עשרת הדברות עם פירושים והסברים, סיכום ותוכן, תורת הגמול – שכר ועונש; משה מתווך בין ה' לעם; הוראות בניית מזבח וקיום פולחן לה'
⇐ למעבר לספר שמות לכיתות ד לחצו כאן.
סיפור התהוות האומה
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– עשרת הדברות
מבוא קצר
החלוקה המסורתית של הדיברות
מבנה
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ עשרת הדברות
– מבוא קצר
– החלוקה המסורתית של הדיברות
– מבנה
– דיבר ראשון: "אָנֹכִי יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבֵּית עֲבָדִים. לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי".
– דיבר שני: לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ:
– דיבר שלישי: לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא, כִּי לֹא יְנַקֶּה יְהֹוָה אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא:
– דיבר רביעי: זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ:
– דיבר חמישי: כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ
– דיבר שישי: "לֹא תִרְצַח".
– דיבר שביעי: "לֹא תִנְאָף".
– דיבר שמיני: "לֹא תִגְנֹוב".
– דיבר תשיעי: "לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר".
– דיבר עשירי: "לֹא תַחְמֹוד"
♦ תורת הגמול – שכר ועונש
♦ משה מתווך בין ה' לעם
♦ הוראות בניית מזבח וקיום פולחן לה'
פירושי מילים והסברים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות
א וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה לֵאמֹר:
ב אָנֹכִי יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבֵּית עֲבָדִים:
ג לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי:
ד לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ:
ה לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם, וְלֹא תָעָבְדֵם, כִּי אָנֹכִי יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ אֵל קַנָּא, פֹּוקֵד עֲוֹון אָבֹות עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשׂונְאָי:
ו וְעֹושֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים, לְאֹוהֲבַי וּלְשֹׁומְרֵי מִצְוֹתָי:
ז לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא, כִּי לֹא יְנַקֶּה יְהֹוָה אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא:
ח זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ:
ט שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹוד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ:
י וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַיהוָֹה אֱלֹהֶיךָ; לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה: אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ, עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ:
יא כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה יְהֹוָה אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ. אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם, וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי. עַל כֵּן בֵּרַךְ יְהוָֹה אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ:
עשרת הדברות
פסוקים א-יד
מבוא קצר
עשרת הדיברות מהווים תשתית הברית (חוזה) בין ה' לישראל, ובסיס ההתחייבות של העם כלפי ה'. מדובר בצווים חד משמעיים שמחייבים כל אדם.
חלק ראשון – בין העם לאלהים
חלק שני – נושאים חברתיים, בין אדם לחברו.
עשרת הדברות נחרתו (כן, באות ת"ו) על לוחות אבנים, והונחו בארון הברית המסמל את ה', פעולה זו נתנה תוקף חוקי
מחייב לברית.
גם בעמי המזרח הקדום נהגו להניח חוזים לרגלי פסלי האלים.
שימו לב:
יחיד = דיבר
רבים = דברות
קיימים חילוקי דעות לגבי מספר הדברות.
האם הפסוק: "אָנֹכִי יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבֵּית עֲבָדִים". הוא אחד הציוויים, או מבוא הצהרתי.
שאלה אחרת: האם "לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי" ו"לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה" הם שני דיברות שונים? או אחד.
אנחנו נתייחס לחלוקה המסורתית שמופיעה להלן.
החלוקה המסורתית של הדיברות
דיבר ראשון: "אָנֹכִי יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבֵּית עֲבָדִים. לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי".
דיבר שני: לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ:
דיבר שלישי: לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא, כִּי לֹא יְנַקֶּה יְהֹוָה אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא:
דיבר רביעי: זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ:
דיבר חמישי: כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ
דיבר שישי: "לֹא תִרְצַח".
דיבר שביעי: "לֹא תִנְאָף".
דיבר שמיני: "לֹא תִגְנֹוב".
דיבר תשיעי: "לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר".
דיבר עשירי: "לֹא תַחְמֹוד".
מבנה:
ארבעת הדברות הראשונים הם בין העם לה' (בין העם למקום).
שבעת הדברות הבאים הם חוקים חברתיים שבין אדם לחברו.
נעבור עתה על כל אחד מהדברות ונרחיב.
להמשך קריאה