ענן וערפל מסתוריים; מהו תפקידו של הענן המכסה את אהל מועד?
ענן וערפל מסתוריים – טעימה קטנה מסוגיה גדולה שנושאה מהות ה'
אוהל מועד/המשכן
נתמקד בפסוקים הבאים מתוך פרשת השבוע:
"וַיְכַס הֶעָנָן אֶת אֹהֶל מוֹעֵד, וּכְבוֹד יְהוָה מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן,
וְלֹא יָכֹל מֹשֶׁה לָבוֹא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד כִּי שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן,
וּכְבוֹד יְהוָה מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן.
וּבְהֵעָלוֹת הֶעָנָן מֵעַל הַמִּשְׁכָּן יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּכֹול מַסְעֵיהֶם.
וְאִם לֹא יֵעָלֶה הֶעָנָן וְלֹא יִסְעוּ עַד יוֹם הֵעָלֹותו,
כִּי עֲנַן יְהוָה עַל הַמִּשְׁכָּן יוֹמָם, וְאֵשׁ תִּהְיֶה לַיְלָה בּוֹ לְעֵינֵי כָל-בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּכָל מַסְעֵיהֶם" (שמות מ, לד – לח).
המידע בפסוקים האלה מתאר את אוהל מועד עם סיום הקמתו והכנסת ארון הברית לקודש הקודשים:
– "הענן" כיסה את אוהל מועד בעת ש'כבוד ה' שהה שם.
– בזמן זה אפילו משה לא הותר להיכנס למשכן
– על בני ישראל נאסר להמשיך במסעותיהם.
– הענן נח על האוהל במהלך היום, והוא זהר כאש בלילה.
מהו תפקידו של הענן המכסה את האוהל?
להסתיר את ה'.
נוכחות ה' באה לידי ביטוי בצירוף: "כְבוֹד יְהוָה".
הביטוי "כְבוֹד יְהוָה" – משמעו: תפארת, גדולה וכוח, שהם מושגים ערטילאיים שאינם ניתנים
לתפיסה חושית.
הכתוב מתאר אל מסתתר ומיסתורי, הענן המכסה מעיד על נוכחות מוחשית.
מקדש שלמה בזיקה לפרשה שלנו:
הפטרת השבוע (מלכים א ז נא – ח כא) עוסקת בשלבי הסיום של בניית מקדש שלמה, והיא נוגעת בנושאי
הפרשה שדנו בהם.
א. עם הצבת הארון במקומו בקודש הקודשים על ידי הכהנים, ירד 'הענן' ומילא את המקדש: "וַיְהִי בְּצֵאת הַכֹּהֲנִים
מִן הַקֹּדֶשׁ וְהֶעָנָן מָלֵא אֶת בֵּית יְהוָה… כִּי-מָלֵא כְבוֹד יְהוָה אֶת בֵּית יְהוָה".
התוצאה הייתה: "וְלֹא יָכְלוּ הַכֹּהֲנִים לַעֲמֹד לְשָׁרֵת מִפְּנֵי הֶעָנָן".
ב. בפתיח לנאומו אמר שלמה: "יְהוָה אָמַר לִשְׁכֹּן בָּעֲרָפֶל".
הנה חוזר כאן הרעיון של המסתורין והעירפול
בהמשך דבריו של שלמה (שחורגים מהמרחב של הפטרת השבוע), הוא מבהיר שהמקדש כמקום מושבו של אלוהים
הוא ייצוגי בלבד. תפיסה שהאל שוכן במקדש מצמצמת את ישותו האוניברסלית.
הנה דברי שלמה:
"כִּי הַאֻמְנָם יֵשֵׁב אֱלֹהִים עַל הָאָרֶץ?"
האם ניתן לצמצם את נוכחותו של האל רק לארץ/משכן
"הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ"
הרי מרחבי השמים לא יכולים להכיל את ה'
"אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי".
לא כל שכן המקדש.
ומה אומרים לילדים?
נסתפק בתוכן. הם יקבלו אותו כמות שהוא.
את העיסוק בדמות של ה' נשאיר לכיתות גבוהות יותר
יהייה נחמד אם תשאירו תגובה ותשתפו חברים |