לילדים, משמעות הפתגם וכישורי החיים הנגזרים ממנו; באמצעות פעילות והתבוננות ביצירת אמנות.
מעבר ⇐ לכל הפיתגמים לילדים באתר קסם התנ"ך
תוכן העניינים
• אֵיזֶהוּ חָכָם? הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד – הסבר ומשמעות.
• פעילות
• שאלות: מה קורה כשאיני רואה את הנולד?
• פעילות עם יצירת אמנות
• פיסול בתנועה
• מטרת הפעילות החינוכית
• הֶחָכָם – עֵינָיו בְּרֹאשׁוֹ
אֵיזֶהוּ חָכָם? הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד – הסבר ומשמעות.
המילה חָכָם אוצרת בתוכה משמעויות אחדות. דיברנו עליהם בפרק על הפיתגם: אֵיזֶהוּ חָכָם? הַלּוֹמֵד מִכָּל אָדָם
על השאלה: אֵיזֶהוּ חָכָם?
משיב הפיתגם: "הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד".
כוונת המילים "הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד": מי שמבין מה יהיו תוצאות מעשיו או מעשי האחר.
אין הכוונה לשימוש בעיניים!
הַנּוֹלָד, לשון ציורית. נּוֹלָד הוא תינוק שזה עתה יוצא לאוויר העולם, איש לא ידע איך יראה לפני היציאה.
החכם יודע מה "יוולד" = מה יקרה, עוד לפני שקורה, לא מפני שהוא מגיד עתידות, אסטרולוג, או קוסם! לא ולא!
על סמך מידע שיש בידו הוא שוקל ומעריך מה יקרה, ורק אז מחליט אם כדאי לו או לא לפעול, או, איך וכיצד יפעל.
דוגמאות
⇐ זה שעולה על נדנדה התלויה על וו שעומד ליפול, אם הוא רואה את הנולד, הוא יבין שלא כדאי לו להתנדנד עליה.
⇐ מי שחוצה כביש כשמכוניות דוהרות בכל הכיוונים; אם הוא רואה את הנולד, ישקול את הסיכונים ולא יחצה את הכביש, במקום המסוכן.
החכם הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד מבין מה יהיו תוצאות מעשיו, לטוב ולרע, לכן הוא שוקל היטב את דרכו לפני שעושה מעשה.
ההבנה מה עלול לקרות מביאה אותו לשקול כל פעולה בתבונה ובהיגיון. כדברי הפתגם המשלים: "סוֹף מַעֲשֶׂה בְּמַחְשָׁבָה תְּחִלָּה".
הפתגם שלפנינו מתכתב יפה עם פיתגם אחר: הֶחָכָם – עֵינָיו בְּרֹאשׁוֹ. והרי גם עיניו של הטיפש נמצאים בראשו. כוונת המשפט ללמדנו שהחכם יודע להשתמש בעיניו להתבונן, לבחון את המציאות ולנהוג לפיה בהיגיון. |
פעילות עם הפתגם: "אֵיזֶהוּ חָכָם? הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד"
השלימו את המשפטים הבאים:
מה קורה כשאני לא רואה את הנולד:
♦ הולכת לישון מאוחר בלילה ⇐ קשה לי לקום בבוקר, אמא כועסת, אני מאחרת/ת לגן/ לבית הספר.
♦ ביזבזתי את כל דמי הכיס השבועיים ⇐ ————————————————————————–
♦ לא הכנתי שיעורי בית ⇐ ————————————————————————–
♦ מסרבת לסדר את החדר שלי ⇐ ————————————————————————–
♦ איני נזהרת בחציית הכביש ⇐ ————————————————————————–
♦ אוכלת הרבה ממתקים ⇐ ————————————————————————–
♦ יוצא ביום גשם ללא מטריה ⇐ ————————————————————————–
♦ יוצא ביום קר ללא מעיל וסוודר ⇐ ————————————————————————–
"אֵיזֶהוּ חָכָם? הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד" – פעילות עם יצירת אמנות
את הפסל הזה, מעשה ידיו של הפסל הידוע אוגוסט רודן, הוא קרא בשם האדם החושב.
התבוננו בפסל
♥ תארו את תנוחתו של הגוף.
♥ מה תומך את ראשו?
♥ התבוננו בפניו של האדם המפוסל; מה ניתן ללמוד מהבעתו?
♥ האם ל'אדם החושב' של רודןיש קשר לפיתגם: "אֵיזֶהוּ חָכָם? הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד".
פיסול בתנועה
כשהגננת/מורה תיתן אות מוסכם, הילדים יקפאו על מקומם 'יהפכו לפסלים חושבים'.
ניתן לחקות את הפסל של רודן, ניתן לחשוב על תנוחות אחרות.
מטרת הפעילות החינוכית
∨ להרגיל את הילדים להשקיע מחשבה, לשקול את מעשיהם ולהימנע ממעשים פזיזים.
∨ להבין שלמעשים ולהחלטות שלהם יש השפעה רבה על מה שקורה להם.
∨ לקחת אחריות ולחשוב מה יקרה אם אעשה כך וכך, או שלא אעשה כך וכך.