שיביא אהובה, כמו בימי התנ"ך בהם הוליכו שירות גמלים שפע של דברים טובים.
חיה שלום רב
הסדר טו בשבט שערכת מיוחד, שונה מכל מה שהכרתי עד כה.
מאוד התחברתי לדוגמאות ולשירים שבחרת ולכן אני מתכוונת ליישם אותו השנה
אני בטוחה שילדי הגן ייהנו וילמדו ממנו המון. תודה רבה !
מקסים!
בדיוק מה שחיפשתי לילדי הגן שלי!
סדר מעניין ומלא בתכנים מעניינים לילדים. חיפשתי משהו שיתאים לילדים שלי ומצאתי!
חיה שלום,
הסדר הזה מלא בתוכן,
מתאים לילדים וטומן חוויה מקסימה לילדים ולבוגרים,
תודה רבה לך.
חיה שלום,
עזרת לי מאוד. אני גננת ואת גיבשת עבורי סדר ט"ו בשבט מסודר, מכובד, מלא תוכן ובעיקר מתאים לגילאים איתם אני עובדת
תודה רבה