לילדים, משמעות והסברים; ערכים וכישורי חיים בתחומים של גבולות, צניעות, צרכנות נבונה ועוד; הטמעת הפתגם ופעילות מתאימה.
תוכן העניינים
• הקדמה קצרה
• משמעות הפתגם
• פירושי מילים
• מיהם ילדים השמחים בחלקם?
• חצי הכוס המלאה, תרגיל ומסקנות
• איך ילמדו ילדינו לשמוח בחלקם?
• תפקיד המבוגרים
• פעילות ושיחה עם הילדים בעקבות הפתגם
הקדמה קצרהאנו חיים בחברת שפע תחרותית, כולם רוצים להיות יפים, חטובים, ספורטיביים, משכילים, ועוד ועוד. הפתגם: "אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ" (מסכת אבות ד ,א) מתייחס לדברים האלה. הוא מבקש לחנך את האדם להיסתפק ולשמוח במה שיש לו; בין מעט, בין הרבה. החברה שלנו מצויה במרוץ תמידי אחר מותגים, מותרות, בילויים, נופש ועוד. הגירויים בחברת השפע עצומים ובלתי נתפסים, האופנה בכל התחומים (ביגוד, מיחשוב..) משתנה במהירות עצומה. המציאות מלמדת שהחמדנות שלנו היא כמו בור בלי תחתית. והיא בפירוש לא הופכת את האדם למאושר יותר. |
הסבר מילולי של הפתגם: אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ
עָשִׁיר – מי שצבר נכסים חומריים וכסף רב.
העשיר מייצג את מי שיש לו הכל!!!
הכסף אינו מספיק לשמח את האדם ולעשותו מאושר.
הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ – החלק שלו, רכושו, מה ששייך לו (בית, משפחה, חברים, ספרים, צעצועים…).
שמח, ומאושר, הוא מי שמסתפק במה שיש לו.
מיהם הילדים השמחים בחלקם?
♥ ילדים שבעים (במובן הפיסי).
♥ ילדים שמרגישים שאוהבים אותם, במשפחה ובחברה.
♥ ילדים שיש להם תחומי עניין שמעשירים אותו.
♥ ילדים שיכולים לצחוק.
♥ ילדים שיודעים לרחם על ילד עצוב/על הזולת.
♥ ילדים שיודעים להינות מדברים קטנים.
♥ ילדים שיש להם גבולות, ואינם מרגישים חנוקים בתוכם.
שמחה של הילדים מגיעה ממקורות אחרים!!!
איך ילמדו ילדינו לשמוח בחלקם?
⇐ נשים להם גבולות.
⇐ נחנך לצניעות ולהסתפקות במה שיש.
⇐ נכוון אותם להיות צרכנים נבונים.
חצי הכוס המלאה
ביטוי נפוץ שמבוסס על נטייתנו למקד את מבטנו בחצי הכוס הריקה, ולשכוח שיש חצי מלא.
רואים את ה'אין', ולא מבחינים ב'יש'.
האם אנו מתמקדים במה שיש לנו? או האם חושבים רק על מה שאין לנו.
חשוב וכדאי לשנות את נקודת המבט: לראות החצי שישנו ולהכיר תודה עליו.
תרגיל
בעמודה הימנית בטבלה רשמו את הדברים שיש לכם שאתם רואים אותם כמובנים מלאים (ארוחות משביעות, משחקים בשפע, חברים ועוד ועוד)
בעמודה השמאלית של הטבלה רישמו דברים שלכאורה חסרים לכם, ותראו שאפשר לשמוח גם בלעדיהם.
חצי הכוס המלאה | חצי הכוס הריקה |
מסקנות
האם נכון יהייה לומר שיש לכם מספיק סיבות לשמוח עם מחצית הכוס המלאה?
תפקיד המבוגרים
האחריות ברוב המקרים מוטלת על ההורים והסביבה המחנכת הקרובה.
⇐ המבוגרים יהוו דוגמה אישית בבחינת: "נָאֶה דּוֹרֵשׁ נָאֶה מְקַיֵּם".
⇐ המבוגרים יהיו עקביים.
לכן:
← העניקו תמיכה והעצימו את נקודות החוזק של הילדים.
← פתחו אצל הילדים תחומי עניין שימלאו אותם בתכנים שלא בהכרח צורכים כסף.
← תנו דוגמה אישית של גבולות והסתפקות במועט.
← דברו עם הילדים (לפי מידת הבנתם), על מגבלות היכולות הכלכליות של התא המשפחתי, והיו עקביים.
← העניקו תשומת לב לילדים.
← הציבו גבולות לדרישות החומריות.
← אל תנסו לפייס את רגשי האשמה שלכם על ידי קניית מתנות מופרזות לילדים.
← לימדו את הילדים לשמור על החפצים שלהם.
ילד הסובל מחשך רגשי הוא כבור בלי תחתית, הררי מתנות לא יספקו, תמיד 'חלקו' יהייה חסר בעיניו.
פעילות ילדים עם הפתגם: "אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ"
שיחה עם הילדים:
מיהו עשיר?
קרוב לוודאי שתשובת הילדים תהייה: מי שיש לו הרבה כסף, בית גדול, מכונית פאר, נוסע הרבה פעמים לחו"ל, יש לו את כל הטכנולוגיה החדישה ועוד.
וגם: מי שיש לו צעצועים ועוד צעצועים, משחקים ועוד משחקים, ממתקים ועוד ממתקים… במילים אחרות כל מה שחביב עליהם אבל ללא גבולות.
מהם הדברים המשמחים אותי?
הילדים יספרו על הדברים שמשמחים אותם. אנחנו נערוך רשימה של דבריהם.
נשמיע לילדים את הפתגם נסביר אותו ונשאל איך אנחנו יכולים לשמוח במה שיש לנו?
הילדים יעלו הצעות (כדאי לרשום את תשובותיהם, ניתן ללמוד מהם הרבה)
נשוחח על ילדים במצוקה, נקרין סרטי תעודה על ילדים מהעולם השלישי.
נהייה מודעים לאלה שיש להם פחות מאשר לנו.
נתינה
נתינה לאחר, למי שיש לו פחות.
לדוגמה נעניק צעצועים משלנו לילדי עובדים זרים, לילדי מוסדות.
למעבר לתפריט הראשי קסם התנ"ך לחצו כאן
שלום לך חיה,
דבריך יפים ונבונים מאוד…
הייתי מוסיף ואומר, שלא כל אחד מסוגל להיות עשיר או פרופסור מהולל/ איש הייטק וכו', ולא כל אחד רוצה להיות הנ"ל…
ההורים צריכים להסביר לילדיהם שזה בסדר..
בברכה
רז
שלום חיה, הבן שלי שאל אותנו עכשיו מה נחשב להיות עשיר בתקופה שלנו. אז לפני גוגל השבתי אני שאני חושב שזה להכניס יותר מההוצאות שלך. ואז הגעתי לפוסט המהמם שלך שהקראתי בקול והתחברנו כל כך. בקרוב זה יהפוך לשיעור אותו אלמד בהרבה מסגרות. תודה רבה! רווה
יש עוד אפשרות:
שמח בחלקו במשמע חלקו שמח.
בחלקו = לא לחלוטין. למשל, למחצה. כמו שעצוב בחלקו = יש חלק עצוב.
שמח בחלקו משתמע כשחלקו שמח, ובו בזמן קיימים בו עוד חלקים, עוד רגשות.
ומה הם? בחלקו שמח ובחלקו עצוב? ואולי בחלק נוסף יש עוד רגשות? זהו העושר, הריבוי.
מה העושר בזה?
יש בין השמח והעצוב עוד הרבה גוונים. העולם אינו שחור ולבן, אלא ספקטרום ריגשי רחב וצבעוני בכל צבעי הקשת וזה העושר, מלשון ריבוי.
ביהדות, יש מורכבות של שמחה ועצב, כחלקים המרכיבים את השלם. ויש ביניהם עוד רגשות. ויש מי שזוכה להכיר את הריבויי הזה, את העושר הזה, אלו הרואים את המורכבות אינם רק שמחים (או רק עצובים).
דוגמאות לעושר כזה ניתן למצוא בקרב הרבה אמנים עניים.
איזהו עשיר? זה שלא רואה דברים בשחור ולבן. רואה את ריבוי החלקים, בחלקו שמח ובו זמנית יש בו מקום לעוד מגוון רגשות.
תודה לרם על הדברים החשובים. הנה הם כאן
שלום לך ד"ר חיה איוון!
שמי רינה קמחי, גננת בגילאי טרום חובה וחובה בפתח תקווה.
כמה מילים על האתר המבטאות את מה תרומתך לעבודת הגננת , להורים וכמובן לילדים:
את נהדרת, מעשירה כל כך , הכל בפשטות, בבהירות וביישימות.
תודה, תודה!
תודה רבה לך רינה