איך להסביר לילדים את משמעות השבת? הערכים החברתיים של השבת. הרלוונטיות של השבת לימינו. שיחה ופעילות.
על מה נדבר?
♥ הסיבה לקיום השבת על פי התורה
♥ הערך החברתי-אנושי של השבת
♥ שיחה עם ילדים על מהות השבת והרלוונטיות שלה לימינו
הסיבה לקיום השבת על פי התורה
התורה נותנת שני הסברים שונים לשמירת השבת.
הסבר א |
הסבר ב |
"זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת, לְקַדְּשׁוֹ… …כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים |
"שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ…וְזָכַרְתָּ, כִּי עֶבֶד |
השבת – זיכרון למנוחה של ה' לאחר שסיום לברוא את העולם |
השבת – זיכרון לעבדות של בני ישראל במצרים והגאולה משם. |
הערך החברתי אנושי של השבת
התורה מדגישה את חובת המנוחה ביום השבת שחלה על כו ל ם,
ללא הבדל מעמדי, כולל עבדים, זרים ובעלי חיים שעובדים בשירותו של האדם.
…לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה
אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ
וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ
וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בְּהֶמְתֶּךָ
וְגֵרְךָ (הזר, הנוכרי), אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ (שבעיר מגוריך).
לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ, כָּמוֹךָ. .. (ספר דברים ה, יג).
הנביא ישעיהו המנחם מוסיף כינוי נוסף לשבת: "וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג" (ישעיהו נח, יג). |
ראינו שמנוחה ועונג הם הדברים המהותיים שאותם מדגיש התנ"ך.
המנוחה היא צורך אנושי, בסיסי!!
למנוחה ערך פסיכולוגי רב. בני האדם זקוקים למנוחה פיסית ונפשית על מנת לתפקד.
לסיום החלק הזה הנה מאמר יפה מן המדרש:
אמר לו הקב"ה למשה:
מתנה טובה יש לי באוצרותי, שבת שמה,
ואני מבקש לתת אותה לישראל.
שיחה עם ילדים על מהות השבת והרלוונטיות שלה לימינו
ילדים, מה אומרות לכם המילים: מנוחה ועונג שבת?
השיחה תתמקד בשני הנושאים: מנוחה ועונג שבת.
מה עושה המשפחה שלכם ביום השבת?
הילדים יספרו וישתפו.
מה אתם מרגישים ביום שבת, שאינכם מרגישים בימים אחרים?
מטרת השאלה להביא את הילדים לבטא את עצמם מבחינה רגשית ומילולית.
מהו הדבר הכי כייפי בשבת?
מטרת השאלה התבוננות פנימה, ומציאת היפה בדברים מובנים מאליהם.
תשאלו את ההורים שלכם מה אהבו לעשות בשבת כשהיו ילדים.
מטרת השאלה: הידוק הקשר עם ההורים.
איך מתאימים דברי הפסוק מספר דברים ה, יג למציאות שלנו היום?
…לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה
אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ
וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ
וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בְּהֶמְתֶּךָ
וְגֵרְךָ (הזר, הנוכרי), אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ (שבעיר מגוריך).
לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ, כָּמוֹךָ. .. (ספר דברים ה, יג).
היום אין עבדים, וכמעט שלא מעבידים בעלי חיים, אבל יש אנשים רבים שנאלצים לעבוד בשבת, וגם הרבה עובדים זרים.
שיחה בנושא זה תפתח אצל הילדים: גישה הומנית לגבי האחר, הזר. |
א. האם אתם מכירים אנשים שעובדים בשבת?
ב. מדוע יש אנשים שנאלצים לעבוד בשבת?
ג. מה מרגישים האנשים שמוכרחים לצאת לעבודה בשבת?
ד. מה דעתכם? איך ניתן לעזור להם כדי שגם הם יוכלו לנוח בשבת.
נהנתי מאוד לעבור על על החומר הנפלא, ממש ערוכים להפליא .
יש לי שאלה כהמשך לשיחה עם הילדים .
אני מלמדת בבי"ס שובו -הרכב אוכלוסיה רוסית -מחבר העמים, רובה חילונית. איך אני אשאל את השאלות ,באיזה צורה? שלא יפגעו או שיהיה מין דילמה כאשר יעבירו מסר זה להורים,שלא תיוצר מין ריאקציה בעינין השבת .
כי את כל נושא היהדות אנחנו מלמדות בצורה מאד עקיפה ולא מלחיצים או מחיבים
אם יש לך עצות עבורי אשמח מאד
בברכה רחל
שלום רחל,
אני מבינה את הקושי ואת ההתלבטות. אין לי מענה קסם, בכל זאת מספר מילים.
אתם בהחלט צודקים, לא להלחיץ, לא להטיף ולא להגיד שזו הדרך הנכונה ואין בלתה:
אני מצטטת ממה שכתבתי באתר: "על המכנה המשותף הרחב של כו…ל…נו. בלי הטפות ובלי שטיפות מוח".
דברי עם הילדים על הערך ההומני, הכלל אנושי של השבת.
דברי איתם על מקורות השבת בתורה, זה מעניין וחשוב.
תשאלי ילדים איך הם חוגגים בשבת, איך המשפחות מסמלות את השבת? מה הם אוהבים לעשות בשבת.
תספרי איך אנשים נוהגים לקבל את השבת. תפתחי להם חלון להתעניין….
תציעי קידוש וקבלת שבת עם דגש על משפחתיות.
כל התוכן שאת מעלה מדהים אותי ל פעם מחדש! החומר מלמד אותי ומבהיר לי דברים כל כך חשובים! תודה רבה!