איך להסביר לילדים מהו פרי עץ הדעת? מיהו הנחש ומה תפקידו? האם חווה אשמה ? מה היה חלקו של אדם בחטא האכילה? ועוד.
עוד לילדים בנושא גן עדן
⇐ סיפור האכילה מעץ הדעת והגירוש מגן עדן. היכנסו כאן.
⇐ גן עדן בשמים? בארץ? היכנסו כאן.
נושאים למיקוד
• איזה מין עץ הוא עץ הדעת?
• מיהו הנחש? מה תפקידו בסיפור?
• מי אשם יותר, אדם או חווה?
• מה היו העונשים שגזר אלוהים על הנחש, האישה ואדם.
מעוניינים בלימוד והוראה של הנושא בכיתות א – ג היכנסו כאן.
מעוניינים בלימוד והוראה של הנושא לחטיבה עליונה ובגרות היכנסו כאן.
נחש
• מדבר בשפה שמובנת לאדם ולחווה.
• יש לו רגלים.
חז"ל אמרו שלנחש הקדום היו רגלים.
מעניין לדעת שבמזרח הקדום תואר הנחש כיצור בעל רגלים, כפי שמתואר על גבי אריחים בשער האלה הבבלית אישתר.
לפנינו אריח אחד מתוך האריחים הרבים שמרכיבים את שער אישתר שנבנה בבל לפני כ2500 שנה בבל.
היום ניתן לראותו במוזיאון הארכיאולוגי בברלין.
הנחש היה ערמומי = ערמה היא חכמה שמשמשת להרע.
זוכרים את "התנינים הגדולים" מסיפור הבריאה. הנחש הוא מאותה חבורה של בריונים, מורדים באלוהים.
עמי קדם ייחסו לנחשים כוח רב, בני אדם פחדו מהם והשתמשו בסמלונים של נחשים כאמצעי הגנה. הם שייכו לנחש כוח רב וסגדו לו.
שימו לב לכתר של מלכי מצרים הקדומה, שעליו, התנוסס פיסלון של נחש הקוברה. כסמל לגבורתו של המלך, וגם כקמע להגנתו.
בתמונה שליט מצרים רעמסס השלישי, שעל כתרו מתנוסס נחש קוברה.
תפקיד הנחש בסיפור
להסית את אדם וחווה לאכול מפרי עץ הדעת, להמרידם נגד הציווי של אלוהים.
הוא טוען שאלוהים אסר עליהם לאכול מפרי עץ הדעת, כי לא רצה שיהיו בעלי הבנה ויכולות כמוהו.
אישה
רבים מאשימים את האישה בפיתויו של אדם ובעונשים שאלוהים הטיל עליהם. הם טוענים שהנחש בחר להתחיל בה, כי היא טפשה וניתנת לפיתוי בקלות.
בואו נבדוק את הדברים.
האישה לא מהרה לאכול. כשהנחש הסית אותה לאכול מהפרי האסור, היא התנגדה. היא הסבירה שפרט לאיסור האכילה מעץ הדעת, הותר להם לאכול מכל פירות הגן.
בהמשך היא בחנה את הפרי והתרשמה משלוש תכונות שלו:
א. טעים, ראוי למאכל – "טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל".
ב. יפה, מעורר תיאבון – "תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם".
ג. הפרי מעניק חכמה – וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל.
אחרי שטעמה מפרי העץ נתנה האישה גם לאדם לאכול ממנו. מדוע?
האישה רצתה שגם אדם יהנה מהפרי המיוחד.
או:
על מנת שאדם יהייה שותף לפשע.
אדם
אדם לא היה שותף לשיחה בין האישה לנחש.
הוא אכל מפרי עץ הדעת כשחווה הגישה לו. הוא לא שאל, לא בדק, אכל.
איך זה שלא שאל? לא בדק? הרי אלוהים ציווה עליו, לא על האישה, שלא לאכול מפרי העץ.
הנה מספר תשובות:
– לא ידע מהו הפרי שחווה נתנה לו.
– התעלם מהאיסור של ה'.
– לא עמד בפיתוי, למרות האיסור שניתן לו באופן ברור..
עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע
מה היה המיוחד בפרי עץ הדעת?
מה קרה לאדם ולחווה לאחר האכילה מפרי עץ הדעת?
אדם וחווה לא אכלו תפוח!!!!
רוב הציירים ציירו תפוח, אבל אין לזה רמז בסיפור, חווה לקחה מפרי העץ: "מִפִּרְיוֹ".
המילה דַּעַת מכוונת לידע, הבנה, חכמה, אבל האדם הרי לא היה טיפש! הוא קרא שמות לבעלי החיים, הוא שמר על גן עדן וטיפח אותו, אלהים נתן לו הוראות מה מותר לו לאכול ומה אסור.
מה באמת קרה לאדם ולאישה אחרי האכילה?
"וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעו כִּי עֵירֻמִּם הֵם".
אחרי שאדם ואישתו אכלו מפרי עץ הדעת גילו שהם עירומים.
האם עד לאכילת הפרי עיניהם היו עצומות? האם לא ראו?
עיניהם לא היו עצומות לפני האכילה, הם גם לא היו עיוורים.
הביטוי "וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם", הוא ביטוי ציורי שמצביע על כך שהבינו משהו שקודם לא הבינו.
אז מה גילו אחרי שנפקחו עיניהם?
גילו שהם ערומים.
מה מיוחד בגילוי הזה? הרי גם עיוור יודע שהוא ערום!
האכילה מעץ הדעת חידדה את ההבנה שלהם, את ההבחנה בין טוב לרע, נהיו פחות תמימים, הבינו שבגוף ערום טמונות גם סכנות.
מה עשו?
תפרו חגורות מעלי תאנה לכיסוי גופם: "וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ (עשו) לָהֶם חֲגֹורֹות".
פעילות חינוכית, שאלות ויצירה תוכלו למצוא בבראשית פרק ג כאן בקישור
תודה רבה על הרעיונות, עשיתי היום את הפעילות שלך והתגובות שלהם היו מרתקות