פירושים והסברים, סיכומים, המצב הדתי בימי מנשה, העונש על ירושלים ויהודה בעקבות חטאי מנשה, העונש בציורים לשוניים, מנשה בגרסת דברי הימים ב, מלכות אמון בנו של מנשה, שכר ועונש – אשמתו של מנשה בחורבן יהודה.
תוכן העניינים
להתרשמות קלה מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– מלכות מנשה בנו של חזקיהו
– המצב הדתי בימי מנשה
למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן
♦ מלכות מנשה בנו של חזקיהו
♦ המצב הדתי בימי מנשה
♦ העונש על ירושלים ויהודה בעקבות חטאי מנשה
♦ העונש על ירושלים ויהודה בציורים לשוניים
♦ מנשה בגרסת דברי הימים ב
♦ מהי הגרסה הנכונה?
♦ מה נכתב ברשומות האשוריות?
♦ מלכות אמון בנו של מנשה
♦ שכר ועונש – מנשה אשם בחורבן יהודה
פירושי מילים והסברים
לקבלת הפירוש הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות
א בֶּן שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה מְנַשֶּׁה בְמָלְכוֹ, וַחֲמִשִּׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלָם וְשֵׁם אִמּוֹ חֶפְצִי בָהּ:
ב וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהֹוָה כְּתוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הוֹרִישׁ יְהֹוָה מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:
ג וַיָּשָׁב וַיִּבֶן אֶת הַבָּמוֹת אֲשֶׁר אִבַּד חִזְקִיָּהוּ אָבִיו, וַיָּקֶם מִזְבְּחוֹת לַבַּעַל, וַיַּעַשׂ אֲשֵׁרָה, כַּאֲשֶׁר עָשָׂה אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, וַיִּשְׁתַּחוּ לְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם וַיַּעֲבֹד אֹתָם:
ד וּבָנָה מִזְבְּחֹת בְּבֵית יְהֹוָה אֲשֶׁר אָמַר יְהֹוָה בִּירוּשָׁלַם אָשִׂים אֶת שְׁמִי:
ה וַיִּבֶן מִזְבְּחוֹת לְכָל צְבָא הַשָּׁמָיִם בִּשְׁתֵּי חַצְרוֹת בֵּית יְהֹוָה:
ו וְהֶעֱבִיר אֶת בְּנוֹ בָּאֵשׁ, וְעוֹנֵן, וְנִחֵשׁ, וְעָשָׂה אוֹב וְיִדְּעֹנִים, הִרְבָּה לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהֹוָה לְהַכְעִיס:
ז וַיָּשֶׂם אֶת פֶּסֶל הָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר עָשָׂה בַּבַּיִת אֲשֶׁר אָמַר יְהֹוָה אֶל דָּוִד וְאֶל שְׁלֹמֹה בְנוֹ, בַּבַּיִת הַזֶּה וּבִירוּשָׁלַם אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אָשִׂים אֶת שְׁמִי לְעוֹלָם:
ח וְלֹא אֹוסִיף לְהָנִיד רֶגֶל יִשְׂרָאֵל מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתָם, רַק אִם יִשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתִים, וּלְכָל הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה אֹתָם עַבְדִּי מֹשֶׁה:
ט וְלֹא שָׁמֵעוּ, וַיַּתְעֵם מְנַשֶּׁה לַעֲשׂוֹת אֶת הָרָע מִן הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִשְׁמִיד יְהֹוָה מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:
מלכות מנשה בנו של חזקיהו
פסוקים א-ז, טז
עלה למלוכה, בהיותו בן שתים עשרה שנה.
יש להניח שבשל גילו הצעיר ניהלו את המדינה בפועל מקורבים בכירים.
משך זמן מלכותו – חמישים וחמש שנה.
שם אמו – חפצי-בה.
בתחום הדתי הרבה לחטוא לה' – המשיך בדרכי העמים שישבו בכנען טרם הכיבוש הישראלי.
"וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהֹוָה כְּתוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הוֹרִישׁ יְהֹוָה מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".
בתחום החברתי הרבה מנשה לחטוא בשפיכות דם חפים מפשע: "וְגַם דָּם נָקִי שָׁפַךְ מְנַשֶּׁה הַרְבֵּה מְאֹד".
שפיכות הדמים מומחשת בביטוי ציורי, מטפורי: "עַד אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת יְרוּשָׁלַם פֶּה לָפֶה". ירושלים ככלי המלא כולו בדם השפוך:
המצב הדתי בימי מנשה
מנשה ביטל את התיקונים הדתיים שערך חזקיהו אביו. החזיר את העבודה בבמות ושיקם את עבודת
הבעל והאשרה (האלים הפופולריים במיוחד בכנען: "וַיָּשָׁב וַיִּבֶן אֶת הַבָּמוֹת אֲשֶׁר אִבַּד חִזְקִיָּהוּ אָבִיו, וַיָּקֶם
מִזְבְּחוֹת לַבַּעַל, וַיַּעַשׂ אֲשֵׁרָה".
המחבר משייך את סוגי הפולחן האלה להשפעה שהייתה לאחאב מלך ישראל ביהודה (בשלב מסויים
אף היו נישואים מלכותיים בין עתליה מבית אחאב ליהורם מלך יהודה).
מנשה לא הסתפק בהשבת הפולחן לימים שלפני אביו חזקיה והוסיף מינים של פולחן אלילי.
♦ החדיר ליהודה את עבודת השמש, הירח והכוכבים המכונים: "צְבָא הַשָּׁמַיִם".
♦ הקים בחצרות בית ה' מזבחות לצבא השמים: "וַיִּבֶן מִזְבְּחוֹת לְכָל צְבָא הַשָּׁמָיִם בִּשְׁתֵּי חַצְרוֹת בֵּית יְהֹוָה".
♦ "הֶעֱבִיר אֶת בְּנוֹ בָּאֵשׁ" לפי גרסת דברי הימים הוא הקריב יותר מבן אחד.
העברת בנים באש, אינה בהכרח שריפה ממשית, אלא טקס אלילי מאגי (מתחום הכישוף).
♦ עסק במיני ניחוש וכישוף, האסורים מהתורה: "וְעוֹנֵן, וְנִחֵשׁ, וְעָשָׂה אוֹב וְיִדְּעֹנִים".
♦ המחבר/עורך מאשים את מנשה שחטא בזדון, ובכוונה להכעיס את ה': "הִרְבָּה לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהֹוָה לְהַכְעִיס".
♦ שם במקדשו הבלעדי של ה' את "פֶּסֶל הָאֲשֵׁרָה".