סיכומים, פירושים, שלוש עשרה המידות של ה', חידוש הברית, הלוחות החדשים, " קָרַן עוֹר פָּנָיו", ניתוח היצירה של מיכאל אנג'לו, 'משה'.
להתרשמות היכנסו לשמות פרק א לכיתות ד, הפרק פתוח לכולם, אין צורך במנוי.
מעבר ⇐ ספר שמות לכיתות הגבוהות היכנסו כאן.
חידוש הברית
מידת הדין ומידת הרחמים
הלוחות השניים
מקבץ חוקים
בהתאמה לתכנית הלימודים בתנ"ך.
קהל יעד: מורים וכל המסייעים בלמידה ובהוראה, כולל הורים.
בכל פרק מפרקי הלימוד תמצאו:
⇐ פירושי מילים והסברים
⇐ סיכומים
⇐ פעילות, משחקים, מטלות ושאלות
⇐ דרכי הוראה מגוונות ומשמעותיות בהיבטים רב תחומיים.
⇐ העשרה
⇐ כל תוכני הלימוד בפרק ניתנים להקרנה על מסך.
⇐ הגופנים ניתנים להגדלה בהתאם לצורכי הלומדים.
בפרק לד מקבץ של מצוות וחוקים שכבר הופיעו בפרקים קודמים.
פסוקים יא – כו מכונים גם ספר הברית הקטן, כי הם מקבילים בתוכנם לדברי הברית בפרקים כב-כג; לג
על החומר המקביל ראו פרק כג לכיתות ד
תוכן עניינים
לקבלת הפירושים העבירו את מצביע העכבר על המילים באדום
משה עולה להר סיני לקבלת הלוחות השניים
פסוקים ופירושים
א וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל משֶׁה: פְּסָל לְךָ שְׁנֵי לֻחֹות אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים, וְכָתַבְתִּי עַל הַלֻּחֹות אֶת הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר הָיוּ עַל הַלֻּחֹות הָרִאשֹׁונִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ:
ב וֶהְיֵה נָכוֹן לַבֹּקֶר, וְעָלִיתָ בַבֹּקֶר אֶל הַר סִינַי, וְנִצַּבְתָּ לִי שָׁם עַל רֹאשׁ הָהָר:
ג וְאִישׁ לֹא יַעֲלֶה עִמָּךְ, וְגַם אִישׁ אַל יֵרָא בְּכָל הָהָר, גַּם הַצֹּאן וְהַבָּקָר אַל יִרְעוּ אֶל מוּל הָהָר הַהוּא:
ד וַיִּפְסֹול שְׁנֵי לֻחֹות אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים. וַיַּשְׁכֵּם משֶׁה בַבֹּקֶר, וַיַּעַל אֶל הַר סִינַי, כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָֹה אֹותוֹ, וַיִּקַּח בְּיָדוֹ שְׁנֵי לֻחֹות אֲבָנִים:
סיכום, תקציר
ה' ציווה על משה לסתת שני לוחות אבן חדשים, תחת אלה ששבר, עליהם יכתוב אלוהים מחדש את עשרת הדברות.
בבוקר יעלה משה לבדו אל ראש ההר, ובכל סביבת ההר לא יראו אנשים ולא ירעו עדרי הצאן והבקר.
משה פעל כנדרש, ובבוקר עלה להר סיני ובידו שני לוחות האבנים.
ה' החליט לתת לעם את חוקיו על לוחות אבן חדשים.
משה הצטווה לסתת שני לוחות אבנים ולעלות איתם אל ההר.
גם בפעם הזאת כשעלה משה לראש ההר, הוא היה לבדו. היה איסור מוחלט למישהו מלבדו לשהות בהר, גם לא לעדרי הצאן והבקר.
שלוש עשרה המידות של ה'
פסוקים ופירושים
ה וַיֵּרֶד יְהוָֹה בֶּעָנָן, וַיִּתְיַצֵּב עִמּוֹ שָׁם, וַיִּקְרָא בְשֵׁם יְהוָֹה:
ווַיַּעֲבֹור יְהוָֹה עַל פָּנָיו, וַיִּקְרָא: יְהוָֹה, יְהֹוָה, אֵל רַחוּם וְחַנּוּן, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת:
ז נֹוצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים, נֹושֵׂא עָווֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה, וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה, פֹּוקֵד עֲווֹן אָבוֹת עַל בָּנִים, וְעַל בְּנֵי בָנִים, עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים:
ח וַיְמַהֵר משֶׁה וַיִּקֹּוד אַרְצָה וַיִּשְׁתָּחוּ:
סיכום, תקציר
כשעלה משה ובידיו שני הלוחות, ירד אליו ה' בתוך הענן, עבר לפני משה והציג את (מידותיו) תכונותיו המיוחדות. עליהם נפרט בהמשך.
משה השתחווה עמוקות כמחווה של כבוד לה'
ה' הציג בפני משה את תכונותיו המיוחדות: מידת הדין ומידת הרחמים.
על פי המסורת מדובר כאן בשלוש עשרה מידות (תכונות) של ה'.
ה' מופיע כבעל רחמים וסלחן אך גם כמי שמעניש גם את הדורות הבאים של החוטא.
מידת הרחמים
תכונה זו מסמלת את סלחנותו ורחמיו של אלוהים.
רַחוּם וְחַנּוּן = מרחם ומקל על ענשם של חוטאים.
אֶרֶךְ אַפַּיִם = סבלני, מאריך בכעסו, לא ממהר להעניש, ומאפשר לאדם לחזור בתשובה.
וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת = מיטיב עם האנשים.
נֹוצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים = שומר וגומל טוב לאלפי דורות כלומר, לנצח.
נֹושֵׂא עָווֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה = סולח על חטאים מסוגים שונים.
מידת הדין
תכונה זו מייצגת את יכולת הענישה של ה'.
ה' אמנם מרבה לסלוח אבל יש מקרים שהוא מעניש לדורות.
וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה = אינו סולח ומעניש את מי שחוזר וחוטא.
פֹּוקֵד עֲווֹן אָבוֹת עַל בָּנִים, וְעַל בְּנֵי בָנִים, עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים = העונש חל גם על הדורות הבאים של החוטא, עד דור רביעי
נושא הענישה הופיע בעשרת הדיברות שבפרק כ.
תוכני הפרק הפתוחים למנויים בלבד
♦ חידוש הברית
♦ מקבץ חוקים
♦ בידול מעמי כנען ומנהגיהם
♦ שלושת הרגלים – פסח, שבועות וסוכות
♦ שבת
♦ דיני בכורות
♦ לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ
♦ הלוחות החדשים
♦ וְהִנֵּה קָרַן עוֹר פָּנָיו
♦ יצירת אמנות משה של מיכאלאנג'לו
להמשך קריאה ולרכישת מנוי הקליקו כאן