משמעות הפתגם לילדים, האם הוא מתאים לימינו? תהליך הפקת הלחם בתקופת התנ"ך; ערכים, פעילות עם הילדים, תפריט לקינוח.
תוכן העניינים
• משמעות המשפט: "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם"
• התהליך המייגע של ייצור הלחם בתקופת התנ"ך
• ואם יש תקלה בתהליך הייצור?
• האם המשפט "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם"מתאים לימינו?
• פעילות עם הילדים
• תפריט של ארוחה בתקופת התנ"ך
"בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם". את דברים אלה אמר ה' לאדם לפני שגרש אותו ואת חווה מגן עדן, בעקבות אכילתם מפרי עץ הדעת (בראשית ג, יט).
לפי התורה כל עוד שהה האדם בגן עדן, לא הוצרך לדאוג למזונו. העצים והצמחים סיפקו לו שפע של אוכל.
אחרי גירושו מגן עדן, נאלץ האדם לעבוד קשה להשגת מזון.
התהליך המייגע של ייצור הלחם בתקופת התנ"ך
משמעות
פירוש המילים
זֵיעָה = המים היוצאים מן הגוף בעת מאמץ יתר..
אַפֶּיךָ = פניך (הפנים נוטפות זיעה בעת מאמץ).
לֶחֶם = לחם וגם מזון אחר.
פירוש הפסוק
האדם משיג את מזונו במאמץ ובעבודה קשה.
התהליך המייגע של ייצור הלחם בתקופת התנ"ך
הדגנים היוו מזון בסיסי בימי התנ"ך; כאז כן היום.
תהליך הפקת הלחם היה מייגע וארוך הוא נמשך חודשים.
נעקוב אחר פעולותיו של החקלאי (גם האישה עוזרת בתהליך הזה):
⇐ חרישה (יצירת תלמים באדמה להנחת הזרעים).
⇐ זריעה.
⇐ ניכוש (תלישת עשבים שוטים).
⇐ קציר (של התבואה הבשלה).
⇐ דיש (דריכה ברגליים אפשר להיעזר גם בבהמה כדי להפריד את הגרגרים השיבולת).
⇐ זרייה (זריקה עם הרוח כלפי מעלה הקש של השיבולת עף ברוח והגרגרים נופלים לארץ.
⇐ טחינה (בריחיים או באמצעות בהמה).
⇐ לישה (לישת הבצק).
⇐ אפייה !!!!
ואם יש תקלה בתהליך הייצור?
אם תהייה שנת בצורת ולא ירדו גשמים!
אם יופיע גשם חזק שלא בעיתו!
אם מחלה תתקוף את היבול!
אם ינחת נחיל ארבה שיכלה את התבואה!
לא תמיד ההשקעה העצומה של החקלאי מניבה פרי; לעיתים עלול עמלו לרדת לטמיון.
מזמור קכו בתהילים מתאר יפה את רגשותיו של החקלאי כשהוא זוכה סוף סוף ביבול הנכסף:
"הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:
הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו".
להרחבה והסבר ראו קישור לתהילים קכו
האם הפסוק: "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם" מתאים לימינו?
הטכנולוגיה והמכונות החקלאיות שהומצאו החליפו את עבודת האדם בשדה.
בסופר המלא בכל טוב, אנו קונים כל מה שלבנו חפץ. אין צורך לזרוע חיטה ולחכות עד שתגדל.
משלמים במטבע, שטר, או כרטיס אשראי והשקית שלנו מתמלאת בכל טוב.
אלא שכדי לקנות בסופר צריך כסף. מהיכן יימצא הכסף? בעבודה קשה. נכון, רובנו לא עובדים בשדות,
אבל יוצאים יום יום לעבודתנו, במשרד, בבית חולים, בבית ספר בגן הילדים ועוד.
לא כל עבודה כרוכה בהזעה של ממש, אבל היא כרוכה במאמץ הנובע מהתמדה, מיקוד במטרה, החלטה להצליח ועוד.
זו הסיבה שהמשפט הזה יפה גם לימינו, כך בנושאי עבודה וכך בתחומים אחרים: רוצים להצליח בלימודים? בנגינה? בספורט? במשחקים? תתאמנו, תתאמצו ושוב תתאמנו ותתאמצו.
ומכאן נתחבר לפתגם משלים: "יָגַעְתָּ וּמָצָאתָ – תַּאֲמִין מי שמתאמץ, ומתמיד, מצליח. |
בעבודה קשה נגיע ליעד, אם נרצה להגיע, אבל אין קיצורי דרך!
פעילות עם הילדים בנושא: "בזיעת אפיך תאכל לחם"
♠ הכרת הפתגם והבנתו.
♠ תהליך הכנת הלחם בימי התנ"ך.
♠ שיחה על ערכים: חשיבותן של התמדה ודבקות במטרה.
♠ הילדים יביאו דוגמאות להצלחה (מן העבר) שהצריכה מהם עבודה קשה והתמדה.
♠ הילדים יציגו משימה (לעתיד) שתתבע מהם מהם התמדה ונחישות.
תפריט ארוחה בתקופת התנ"ך
הארוחות של עובדי אדמה בימי התנ"ך היו צנועות יחסית לימינו.
הארוחה הייתה מורכבת ממספר מועט של פריטים, בעיקר דגנים, חלב, חמאה, גבינה, זיתים,
פירות יבשים, ומפעם לפעם גם דגים (בקרבת ים), בעלי חיים שבמשק הבית.
נכון, לעשירים היה יותר מכל דבר.
וואוו עזרת לי מאוד בע"ה בדיוק מתכוונת להעביר תוכן כזה בשיעור כישורי חיים בשנת הלימודים הקרובה ואשמח אם יש סיפורים ומשלים שניתן יהיה להתאים לפתגמים הללו שהרי דרך המשל או הסיפור הילדים מבינים טוב יותר את משמעות הפתגמים.
וואוו את אלופה, תודה.
שיעור יפה.. נכון שהשימוש בפתגם רווח לא ידוע לכולם מי אמר למי ולמה. החיבור של הפתגם עולם העבודה והרלוונטיות שלו לימנו ולילדים חשובים וראויים לציון באופן שהצגת. ישר כח.
מקסים
יפה מאוד ומעשיר!
מדהים!!!!!!
מגי, תודה רבה.