סדר פסח עשיר בתוכן מן ההגדה, מלווה בהסברים, בשירים ובהפעלה של הילדים,
הצעה לחגיגת פסח בגן ובבית הספר כוללת:
מדוע חוגגים את חג הפסח?
תודה למשה המנהיג הגדול שהוציא את העם ממצרים.
קטעי הגדה עם הסברים
שירי חג
הכנות לסדר
על השולחן:
מפה לבנה
פרחים
פמוטות
יין תירוש
קערית מי מלח
קערת מצות
קערת פסח: זרוע, ביצה, כרפס, מרור, חזרת וחרוסת.
ביצים קשות, תפוחי אדמה מבושלים.
לפני כל ילד הגדה של פסח, צלחת, מפית נייר וכוסית ליין.
שיחה מקדימה
מדוע חוגגים את חג הפסח?
א לפי המסורת בחג הפסח יצאו בני ישראל ממצרים, מעבדות לחירות.
מן ההגדה: "עֲבָדִים הָיִינוּ לְפַרְעה בְּמִצְרָיִם…
ולכן: מִצְוָה עָלֵינוּ לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרָיִם, וְכָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח".
כולם שרים את השיר: "עבדים היינו".
ב פסח היה חג חקלאי, שחל בעונת האביב, ראשית הקציר, קציר השעורים.
במשך כל החורף חיכו עובדי האדמה ליבול הזה; בחג הפסח הם מודים ושמחים עליו.
הילדים ישירו את השיר "שמחה רבה אביב הגיע פסח בא".
כוסית ראשונה
ברכה על היין: "בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם בּורֵא פְּרִי הַגָפֶן".
לוגמים מהיין.
נוטלים מהכרפס, טובלים בקערית מי מלח, ואוכלים.
מברכים: "בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, בּורֵא פְּרִי הָאֲדָמָה".
מצביעים על קערת המצות ואומרים ביחד: בלשון הארמית, התרגום העברי בצד
(כדאי לשנן את המשפט הזה לפני חגיגת הפסח):
מהאגדה
הָא לַחְמָא עַנְיָא דִּי אֲכָלוּ אַבְהָתָנָא
בְּאַרְעָא דְמִצְרָיִם
כָּל דִּכְפִין יֵיתֵי וְיֵיכוֹל
כָּל דִּצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח
פירוש
זה לחם העוני שאכלו אבותינו בארץ מצרים
כל רעב יבוא ויאכל, כל נזקק יבוא ויאכל מקרבן הפסח
כולם שרים את מַה נִּשְּׁתַּנָה:
השיר מנסה לתת תשובה ברוח עממית לייחודו של ערב פסח על פני ערבים אחרים.
מַה נִּשְּׁתַּנָה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילות?
שֶׁבְּכָל הַלֵּילות אָנוּ אוכְלִין חָמֵץ וּמַצָּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה – כּלו מַצָּה.
שֶׁבְּכָל הַלֵּילות אָנוּ אוכְלִין שְׁאָר יְרָקות (מינים שונים של ירקות), הַלַּיְלָה הַזֶּה – כולו מָרור.
שֶׁבְּכָל הַלֵּילות אֵין אֶנוּ מַטְבִּילִין אֲפִילוּ פַּעַם אֶחָת, הַלַּיְלָה הַזֶּה – שְׁתֵּי פְעָמִים.
בליל הסדר טובלים פעמיים: פעם אחת כרפס במי מלח, ופעם שניה את המרור בחרוסת.
שֶׁבְּכָל הַלֵּילות אָנוּ אוכְלִין בֵּין יושְׁבִין וּבֵין מְסֻבִּין, הַלַּיְלָה הַזֶּה – כֻּלָנו מְסֻבִּין.
ישיבה בהסבה היא ישיבה נוחה, בה נשענים על הכר.
לוגמים מהכוס הראשונה
כוסית שנייה
מן ההגדה: "אֵלּוּ עֶשֶׂר מַכּות שֶׁהֵבִיא הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הַמִּצְרִים בְּמִצְרַים, וְאֵלוּ הֵן":
דָּם
צְפֵרְדֵּעַ
כִּנִים
עָרוב
דֶּבֶר
שְׁחִין
בָּרד
אַרְבֶּה
חשֶׁךְ
מַכַּת בְּכורות
בקריאת כל מכה טובלים הילדים אצבע בכוסית היין (בלי ללקק…).
קערת הפסח
מצביעים על ה'זרוע' ואומרים:
"פֶּסַח (זרוע, הבשר הצלוי) "שֶׁהָיוּ אֲבותֵינוּ אוכְלִים בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָם,
עַל שׁוּם מָה (מדוע נוהגים כך)?
עַל שׁוּם (מפני) שֶׁפֶָּסַח (דילג) הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא עַל בָּתֵּי אֲבותֵינוּ בְּמִצְרַים".
אוחזים במצה מראים למסובין ואומרים:
"מַצָּה זו שאנו אוכְלִים, עַל שׁוּם מה? עַל שׁוּם שֶׁלא הִסְפִּיק בְּצֵקָם שֶׁל אֲבותֵינוּ לְהַחֲמִיץ".
מצביעים על המרור:
"מָרור זֶה שֶׁאָנוּ אוכְלִים, עַל שׁוּם מה (מדוע)? עַל שׁוּם שֶׁמֵּרְרוּ הַמִּצְרִים אֶת חַיֵי אֲבותֵינוּ
בְּמִצְרַים, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַיְמָרֲרוּ אֶת חַיֵיהם בַּעֲבדָה קָשָה'".
לוגמים מהכוס השנייה
אוכלים מן המצה, מן הביצים ומתפוחי האדמה המבושלים.
כוסית שלישית
נזכור את משה רבנו, האיש שמאחורי מפעל היציאה ממצרים.
שרים ביחד את השיר: "משה בתיבה"
מודים למשה:
גננת/מורה: "תודה למשה על שהלך לפרעה והורה לו: 'שלח את עמי'".
ילדים: "תודה לך משה".
גננת/מורה: "תודה למשה שלא פחד מפרעה ועמד מולו באומץ לב ".
ילדים: "תודה למשה".
גננת/מורה: "תודה למשה שהוציא את עם ישראל ממצרים".
ילדים: "תודה למשה".
גננת/מורה: "תודה למשה שהוציא את בני ישראל מעבדות לחרות".
ילדים: "תודה למשה".
גננת/מורה: "תודה למשה שהוליך את בני ישראל במדבר לארץ כנען".
ילדים: "תודה למשה".
לוגמים מהכוס השלישית
כוס רביעית
נסיים את חגיגת הסדר בשיר עממי.
הסברים צמודים לפרקי השיר.
אֶחָד מִי יודֵעַ?
שתי קבוצות ילדים.
קבוצה א שואלת : אֶחָד מִי יודֵעַ?
קבוצה ב משיבה. אֶחָד אֲנִי יודֵעַ:
שתי הקבוצות ביחד: "אֶחָד אֱלהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ"
וכך ממשיכים את כל השיר..
אֶחָד מִי יודֵעַ?
אֶחָד אֲנִי יודֵעַ: אֶחָד אֱלהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ.
שְׁנַיִם מִי יודֵעַ?
שְׁנַיִם אֲנִי יודֵעַ? שְׁנֵי לֻחות הַבְּרִית. אֶחָד אֱלהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ.
שְׁלשָׁה מִי יודֵעַ?
שְׁלשָׁה אֲנִי יודֵעַ: שְׁלשָׁה אָבות, שְׁנֵי לֻחות הַבְּרִית, אֶחָד אֱלהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ
שְׁלשָׁה אָבות = אברהם, יצחק ויעקב
אַרְבַּע מִי יודֵעַ?
אַרְבַּע אֲנִי יודֵעַ: אַרְבַּע אִמָהות, שְׁלשָׁה אָבות, שְׁנֵי לֻחות הַבְּרִית, אֶחָד אֱלהֵינוּ
שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ.
אַרְבַּע אִמָהות = שרה, רבקה, רחל ולאה.
חֲמִּשָּׁה מִי יודֵעַ?
חֲמִּשָּׁה אֲנִי יודֵעַ: חֲמִשָׁה חוּמְשֵׁי תורָה, אַרְבַּע אִמָהות, שְׁלשָׁה אָבות, שְׁנֵי לֻחות הַבְּרִית,
אֶחָד אֱלהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ
חֲמִשָׁה חוּמְשֵׁי תורָה = בראשית, שמות, ויקרא, במדבר, דברים.
שִׁשָּׂה מִי יודֵעַ?
שִׁשָּׂה אֲנִי יודֵעַ: שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, חֲמִשָׁה חוּמְשֵׁי תורָה, אַרְבַּע אִמָהות, שְׁלשָׁה אָבות,
שְׁנֵי לֻחות הַבְּרִית, אֶחָד אֱלהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ .
שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה = ששת ספרי המשנה, המשניות מדברי החכמים התנאים.
שִׁבְעָה מִי יודֵעַ?
שִׁבְעָה אֲנִי יודֵעַ: שִׁבְעָה יְמֵי שַׁבָּתָא, שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, חֲמִשָׁה חוּמְשֵׁי תורָה, אַרְבַּע
אִמָהות, שְׁלשָׁה אָבות, שְׁנֵי לֻחות הַבְּרִית, אֶחָד אֱלהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ.
שִׁבְעָה יְמֵי שַׁבָּתָא = שבעה ימי השבת/השבוע
שְׁמונָה מִי יודֵעַ?
שְׁמונָה אֲנִי יודֵעַ: שְׁמונָה יְמֵי מִילָה, שִׁבְעָה יְמֵי שַׁבָּתָא, שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, חֲמִשָׁה
חוּמְשֵׁי תורָה, אַרְבַּע אִמָהות, שְׁלשָׁה אָבות, שְׁנֵי לֻחות הַבְּרִית, אֶחָד אֱלהֵינוּ
שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ
שְׁמונָה יְמֵי מִילָה = שמונה ימים עד לברית המילה
תִּשְׁעָה מִי יודֵעַ?
תִּשְׁעָה אֲנִי יודֵעַ: תִּשְׁעָה יַרְחֵי לֵדָה, שְׁמונָה יְמֵי מִילָה, שִׁבְעָה יְמֵי שַׁבָּתָא, שִׁשָּׁה
סִדְרֵי מִשְׁנָה, חֲמִשָׁה חוּמְשֵׁי תורָה, אַרְבַּע אִמָהות, שְׁלשָׁה אָבות, שְׁנֵי לֻחות הַבְּרִית,
אֶחָד אֱלהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ
תִּשְׁעָה יַרְחֵי לֵדָה = תשעה חודשי הריון (ירח=חודש)
עֲשֶׂרָה מִי יודֵעַ?
עֲשֶׂרָה אֲנִי יודֵעַ: עֲשָׂרָה דִבְּרַיָא, תִּשְׁעָה יַרְחֵי לֵדָה, שְׁמונָה יְמֵי מִילָה, שִׁבְעָה יְמֵי
שַׁבָּתָא, שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, חֲמִשָׁה חוּמְשֵׁי תורָה, אַרְבַּע אִמָהות, שְׁלשָׁה אָבות,
שְׁנֵי לֻחות הַבְּרִית, אֶחָד אֱלהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ
עֲשָׂרָה דִבְּרַיָא = עשרת הדברות.
אַחַד עָשָׂר מִי יודֵעַ?
אַחַד עָשָׂר אֲנִי יודֵעַ: אַחַד עָשָׂר כּוכְבַיָּא, עֲשָׂרָה דִבְּרַיָא, תִּשְׁעָה יַרְחֵי לֵדָה, שְׁמונָה
יְמֵי מִילָה, שִׁבְעָה יְמֵי שַׁבָּתָא, שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, חֲמִשָׁה חוּמְשֵׁי תורָה, אַרְבַּע אִמָהות,
שְׁלשָׁה אָבות, שְׁנֵי לֻחות הַבְּרִית, אֶחָד אֱלהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ
אַחַד עָשָׂר כּוכְבַיָּא = אחד עשר הכוכבים= שבטי ישראל שראה יוסף בחלומו.
שְׁנֵים עָשָׂר מִי יודע?
שנים עָשָׂר אֲנִי יודֵעַ: שְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטַיָא, אַחַד עָשָׂר כּוכְבַיָּא, עֲשָׂרָה דִבְּרַיָא, תִּשְׁעָה
יַרְחֵי לֵדָה, שְׁמונָה יְמֵי מִילָה, שִׁבְעָה יְמֵי שַׁבָּתָא, שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, חֲמִשָׁה חוּמְשֵׁי
תורָה, אַרְבַּע אִמָהות, שְׁלשָׁה אָבות, שְׁנֵי לֻחות הַבְּרִית, אֶחָד אֱלהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ
שְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטַיָא = שנים עשר שבטי ישראל.
שְׁלשָׁה עֶשָׂר מִי יודֵעַ?
שְׁלשָׁה עָשָׂר אֲנִי יודֵעַ: שְׁלשָׁה עָשָׂר מִדַּיָא. שְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטַיָא, אַחַד עָשָׂר כּוכְבַיָּא,
עֲשָׂרָה דִבְּרַיָא, תִּשְׁעָה יַרְחֵי לֵדָה, שְׁמונָה יְמֵי מִילָה, שִׁבְעָה יְמֵי שַׁבָּתָא, שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, חֲמִשָׁה חוּמְשֵׁי תורָה, אַרְבַּע אִמָהות, שְׁלשָׁה אָבות, שְׁנֵי לֻחות הַבְּרִית, אֶחָד אֱלהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַים וּבָאָרֶץ
שְׁלשָׁה עָשָׂר מִדַּיָא = שלוש עשרה המידות. א. שלוש עשרה שיטות ללימוד התורה. ב. שלוש עשרה תכונות הרחמים של ה'.
לוגמים מהכוס הרביעית
תודה רבה. רעיונות נפלאים.
מודה לך על הרעיונות של נושא השבת וגם לנושא הנוכחי על סדר פסח .
הרעיונות לקבלת שבת התקבלו מאוד יפה .
מקווה להצליח גם סדר פסח
תודה חג שמח וכשר
תודה לך חיה על השיתוף המפורט והמעניין. יישר כוחך!