סרטון מצגות, פירושים, סיכום, המינוי של גדעון, מלאך ה' והאות, המלחמה בבעל ובאשרה, אנשי העיר ויואש, דמותו של גדעון, מפת תרשים ודפי עבודה.
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– מצג – חטא, עונש וזעקה
– התוכחה מפי האיש הנביא
למנויים בלבד
סרטון מצגות שופטים פרק ו – להנגשת הלימוד |
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ לצפייה בסרטון
♦ מצג – חטא, עונש וזעקה
♦ התוכחה מפי האיש הנביא
♦ גדעון ומלאך ה' – המינוי והאות
♦ בקשת האות
♦ מהו אות?
♦ אמצעים אמנותיים
♦ מלחמת גדעון בבעל ובאשרה
♦ העשרה: דת, אמונה ופולחן – הסבר מושגים
♦ הבעל – מי אתה?
♦ אנשי העיר מפגינים מול יואש, אבי גדעון
♦ גיוס הלוחמים ואותות גיזת הצמר
♦ דמותו של גדעון בפרק ו
♦ תרשים מפה – השבטים שהיצטרפו למלחמת גדעון במדיינים בשלב הראשון של המלחמה
♦ שעורי בית ודפי עבודה
שופטים פרק ו – פירושים וביאורי מילים
לקבלת הפירושים הניחו את סמן העכבר על המילים המסומנות.
א וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל הָרַע בְּעֵינֵי יְהֹוָה וַיִּתְּנֵם יְהֹוָה בְּיַד מִדְיָן שֶׁבַע שָׁנִים.
ב וַתָּעָז יַד מִדְיָן עַל יִשְׂרָאֵל. מִפְּנֵי מִדְיָן עָשׂוּ לָהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַמִּנְהָרוֹת אֲשֶׁר בֶּהָרִים וְאֶת הַמְּעָרוֹת וְאֶת הַמְּצָדוֹת.
ג וְהָיָה אִם זָרַע יִשְׂרָאֵל, וְעָלָה מִדְיָן וַעֲמָלֵק וּבְנֵי קֶדֶם וְעָלוּ עָלָיו.
ד וַיַּחֲנוּ עֲלֵיהֶם וַיַּשְׁחִיתוּ אֶת יְבוּל הָאָרֶץ עַד בּוֹאֲךָ עַזָּה וְלֹא יַשְׁאִירוּ מִחְיָה בְּיִשְׂרָאֵל וְשֶׂה וָשׁוֹר וַחֲמוֹר.
ה כִּי הֵם וּמִקְנֵיהֶם יַעֲלוּ וְאָהֳלֵיהֶם וּבָאוּ כְדֵי אַרְבֶּה לָרֹוב, וְלָהֶם וְלִגְמַלֵּיהֶם אֵין מִסְפָּר, וַיָּבֹואוּ בָאָרֶץ לְשַׁחֲתָהּ.
ו וַיִּדַּל יִשְׂרָאֵל מְאֹד מִפְּנֵי מִדְיָן, וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל יְהֹוָה.
ז וַיְהִי כִּי זָעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל יְהֹוָה עַל אֹודוֹת מִדְיָן.
ח וַיִּשְׁלַח יְהֹוָה אִישׁ נָבִיא אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר לָהֶם: "כֹּה אָמַר יְהֹוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: 'אָנֹוכִי הֶעֱלֵיתִי אֶתְכֶם מִמִּצְרַיִם,
וָאֹוצִיא אֶתְכֶם מִבֵּית עֲבָדִים.
ט וָאַצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם, וּמִיַּד כָּל לֹוחֲצֵיכֶם וַאֲגָרֵשׁ אוֹתָם מִפְּנֵיכֶם, וָאֶתְּנָה לָכֶם אֶת אַרְצָם.
י וָאֹומְרָה לָכֶם: "אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם, לֹא תִירְאוּ אֶת אֱלֹהֵי הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר אַתֶּם יוֹשְׁבִים בְּאַרְצָם, וְלֹא שְׁמַעְתֶּם בְּקוֹלִי".
יא וַיָּבֹוא מַלְאַךְ יְהֹוָה, וַיֵּשֶׁב תַּחַת הָאֵלָה אֲשֶׁר בְּעָפְרָה, אֲשֶׁר לְיוֹאָשׁ אֲבִי הָעֶזְרִי, וְגִדְעוֹן בְּנוֹ חֹובֵט חִטִּים בַּגַּת לְהָנִיס
מִפְּנֵי מִדְיָן".
יב וַיֵּרָא אֵלָיו מַלְאַךְ יְהֹוָה וַיֹּאמֶר אֵלָיו: "יְהֹוָה עִמְּךָ גִּבּוֹר הֶחָיִל"!
מבוא/מצג
פסוקים א-י
חטא, עונש וזעקה
בחלק זה של המבוא מסופר על העונש שהביא ה' על ישראל בגלל חטאיהם. בפעם הזאת ה' הביא עליהם את מדיין
עם בני בריתם – עמלק ובני קדם, שפגעו בהם קשות בעיקר בצד הכלכלי. האויב פלש לעמק יזרעאל ושדד את התוצרת
החקלאית של בני ישראל. ישראל נאלצו להחביא את היבול שלהם במנהרות ובמערות. הם סבלו מאד, ולבסוף פנו לעזרת ה'.
זהות האויב – מדין, עמלק ובני קדם (כולם שבטים נוודים שמצויים בערב הסעודית, סיני, הנגב, עבר הירדן המערבי).
משך הסבל – שבע שנים.
מקום ההתרחשות – עמק יזרעאל.
אופי הפגיעה – הרס, חורבן ושוד היבול החקלאי של בני ישראל.
ההתגוננות הישראלית – החביאו את היבול במִּנְהָרוֹת,מְּעָרוֹת וְהַמְּצָדוֹת.
התוצאה – התרוששות ועוני של ישראל: "וַיִּדַּל יִשְׂרָאֵל מְאֹד מִפְּנֵי מִדְיָן".
זעקה לה' – העם הסובל פנה בתפילה ובבקשה לה': "וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל יְהֹוָה".
המדיינים לא הסתפקו בשוד היבולים, אלא השתכנו בארץ עם משפחותיהם, אוהליהם ועדרי הצאן והגמלים שלהם.
הפלישה המדיינית מדומה לפלישת ארבה: "כִּי הֵם וּמִקְנֵיהֶם יַעֲלוּ וְאָהֳלֵיהֶם וּבָאוּ כְדֵי אַרְבֶּה לָרֹוב, וְלָהֶם וְלִגְמַלֵּיהֶם
אֵין מִסְפָּר".
הדימוי לארבה מלמד על שני דברים:
ריבוי – הארבה מגיע בהמונים, וכך גם מדיין ובעלי בריתם.
נזק גדול – נחיל ארבה מכלה בבואו את כל התבואה. כך גם האויב השמיד וגנב את תבואת בני ישראל.
התוכחה מפי האיש הנביא
בתגובה לזעקת העם שלח ה' איש נביא להוכיח את העם על הפרת הברית.
בין ה' לבני ישראל קיימת ברית. לכל צד בברית יש התחייבות.
ה' קיים את התחייבותו כלפי העם, ואילו העם נהג בכפיות טובה כלפי ה',
ולא קיים את התחייבותו אליו.
קיום התחייבויותיו של ה' לעם:
הֶעֱלֵיתִי אֶתְכֶם מִמִּצְרַיִם…מִבֵּית עֲבָדִים".
וָאַצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם…, וּמִיַּד כָּל לֹוחֲצֵיכֶם
וַאֲגָרֵשׁ אוֹתָם מִפְּנֵיכֶם.
וָאֶתְּנָה לָכֶם אֶת אַרְצָם
התחייבות העם:
ישראל התחייבו שלא לעבוד את אלוהי עמי כנען: "לֹא תִירְאוּ אֶת אֱלֹהֵי הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר אַתֶּם יוֹשְׁבִים בְּאַרְצָם.
כפיות הטובה של העם
העם הבטיח, אך לא קיים: "וְלֹא שְׁמַעְתֶּם בְּקוֹלִי".
הדגם החוזר בספר שופטים
להמשך קריאה
כרמל הלל shimonsaar@014.net.il 176.228.178.34 |
תודה שלמדת אותי דברים כה נפלאים למבחן |
ריקי בלום riki@mishkeydan.co.il 82.166.185.189 |
היי, |
אופיר shelly_a80@walla.co.il 93.173.216.52 |
בתגובה על אופיר.
אפשר להבין מהאתר הזה דברים שלא יודעים בתנ”ך כי יש גם פרושים. |
אופיר shelly_a80@walla.co.il 93.173.216.52 |
האתר הכי מעולה שיש!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
מירי הררוש miri0524251176@gmail.com 79.176.16.200 |
היי חיה |
אני דנה דריפוס בת 7 ואני חושבת שזה ממש טוב שיש סיפורי תנך, זה ממש לימודי וטוב