נח, תיבה ומבול פירושים, סיכום, לחטיבה עליונה ולבגרות, בעלי החיים, בניית התיבה, הברית עם נוח, מיתוסים קדומים.
סיפורי ראשית העולם והאנושות לחטיבה עליונה ולבחינות הבגרות
מעבר ⇐ לבריאת העולם בכיתות א-ב
תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (רק עד פסוק יא)
– סיכום, תוכן הפרק
– אנושות מושחתת, והחרטה של אלהים על בריאת האדם
– שאלות מטרידות
– וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יְהוָֹה
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ אנושות מושחתת, והחרטה של אלהים על בריאת האדם
♦ שאלות מטרידות
♦ וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יְהוָֹה
♦ תוכנית ההצלה
♦ הוראות בניית התיבה
♦ מדוע תיבה?
♦ המבול והברית עם נוח
♦ מידה כנגד מידה – שכר ועונש
♦ בעלי חיים בתיבת נוח
♦ שאלות שאין עליהם מענה
♦ השוואה בין סיפורי המבול של המזרח הקדום לסיפור המבול בתורה
♦ שאלות הכנה לבחינות
פירושי מילים והסברים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות.
ה וַיַּרְא יְהֹוָה כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹות לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם:
ו וַיִּנָּחֶם יְהֹוָה כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ, וַיִּתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ:
ז וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה עַד רֶמֶשׂ וְעַד עוֹף הַשָּׁמָיִם כִּי נִחַמְתִּי כִּי עֲשִׂיתִם:
ח וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יְהוָֹה:
ט אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ:
י וַיּוֹלֶד נֹחַ שְׁלשָׁה בָנִים אֶת שֵׁם אֶת חָם וְאֶת יָפֶת:
יא וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס:
אנושות מושחתת, והחרטה של אלהים על בריאת האדם
פסוקים ה-יב
עשרה דורות אחרי גירושם של אדם וחווה מגן עדן בחן ה' את האנושות הצומחת, ונוכח לדעת
שכולם מושחתים, וכל מחשבותיהם רק להרע: "וַיַּרְא יְהֹוָה כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹות לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם".
אלהים היצטער והתחרט על בריאת האדם:
"וַיִּנָּחֶם יְהֹוָה כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ, וַיִּתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ".
ה' החליט להשמיד את כל החי: אנשים, חיות, זוחלים ועופות: "וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה עַד רֶמֶשׂ וְעַד עוֹף הַשָּׁמָיִם כִּינִחַמְתִּי כִּי עֲשִׂיתִם."
שאלות מטרידות
♠ איך זה שאלהים מתחרט כאילו הוא בן אנוש?
בתנ"ך מופיעות שתי גישות לגבי חרטה של האל:
א. ה' אינו מתחרט לעולם (במדבר כג 19; שמואל א טו, כט)
ב. ה' מתחרט וגם מצהיר על כך (שמות לב 14; שמואל א טו 11; עמוס ז ג, ו)
הנה ניסיון להסביר איך זה קורה לה'.
ה' בוחן כל העת את מעשי בני האדם, ומגיב על מעשיהם.
כלפי חוטאים הוא משנה את יחסו לרעה.
♠ מדוע להשמיד את כל החי?
תינוקות וילדים שאין בהם חטא, ובעלי החיים!
לא מצאתי הסבר מניח את הדעת לשאלה הזאת.
בסיום הקטע חוזר הכתוב ומדגיש את השחיתות והרשע של האנושות , וההכרה בכך שכולם חוטאים: "וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ".
וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יְהוָֹה
בין אנשי הרשע המושחתים נמצא רק אדם אחד ראוי בעיני ה': "וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יְהוָֹה".
ועוד נאמר עליו שהיה: "נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ".
לנוח היו שלושה בנים: "שֵׁם, חָם וְיָפֶת".
הכתוב אינו נותן הסבר ברור להעדפת ה' את נוח, נאמר רק שהיה: "צַדִּיק תָּמִים", ועל כך מעיר רש"י, שצדיקותו הייתה יחסית, בדור של רשעים היה נחשב צדיק, אך לא בדור של צדיקים.
ולמה הוא מתכוון במילים: "אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ"?
מכיוון שעדיין לא נתנו תורה ומצוות, גם לא מדובר בקיומן. אפשר שהכוונה לומר שבניגוד לדורו הוא התנהל בדרך ערכית – מוסרית.
תוכנית ההצלה
להמשך קריאה
תודה על כל ההסברים המפורטים בכל פרק.עוזר מאד בהכנת השעור.