ישראל ובנימין מלחמת אחים; פירושי מילים והסברים; סיכום הפרק; שלבי מלחמת בנימין בשבטי ישראל; מנהגי מלחמה ושיטות לחימה; תחבולות ומלחמת אחים.
תוכן העניינים
להתרשמות (חלקית) מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– בני בנימין בפרק כא
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום הפרק
♦ בני בנימין בפרק כא
♦ שלבי המלחמה בין בנימין לשבטי ישראל
♦ מנהגי מלחמה ושיטות לחימה
♦ סבב מלחמה שלישי – תחבולות
♦ מלחמת אחים
לתשומת לבכם, הלומדים.
בפרק כא הרבה שיבושי נוסח, מספרים מוגזמים לא תואמים, בעיות בתחום התיאולוגי ועוד.
אנו לא נפתור את כל הבעיות. נהלך 'בין הטיפות', להבין את עיקרי הדברים בפרק.
פירושי מילים והסברים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות.
א וַיֵּצְאוּ כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַתִּקָּהֵל הָעֵדָה כְּאִישׁ אֶחָד לְמִדָּן וְעַד בְּאֵר שֶׁבַע, וְאֶרֶץ הַגִּלְעָד אֶל יְהוָה הַמִּצְפָּה.
ב וַיִּתְיַצְּבוּ פִּנּוֹת כָּל הָעָם כֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל בִּקְהַל עַם הָאֱלֹהִים אַרְבַּע מֵאוֹת אֶלֶף אִישׁ רַגְלִי שֹׁלֵף חָרֶב.
ג וַיִּשְׁמְעוּ בְּנֵי בִנְיָמִן כִּי עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל הַמִּצְפָּה; וַיֹּאמְרוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל דַּבְּרוּ: אֵיכָה נִהְיְתָה הָרָעָה הַזֹּאת.
ד וַיַּעַן הָאִישׁ הַלֵּוִי אִישׁ הָאִשָּׁה הַנִּרְצָחָה וַיֹּאמַר: הַגִּבְעָתָה אֲשֶׁר לְבִנְיָמִן בָּאתִי אֲנִי וּפִילַגְשִׁי לָלוּן.
ה וַיָּקֻמוּ עָלַי בַּעֲלֵי הַגִּבְעָה וַיָּסֹבּוּ עָלַי אֶת הַבַּיִת לָיְלָה אוֹתִי דִּמּוּ לַהֲרֹג וְאֶת פִּילַגְשִׁי עִנּוּ וַתָּמֹת.
ו וָאֹחֵז בְּפִילַגְשִׁי וָאֲנַתְּחֶהָ וָאֲשַׁלְּחֶהָ בְּכָל-שְׂדֵה נַחֲלַת יִשְׂרָאֵל כִּי עָשׂוּ זִמָּה וּנְבָלָה בְּיִשְׂרָאֵל.
ז הִנֵּה כֻלְּכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָבוּ לָכֶם דָּבָר וְעֵצָה הֲלֹם .
ח וַיָּקָם כָּל הָעָם כְּאִישׁ אֶחָד לֵאמֹר: לֹא נֵלֵךְ אִישׁ לְאָהֳלוֹ וְלֹא נָסוּר אִישׁ לְבֵיתוֹ.
ט וְעַתָּה זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר נַעֲשֶׂה לַגִּבְעָה עָלֶיהָ בְּגוֹרָל.
י וְלָקַחְנוּ עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים לַמֵּאָה לְכֹל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, וּמֵאָה לָאֶלֶף וְאֶלֶף לָרְבָבָה, לָקַחַת צֵדָה לָעָם לַעֲשׂוֹת לְבוֹאָם לְגֶבַע בִּנְיָמִין כְּכָל הַנְּבָלָה, אֲשֶׁר עָשָׂה בְּיִשְׂרָאֵל.
יא וַיֵּאָסֵף כָּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל, אֶל הָעִיר כְּאִישׁ אֶחָד חֲבֵרִים.
יב וַיִּשְׁלְחוּ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אֲנָשִׁים בְּכָל שִׁבְטֵי בִנְיָמִן, לֵאמֹר: מָה הָרָעָה הַזֹּאת אֲשֶׁר נִהְיְתָה בָּכֶם?
יג וְעַתָּה תְּנוּ אֶת הָאֲנָשִׁים בְּנֵי בְלִיַּעַל אֲשֶׁר בַּגִּבְעָה וּנְמִיתֵם, וּנְבַעֲרָה רָעָה, מִיִּשְׂרָאֵל; וְלֹא אָבוּ בְּנֵי בִנְיָמִן לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל אֲחֵיהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
בני בנימין בפרק כא
ישראל היו נחרצים בדעתם שלא לעבור בשתיקה על אירועי הזוועה בגבעה: הם דרשו הסבר מבני בנימין:
"מָה הָרָעָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר נִהְיְתָה בָּכֶם?", ותבעו להרוג את האשמים: "וְעַתָּה תְּנוּ אֶת הָאֲנָשִׁים בְּנֵי בְלִיַּעַל
אֲשֶׁר בַּגִּבְעָה, וּנְמִיתֵם".
נקמת הדם הזו חיונית בתפיסתם לניקוי וטִהור: "וּנְבַעֲרָה רָעָה מִיִּשְׂרָאֵל". האשם יכופר רק בדם הפושעים, וכל
עוד לא ייענשו ענן האשם רובץ על כולם.
בני בנימין סרבו להצעה, ובמקום זאת נאספו למלחמה בישראל: "וְלֹא אָבוּ בְּנֵי בִנְיָמִן לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל אֲחֵיהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".
בני בנימין היו מומחים בלחימה בידם השמאלית: "שְׁבַע מֵאוֹת אִישׁ בָּחוּר "אִטֵּר יַד יְמִינוֹ".
הם היו קלעים מעולים: "קֹלֵעַ בָּאֶבֶן אֶל הַשַּׂעֲרָה וְלֹא יַחֲטִא". בקליעת אבנים יכלו לפגוע בשערה, ולא לפספס.
בקלע נלחם גם דוד בגלית.
מה היה המניע של בנימין לצאת למלחמה שגרמה למלחמת אחים קשה?
אין לשאלה זו הסבר בפרק; נוכל להעלות השערות:
⇐ הייתה שנאה ויריבות קודמת בין בנימין לשבטים האחרים, ועתה נוצרה הזדמנות שהאיצה התלקחות.
⇐ האחווה השבטית מנעה מהם להסגיר אחד משלהם.
⇐ גאווה מנעה מהם לשמוע ולקבל ביקורות או אולטימטום.