סעודה משבעת המינים; הפקת הלחם, שיחה ופעילות עם הילדים: הבאת ביכורים.
מעבר לעוד נושאים הקשורים בחג השבועות:
⇐ חג השבועות – חג הביכורים
⇐ חג השבועות – חג מתן תורה
⇐ חג השבועות – משמעות ומנהגים
⇐ מגילת רות לילדים
תוכן הפרק
♦ סעודת חג השבועות
♦ שיחה עם הילדים
– משמעות החג והקשר למתן התורה בסיני.
– שבעת המינים.
– על הפקת הלחם בתקופת התנ"ך
♦ פעילות
– הבאת ביכורים לבית המקדש
סעודת חג השבועות
הסעודה תכיל מוצרים שמקורם בשבעת המינים שהתברכה בהם ארץ ישראל:
"אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ".
קידוש יין תירוש =גֶפֶן
ארוחה חלה/לחם = חִטָּה; קערית עם שמן זית = זֵית שֶׁמֶן; קערית עם דְבָשׁ
קינוח גרגרי רִמּוֹן וּתְאֵנָה
שתיה בירה שחורה = שְׂעֹרָה
שיחה עם הילדים
שבעת המינים:
"חִיטָּה וּשְׂעֹורָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ".
הרשימה הזו של מיני הצומח שמהם הופקו מאכלים ומשקאות, מתארת במושגי עולם התנ"ך פוריות ושפע.
גפן – הפיקו ממנה יין, וצימוקים.
תאנה – את פרי התאנה נהגו לייבש, כך האריכו את חיי הפרי.
זית – שימשו להפקת שמנים למאכל, להדלקה ולסיכת הגוף.
חיטה ושעורה – שמשו להכנת מאפים.
הלחם של ימי התנ"ך היה המאכל הבסיסי ביותר, וההפקה שלו הייתה ארוכה וקשה.
שלבי הכנת החיטה ללחם
שימו לב לעמל הרב שהאדם השקיע עד שהניח לחם על שולחנו.
את כל הפעולות הוא עשה בעצמו ובסיוע משפחתו.
– חריש (הפיכת רגבי האדמה)
– זריעה
– קציר
– זרייה
– דיש
– הכנת הקמח
– אפייה
ובימינו? הולכים לסופר או לחנות מאפים.
רוב האנשים בימי התנ"ך היו עובדי אדמה. עבודת האדמה הייתה קשה.
על כך שר משורר תהילים: "הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ" (תהילים קכו)
תארו לכם את שמחת האיכר כיבול אדמתו עלה יפה. את השמחה הזו חגגו בחג השבועות בהבאת ביכורים למקדש.
ואם חלילה לא היו גשמים, החלה בצורת, התבואה לא צמחה???
אנשים חיפשו מקורות מחייה. עברו למקומות אחרים. כך נהגו אברהם, יצחק ויעקב,
ועל כך מתבסס סיפורה של משפחת אבימלך במגילת רות, שעברו לגור בארץ מואב.
גם צמיחת העצים והבשלת הפרי היו תהליך ארוך של שנים.
פעילות
"הבאת ביכורים" לבית המקדש
הכנות:
הילדים יבואו בגדים לבנים (הלבן מסמל טוהר וניקיון).
כל ילד יביא מהבית סלסלה ובה משבעת המינים (לא חייבים להביא מכל המינים).
הגננת/מורה תכשיר פינה מוגבהת שתסמל את ירושלים והמקדש.
פעילות:
– הילדים יצעדו לכיוון הבמה המסמלת את המקדש. כל ילד נושא את הטנא שלו.
התהלוכה תלווה בכלי נגינה (רצוי חלילים).
– הילדים ישירו את השיר: "סלינו על כתפינו".
– ילדים אחדים בתפקיד "הכהנים", יקחו את הטנא, הסלסלה מידי הילדים
ויברכו אותם: "ברוכים אתם".
– 'הכהנים' יניחו את סלי הביכורים על הבימה המוגבהת.
ומה עושים עם הביכורים?
א. נקיים סעודת חג בגן (ראו הוראות למעלה).
ב. נביא את הביכורים שהבאנו לבית אבות, שסמוך אלינו.
שלום חיה,
היה מהנה לקרוא את כל החומרים על חג השבועות,
גיליתי כמה אני לא מכיר את החג ולא זוכר מה שלמדתי בבית הספר.
נחמד ללמוד מחדש בגיל 35…
תודה.