המפגש בין בעז לרות בגורן, פירושי מילים, סיכום, חוק היבום, נישואין בתנ"ך,הדמויות בפרק, מוטיב החסד, מנהגים.
תוכן העניינים
להתרשמות מתכני הפרק
– פירושי מילים פסוקים א-יא
– התכנית של נעמי לשיקום חייה של רות
– חוק היבום
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים וביאורים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ התכנית של נעמי לשיקום חייה של רות
♦ חוק היבום
♦ נישואין בתקופת התנ"ך
♦ הפגישה בין בועז לרות בגורן
♦ התשובה של בעז להצעתה של רות
♦ רות בדיווח לנעמי על תוצאות פגישתה עם בעז
♦ הדמויות בפרק – נעמי, רות ובעז
♦ מוטיב החסד בפרק ג
♦ חיי יום יום ומנהגים – אז והיום
פירושי מילים וביאורים
לקבלת הפירוש הניחו את סמן העכבר על המילים המסומנות
א וַתֹּאמֶר לָהּ נָעֳמִי חֲמוֹתָהּ: בִּתִּי הֲלֹא אֲבַקֶּשׁ לָךְ מָנוֹחַ אֲשֶׁר יִיטַב לָךְ
ב וְעַתָּה, הֲלֹא בֹעַז מֹודַעְתָּנוּ, אֲשֶׁר הָיִית אֶת נַעֲרוֹתָיו, הִנֵּה הוּא זֹורֶה אֶת גֹּרֶן הַשְּׂעֹרִים הַלָּיְלָה.
ג וְרָחַצְתְּ, וָסַכְתְּ, וְשַׂמְתְּ שִׂמְלֹותַיִךְ עָלַיִךְ, וְיָרַדְתְּ הַגֹּרֶן. אַל תִּוָּדְעִי לָאִישׁ עַד כַּלֹּתוֹ לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת.
ד וִיהִי בְשָׁכְבוֹ, וְיָדַעְתְּ אֶת הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִשְׁכַּב שָׁם, וּבָאת וְגִלִּית מַרְגְּלֹתָיו, וְשָׁכָבְתְּ, וְהוּא יַגִּיד לָךְ אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשִׂין.
ה וַתֹּאמֶר אֵלֶיהָ: כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמְרִי אֶעֱשֶׂה.
ו וַתֵּרֶד הַגֹּרֶן וַתַּעַשׂ כְּכֹל אֲשֶׁר צִוַּתָּה חֲמוֹתָהּ.
ז וַיֹּאכַל בֹּעַז וַיֵּשְׁתְּ , וַיִּיטַב לִבּוֹ וַיָּבֹא לִשְׁכַּב בִּקְצֵה הָעֲרֵמָה, וַתָּבֹא בַלָּט וַתְּגַל מַרְגְּלֹתָיו וַתִּשְׁכָּב.
ח וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה וַיֶּחֱרַד הָאִישׁ וַיִּלָּפֵת, וְהִנֵּה אִשָּׁה שֹׁוכֶבֶת מַרְגְּלֹתָיו.
ט וַיֹּאמֶר מִי אָתְּ? וַתֹּאמֶר: אָנֹכִי רוּת אֲמָתֶךָ, וּפָרַשְׂתָּ כְנָפֶךָ עַל אֲמָתְךָ, כִּי גֹואֵל אָתָּה.
י וַיֹּאמֶר בְּרוּכָה אַתְּ לַיהֹוָה בִּתִּי, הֵיטַבְתְּ חַסְדֵּךְ הָאַחֲרוֹן מִן הָרִאשׁוֹן, לְבִלְתִּי לֶכֶת אַחֲרֵי הַבַּחוּרִים, אִם דַּל וְאִם עָשִׁיר.
יא וְעַתָּה בִּתִּי, אַל תִּירְאִי, כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמְרִי אֶעֱשֶׂה לָּךְ, כִּי יוֹדֵעַ כָּל שַׁעַר עַמִּי כִּי אֵשֶׁת חַיִל אָתְּ.
יב וְעַתָּה, כִּי אָמְנָם גֹאֵל אָנֹכִי, וְגַם יֵשׁ גֹּאֵל קָרוֹב מִמֶּנִּי.
התכנית של נעמי לשיקום חייה של רות (פסוקים א-ה)
האהבה ההדדית בין נעמי לרות הניעה את נעמי לדאוג לעתידה של רות.
היא פנתה אליה ברכות ובנועם: "בִּתִּי הֲלֹא אֲבַקֶּשׁ לָךְ מָנוֹחַ אֲשֶׁר יִיטַב לָךְ", ופרשה לפניה את תכניתה:
המשימה: לפגוש את בעז, ביחידות.
המקום: בגורן, שם תתבצע זריית השעורים בידי בעז ופועליו.
הזמן: בלילה.
ההכנות של רות: רחיצה, סיכה.
אופן הביצוע – רות תרד בלילה אל הגורן. היא תפעל בחשאי ובהסתר כדי שאיש לא יכיר אותה, "אַל תִּוָּדְעִי לָאִישׁ".
כשתראה את מקום המשכב של בעז, היא תשכב לרגליו, והוא ינחה אותה מה לעשות.
רות השיבה לחמותה בציות מוחלט: "כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמְרִי אֶעֱשֶׂה".
המטרה של נעמי
נעמי קיוותה שבעז, מתוקף היותו קרוב משפחה, יסכים לקחת את רות לאישה, ידאג לה, וגם יקים זרע לבניה
המתים של נעמי,
נעמי ביססה את תכניתה על חוק היבום.
חוק היבום (על פי דברים כה (ה-י) כשאדם נפטר בלא שהשאיר אחריו צאצאים, חייב אחי הנפטר האח שחובה עליו לשאת את אלמנת אחיו נקרא – יבם. מטרת החוק להקים שֵׁם למת על נחלתו; לשמר את זכרו של המגילה הרחיבה את חובת היבום על קרובי משפחה רחוקים יותר, וקשרה בו גם את חוק |
התכנית של נעמי לשלוח את רות לגורן בלילה, למקום בו נמצאים רק גברים, ולהישכב במשכבו של גבר,
איננה עומדת בכללי המוסר של ימי התנ"ך.
איך זה שנעמי שולחת את רות למבצע שעלול להכתים את שמה?
מדוע היא אינה פונה לבעז באמצעות צד שלישי?
יכולות להיות השערות מגוונות, אנחנו נניח שנעמי נקטה בדרך המסוכנת הזאת כי ידעה על היחסים המיוחדים
שנרקמו בין בעז לרות בתקופת קציר החיטים והשעורים, והאמינה שהדרך הטובה ביותר תהייה אם רות תפעל ישירות מול בעז.