סיפור בריאת העולם מעובד להקראה לפני הילדים, בלשון עכשווית, תיקנית ובליווי שיבוצי פסוקים ומילים, שנועדו להטמעה באוצר המילים של הילדים.
סיפור בריאת העולם מעובד לילדים
13 תגובות
השארת תגובה
סיפור בריאת העולם מעובד להקראה לפני הילדים, בלשון עכשווית, תיקנית ובליווי שיבוצי פסוקים ומילים, שנועדו להטמעה באוצר המילים של הילדים.
סיפור הבריאה בעיבוד עכשווי לילדים, בגישה ידידות עם שיבוצי מילים וביטויים מהתנ"ך להטמעה באוצר המילים של הילדים.
מומלץ לגננות, מורים, הורים, סבים וסבתות.
העולם לפני הבריאה
לפני בריאתו, היה העולם חשוך, מכוסה במים ונתון באי סדר: "תֹהוּ וָבֹהוּ".
מעל המים ריחפה רוח אלוהים: "וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם".
לפי המסופר בבראשית פרק א ברא אלוהים את העולם בהדרגה, במשך שישה ימים.
חלק מהפרטים כבר היו מצויים, כמו מים ויבשה, ואת האחרים, כפי שנלמד הוא ברא.
סדר הבריאה: דומם ⇐ צומח ⇐ חי |
אלהים פתח בבריאת האור. נתן פקודה לאור להופיע ולהאיר את העולם:
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: "יְהִי אוֹר"!
האור הופיע במהירות: "וַיְהִי-אוֹר".
האור מצא מאד חן בעיני ה': "וַיַּרְא (רָאָה) אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר, כִּי טוֹב".
אלוהים העניק שמות לחושך ולאור:
"וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם, וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה".
עם יצירת ההפרדה בין האור לחושך, נוצרה היממה הראשונה:
אחריה הגיעו הימים האחרים.
"וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר, יוֹם אֶחָד".
ביום השני נתן אלהים פקודה חדשה: "יְהִי רָקִיעַ (שמים) בְּתוֹךְ הַמָּיִם"!
מיד נמתח לו הרקיע מצד אחד של העולם עד לקצהו השני; משטח ענק שחצה את המים לשתי שכבות: מים עליונים שנמצאים מעל הרקיע (גשמים, שלג, ברד),
ומים תחתונים שנמצאים מתחתיו (אוקיינוסים, נהרות ואגמים).
אלהים קרא לרקיע: "שָׁמָיִם".
וכך חלפה יממה נוספת, עוד ערב ועוד בוקר:
"וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר, יוֹם שֵׁנִי".
מים ויבשה
ביום השלישי המשיך אלהים במלאכת המים שהתחיל בה ביום השני.
הוא ציווה על המים שכיסו את כל הארץ להיאסף למקום אחד עד שתתגלה היבשה:
"יִקָּווּ (יאספו) הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד, וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה".
המים צייתו לפקודת אלוהים. נקוו במאגר גדול ונתגלתה האדמה, היבשה.
"וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ, וּלְמִקְוֵוה הַמַּיִם קָרָא יַמִּים".
אלוהים היה שבע רצון "וַיַּרְא (רָאָה) אֱלֹהִים כִּי טוֹב".
צומח
באותו יום ציווה אלהים על האדמה להתכסות במינים שונים של צמחים.
הצמחים נוצרו באופן כזה שיוכלו להתרבות ולצמוח שוב ושוב באמצעות הזרעים שלהם.
הארץ מיהרה לציית לפקודת אלוהים: "וַיְהִי כֵן". היא והצמיחה מתוכה עשבים, צמחים ועצים:
"וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע, לְמִינֵהוּ (בהתאם למין שלו), וְעֵץ עֹשֶׂה פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ, לְמִינֵהוּ".
ראה אלוהים את האדמה, הצמחים והעצים והיה מרוצה מאד, מאד.
"וַיַּרְא (רָאָה) אֱלֹהִים כִּי טוֹב".
ושוב חלפה יממה:
"וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שְׁלִישִׁי".
ביום הרביעי ברא אלהים את מקורות האור של העולם: השמש, הירח והכוכבים:
"יְהִי מְאֹורֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם".
אלוהים תלה את המאורות בשמים, כמו שתולים נברשות בתקרת הבית, וציווה עליהם: "לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ".
השמש בעלת האור החזק תאיר ביום, והירח שאורו חלש יאיר בלילה בסיוע הכוכבים:
"אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה וְאֵת הַכּוֹכָבִים".
אלהים נתן למאורות תפקיד נוסף – לקבוע את לוח השנה והחגים.
כך הסתיימה יממה רביעית:
"וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם רְבִיעִי".
מאורות השמים ובעיקר השמש והירח חשובים לקביעת לוח השנה (חודשים, חגים וימים מיוחדים).
לוח השנה העברי (ראשי חודשים, חגים וימים מיוחדים) נקבעים עפ"י מולד הלבנה (בכל חודש כשהירח מתחיל להראות).
ביום החמישי ברא אלוהים יצורים חיים, עופות, ציפורים, בעלי חיים ימיים ובתוכם התנינים הגדולים.
שמח אלהים "כִּי טוֹב", וברך את הדגים והעופות שיתרבו וימלאו את העולם בדורות חדשים:
"פְּרוּ וּרְבוּ (הִתרבו) ומלאו את הים ואת היבשה".
היממה החמישית הסתיימה:
"וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי".
ביום השישי המשיך אלוהים בבריאת בעלי חיים: בפעם הזאת מינים רבים של חיות יבשה, זוחלים ורמשים (בעלי חיים קטנים).
אז החליט אלוהים לברוא יצור שדומה לו, וליצורים דומים לו: "נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ".
האדם ישלוט על כל בעלי החיים: על העופות, הבהמות, החיות, הזוחלים, הדגים והרמשים.
אלהים דאג ליצור בת זוג מתאימה לאדם שברא: "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם".
בת הזוג נבראה בדרך מופלאה. אלוהים הפיל תרדמה על האדם, ומאחת מצלעותיו ברא אישה. הוא קרא לה חווה.
אלוהים ברך את אדם וחווה בצאצאים רבים: "פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ".
אלהים דאג למזונם של האדם ובעלי החיים והתיר להם לאכול מפירות העצים ומכל הצומח.
כך חלפו להם שישה ימים של בריאה. אלוהים היה מרוצה ממעשה ידיו: "וַיַּרְא (רָאָה) אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד"
"וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי."
ומה קרה ביום השביעי?
ביום השביעי, הוא יום השבת. נח אלוהים מכל מלאכתו, הכריז על יום זה כעל יום מיוחד, שנועד למנוחה, לכן גם אנו שובתים מכל מלאכה ביום זה.
באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.
ד"ר חיה שרגא בן איון
דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il
מקסים! מתחילה לספר את בראשית אחרי שמחת תורה ואעזר בלשונך הקולעת והמובנת ובפעילויות שהצעת, תודה רבה ויישר כוח!
מצטרפת לקודמותיי. האתר מאפשר נגישות , פשטות ויצירתיות לסיפורי המקרא.
אני גננת וכל פעם חוזרות ההתלבטויות איך לספר ומה לספר.
האתר מאוד נח לשימוש , מדוייק וענייני.
רב תודות !
תודה רבה לך אני מוקסמת מהכתיבה וכבר עובדת על אמצעי ההמחשה תודה רבה
רציתי להביע את תודתי על האתר המקסים הזה!
תודה רבה על כל העזרה והחומר הנגיש והמצוי.
זה פשוט מקסים! נועה'לה.
תודה רבה על החומרים ועל הידע שאת מעבירה!!
אני סטודנטית להוראה והאתר עוזר לי רבות, תודה רבה
חיה שלום
תודה על החומרים הנפלאים שאת שולחת-
הם תורמים לי רבות להצלחת
הלמידה עם הגיל הרך
תודה רבה
תודה אתי. שימחת אותי.
אני מורה בארצות הברית ומודה לך מקרב לב על חומר נפלא שאני נעזרת בו. יישר כוחך!
פשוט מקסים!
תודה רבה!
מחכה לבאות!
תודה, יפית. כן, בקרוב אעלה לאתר חומרים נוספים.
חיה היקרה!
תודה על החומרים הנפלאים שאת שולחת- הם תורמים לי רבות להצלחת השיעורים.
מיטל
שלום מיטל,
תודה על דבריך. שולחת לך מייל אישי.
חיה
שלום חיה
נהנתי לקרוא את החומרים שכתבת
עזרו לי מאד
מחכה לבאות
תודה רבה